Joelis Robuchonas – žaismingasis maisto menininkas
Pir­ma­die­nį Že­ne­vo­je už­ge­so gar­sus Pra­ncū­zi­jos ku­li­na­ras Joe­lis Ro­bu­cho­nas. Jam bu­vo 73-eji. Šis vy­ras su­krė­tė įno­rin­guo­sius pra­ncū­zus, mat šlo­vi­no pa­pras­čiau­sią bul­vių ko­šę ir pa­tiek­da­vo va­ka­rie­nes vir­tu­vė­je.

J. Robuchono karjera buvo išties įsimintina. 1976 metais jis pelnė vieno geriausių amatininkų Prancūzijoje titulą, 1990-aisiais išleido knygą, o 2016 metais pasiekė rekordą surinkęs 32 „Michelin“ žvaigždutes.

Šis kulinarijos virtuozas buvo žinomas dėl nuolatinių naujovių ir žaismingumo virtuvėje. Jis atskleidė pasauliui prancūzų virtuvės paslaptis ir atidarė savo restoranų visame pasaulyje.

„Apibūdinti Joelį Robuchoną kaip virėją yra tas pats, kas vadinti Pablo Picasso dailininku, Luciano Pavarotti – dainininku, o Frederiką Chopiną – pianistu“, – savo knygoje „L'Atelier de Joel Robuchon“ apie kulinarijos žvaigždę ir jo mokinius rašė autorė Patricia Wells. Ji pridūrė, kad J. Robuchonas neabejotinai turėtų būti žinomas kaip menininkas, kuris labiausiai paveikė XX amžiaus virtuvės pasaulį.

Nors šefui ir nebuvo svetimi įmantrūs produktai (trumai ir ikrai, beje, buvo vieni mėgstamiausių), jo gamintas maistas buvo dažnai apibūdinamas kaip paprastas.

Daugumai patiekalų jis naudojo tik tris ar keturis ingredientus, mat tikslas buvo atskleisti jų tikrąjį skonį, o ne sumaišyti produktus.

„Atelier“ restorano interjeras.theguardian.com nuotrauka

J. Robuchonas pradėjo revoliuciją savo „Atelier“ restorano modeliu. Tai mažos, intymios erdvės, kur vakarieniaujantieji sėdėjo aplink virtuvę. Vyras savo restoranuose nepriėmė rezervacijų ir dažniausiai neturėjo stalų. Jo tikslas, kaip pats teigė, buvo sukurti tokią aplinką, kad valgytojai jaustųsi jaukiai, galėtų bendrauti su virėju ir skirtų dėmesio maistui.

Tai iš dalies buvo priekaištas „Michelin“ žvaigždučių režimui, kuris vertino ne tik techniką, bet ir atmosferą bei aptarnavimą restorane. Bet „Michelin“, kaip ir beveik visi kiti, palaimino tokį modelį. „Atelier“ restoranai netrukus paplito visame pasaulyje – nuo Las Vegaso iki Tokijo.