Didžiausias pasaulyje lėktuvas įsibėgėjo iki rekordinio greičio
Di­džiau­sias pa­sau­ly­je lėk­tu­vas – Stra­to­launch – per rie­dė­ji­mo vai­ra­vi­mo ban­dy­mus pa­sie­kė 74 km/h grei­tį. Spar­nuo­to­jo gi­gan­to skry­džio mo­men­tas pri­ar­tė­jo dar žings­ne­liu.

Visas aviacijos pasaulis užgniaužęs kvapą stebi Stratolaunch Model 351 bandymus. Lėktuvo sparnų mojis – 117 metrų ir jį su tam tikromis išlygomis galima vadinti „didžiausiu pasaulyje lėktuvu“. Tad, nieko keisto, kad pasirengimas pirmajam skrydžiui reikalauja iš kūrėjų daug laiko ir jėgų. O ir įvardinti konkretų lėktuvo pirmojo skrydžio laiką nelengva. Nepaisant to, kompanija Scaled Composites turi kuo pasigirti: per riedėjimo bandymus lėktuvui gigantui pavyko įsibėgėti iki 74 km/h greičio). Bandymai atlikri Mojave, Kalifornijos valstijoje.

Anksčiau su lėktuvu riedėjimo bandymai jau buvo atliekami. Pernai aparatu pasiekė 45 km/h). Nedideli lėktuvai gali pakilti, judėdami gan nedideliu greičiu, tačiau nepamirškime, kad prieš mus – didžiulė sparnuotoji mašina. Tad, dabar pasiekto greičio skrydžiui neužtenka. Ir kad Stratolaunch pakiltų dangun, jam veikiausiai teks savo rekordą padvigubinti. Konstruodama Stratolaunch, Scaled Composites naudojo naujausias kompozitines medžiagas, kad skraidančio aparato masė būtų kuo mažesnė.

Raketos „Pegasus“ piešinys. ©bionic3d.com

Nors Stratolaunch projektas techniškai labai sudėtingas, akivaizdu, dėl jo lemties krimstis neverta: kritinis jo realizavimo taškas seniai praeitas. Dabar Scaled Composites su šiuo lėktuvu sieja atitinkamo mastelio viltis – sukurti ambicingą aviakosminę „“oro starto“ sistemą, kuria į kosmosą būtų keliami kroviniai. Šią sistemą sudaro pats dviejų fiuzelažų lėktuvas-nešėjas, po centrine sparno dalimi pakabinama daugiapakopė raketa, ir saugų jos gabenimą užtikrinanti sistema.

Raketą-nešėją planuojama paleisti 9100 metrų aukštyje. Tai JAV sukurta lengvoji Pegasus XL klasės raketa, į žemą orbitą aplink Žemę galinti pakelti 443 kg krovinį. Maksimalus paties Stratolaunch pakilimo svoris – 590 tonų, o pakelti jis gali iki 230 tonų. Lėktuve sumontuoti šeši dviejų kontūrų turboventiliatoriniai reaktyviniai Pratt & Whitney PW4056 varikliai. Sistemą pradėti eksploatuoti komerciškai planuojama jau kitą dešimtmetį.

Stratolaunch iš angaro išridentas pernai vasarą, tada pristatytos ir kokybiškos praktiškai pagaminto lėktuvo nuotraukos.

I. Vedmedenko

naked-science.ru