Garsus Stambulo šiuolaikinio meno muziejus žengia į naują amžių
Stam­bu­lo mo­der­naus me­no mu­zie­ju­je („Is­tan­bul Mo­dern“) bu­vo pil­na as­me­nu­kes da­ran­čių ir pus­bal­siu me­no kū­ri­nius ap­ta­ri­nė­jan­čių lan­ky­to­jų.

2004 metų gruodžio 11 d. atidarytas Stambulo modernaus meno muziejus, įsikūręs prie vaizdingo Bosforo sąsiaurio su vaizdu į Osmanų laikotarpio Topkapio rūmus, tapo XXI amžiaus Stambulo simboliu, atviru įtakai iš išorės, tačiau besididžiuojančiu savo praeitimi.

Greita muziejaus sėkmė buvo viena priežasčių, dėl kurių žurnalas „Newsweek“ 2005 metais išspausdintame straipsnyje Stambulą paskelbė vienu „kiečiausių“ miestų pasaulyje.

Tačiau netrukus visi meno kūriniai bus nukabinti, kruopščiai sukataloguoti ir sudėti į apsauginius dėklus.

Laivybos sandėlis, turkų kalba vadinamas „Antrepo Nr. 4“ ir nuo muziejaus atidarymo ypač mėgstamas daugelio Stambulo gyventojų, bus nugriautas. Tačiau tai nereikš šiuolaikinio meno muziejaus pabaigos.

„Nauja ateitis“

Muziejus gegužę vėl atvers duris istoriniame dvare šalies viduryje esančiame Bejohlu rajone.

Šiame dvare muziejus įsikurs laikinai, kol senojo muziejaus vietoje bus pastatytas naujas muziejus, kur kolekcija bus eksponuojama dar įspūdingiau.

Naująjį pastatą projektuos italas architektas Renzo Piano, kūręs ir garsųjį Londono dangoraižį „The Shard“. Naująjį muziejų tikimasi pastatyti per trejus metus.

Muziejaus direktorius Leventas Calikoglu pripažino, kad paliekant pastatą, kuriame muziejus veikė pastaruosius 14 metų, apėmė nostalgija.

„Tačiau mūsų laukia nauja ateitis, ir dabar mūsų tikslas visai kitoks. Naujasis pastatas pateiks naują meno pasaulio ir Stambulo viziją,“ – teigė jis.

Stambulo modernaus meno muziejaus atidarymą rėmė prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas, kuris tuomet buvo premjeras ir palaimino laivybos sandėlio panaudojimą ir atnaujinimą.

Kai kas vien muziejaus egzistavimą laikė įrodymu, kad R. T. Erdogano islamiškos valdančiosios partijos valdomoje šalyje gali klestėti menas.

Meninė raiška Turkijoje po šios partijos atėjimo į valdžią 2002 metais išgyveno sunkių periodų, tačiau Stambulo modernaus meno muziejus didžiuojasi ne tik pritraukęs septynis milijonus lankytojų, bet ir tuo, kad lankytojai atstovavo visoms itin įvairios visuomenės grupėms.

„Stambulo simbolis“

Vieną paskutinių muziejaus darbo dienų prieš laikiną uždarymą muziejus buvo pilnas įvairaus amžiaus turkų iš skirtingų visuomenės sluoksnių, taip pat miestą lankančių turistų.

„Čia yra dalykų, kuriuos matau pirmąkart, tai įdomu ir man tai patinka“, – sakė 19-metis Gokberkas, į muziejų atėjęs su keletu draugų.

Naujojo projekto pagrindiniai finansiniai rėmėjai yra muziejaus steigimo rėmėja ir svarbi meno palaikytoja Turkijoje „Eczacibasi Group“ ir konglomeratas „Dogus Group-Bilgili Holding“.

Kaip ir daugeliu meno projektų Turkijoje atvejų, valstybė finansiškai prie muziejaus neprisideda.

L. Calikoglu teigė, kad R. Piano pastatas, kurio architektūrinis projektas bus pristatytas vėliau šiais metais, turėtų tapti naujuoju Stambulo simboliu.

„Kurdamas šį pastatą, jis žvelgia į 500 metų trukmę, o ne į 20 metų laikotarpį“, – teigė L. Calikoglu.