Grenlandijoje atrasta „Dingusioji eskadrilė“
P-38 „E­cho“ pri­klau­so Din­gu­sia­jai or­lai­vių es­kad­ri­lei, tu­rė­ju­siai ava­ri­niu bū­du leis­tis Gren­lan­di­jo­je per aud­rą.

1942 metų liepos 15 dieną Sąjungininkų kovą dėl Britanijos remiantys šeši P-38 Lightning naikintuvai ir du B-17 Flying Fortress bombonešiai pateko į audrą. Orlaiviai negalėjo, kaip planuota, nusileisti Islandijoje pasipildyti kuro ir buvo priversti avariniu būdu nutūpti ant Grenlandijos ledynų, ir nors visos įgulos po devynių dienų buvo išgelbėtos, orlaiviai pasiliko.

Per vėlesnius dešimtmečius slenkantys Grenlandijos ledynai lėktuvus – vadinamąją „Dingusiąją eskadrilę“ – palaidojo po 85–100 metrų ledo sluoksniu. Po penkiasdešimties metų, 1992-aisiais, viena P-38 mašina buvo ištraukta iš ledo ir restauruota: garsioji Ledyno Mergaitė.

Dabar, atnaujintomis ne pelno siekiančios Arctic Hot Point Solutions grupės pastangomis buvo atrastas dar vienas P-38 iš Dingusiosios Eskadrilės. Pirmosios orlaivio užuominos aptiktos 2011 metais, kai komanda šukavo regioną radaru, ieškodama po ledu esančių objektų. Anksčiau šiais metais komanda grįžo, kad naujais dronuose sumontuotais georadarais (ground penetrating radar – GPR) galėtų efektyviau ieškoti palaidotų IIPK karo paukščių.

Kai P-38 buvo aptiktas, paieškų komanda aukšto slėgio karštu zondu prasigręžė per ledą, bandydama paliesti orlaivį ir įsitikinti, kad tai – iš tiesų lėktuvas, o ne „didelė uola, ar gauruotasis mamutas,“ rašoma gelbėjimo komandos pranešime Popular Mechanics.. Ištraukusi zondą, komanda buvo maloniai nustebinta, nes jį dengė hidraulinis skystis 5606 – tikras ženklas, kad tiriamas objektas yra vienas iš dingusių P-38.

„Nesitikėjome to,“ sako vienas iš Arctic Hot Point Solutions įkūrėjų, Jimas Salazaras, ne vienus metus Grenlandijoje ieškojęs palaidotų IIPK lėktuvų. „Ištraukėmė zondą ir jis visas buvo padengtas tuo hidrauliniu skysčiu.“

Iš pradžių komanda nežinojo, kas ta tiršta raudona medžiaga yra, bet pilotų ir aviacijos entuziastų grupė kaip mat išsiaiškino, kad tai 5606, paplitęs orlaivių hidraulinis skystis. „Ištraukėme į viršų ir jis buvo gan tirštas, jo buvo visur – ant mūsų liepmenių, ant grindų, ant rankų ir tai buvo gan netikėta,“ sako Salazaras.

Buvo nustatyta, kad šis orlaivis – P-38 „Echo“, kurį tą lemtingą 1942-ųjų metų dieną pilotavo Robertas Wilsonas. Paieškų komanda, remiama Grenlandijos, JAV ir Jungtinės Karalystės vyriausybių, planuoja grįžt kitą vasarą ir pradėti P-38 ištraukimą. Kaip ir Ledyno Mergaitės ištraukimo atveju, komanda naudos dideles šildomas plokštes, kuriomis bus ištirpdytas tunelis iki lėktuvo, tada darbininkai aplink lėktuvą karšto vandens srovėmis suformuos ertmes. P-38 bus išmontuotas ir iškeltas viršun dalimis.

Šis radinys, švelniai tariant – nuostabi istorijos dalis, bet P-38 „Echo“ lėktuvu paieškos nesibaigia. Dar tebėra šeši neaptikti Dingusiosios Eskadrilės orlaiviai, be to, šioje Grenlandijos vietoje nukrito dar daug tarp JAV ir Europos karo teatro skridusių lėktuvų.

Lockheed P-38 Lightning – vienas iš neįprasčiausių ir labiausiai pasižymėjusių Antrojo Pasaulinio karo lėktuvų. Jis sukonstruotas iš dviejų fiuzeliažų ir gondolos su pilotų kabina ir tarp jų išdėstytos ginkluotės. P-38 – vienintelis lėktuvas, kurį JAV gamino per visą karą. Tačiau netgi baigiamojoje jo stadijoje jis tebebuvo vienu iš geriausių naikintuvų-bombonešių.

Vos už ~30 kilometrų nuo Dingusiosios Eskadrilės, Grenlandijos Koge paplūdimyje komanda tebeieško svarbiausio savo taikinio: Coast Guard Grumman J2F Duck, kuriame, kaip manoma turėtų būti likę trijų aviatorių palaikai. „Tai didžiausias MIA paieška šiuolaikinėje istorijoje,“ pažymėjo Salazaras.