Didi meilė prabangai
Tur­ki­jos pre­zi­den­tas Re­ce­pas Tayyi­pas Er­do­ga­nas ga­vo maž­daug pu­sės mi­li­jar­do do­le­rių ver­tės pra­ban­gų lėk­tu­vą iš Ka­ta­ro emy­ro.

R. T. Erdoganas patvirtino gavęs dovaną, kai atsikirtinėjo kritikams, kurie kėlė klausimą, ar lėktuvas nebuvo įsigytas iš mokesčių mokėtojų kišenės. Mat Turkija domėjosi lėktuvo įsigijimu, kai buvo paskelbta apie jo pardavimą. Tačiau R. T. Erdoganas reporteriams sakė, kad apie tai sužinojęs Kataro valdovas veltui padovanojo orlaivį Turkijos prezidentūrai.

Turkijos ir Kataro politiniai, kariniai ir ekonominiai santykiai labai pagerėjo, kai Ankara stojo į šios Persijos įlankos valstybės pusę per kivirčą su kitomis regiono sąjungininkėmis, vadovaujamomis Saudo Arabijos. Praėjusį mėnesį Kataro valdovas susitiko su Turkijos lyderiu Ankaroje ir pažadėjo investuoti į šalį 15 mlrd. dolerių, kad padėtų Turkijai išsikapstyti iš finansų krizės.

Lėktuve yra ne viena prabangi salė poilsiui ir darbui.

Turkijos valstybinės žiniasklaidos pranešimai, kad Kataro emyras Tamimas bin Hamadas al Thani padovanojo Turkijai „Boeing 747–8“, sukėlė kritikos bangą. Opozicija pateikė oficialią užklausą ir pareikalavo, kad viceprezidentas Fuatas Oktay paviešintų lėktuvo kainą. Savaitgalį skrisdamas iš Azerbaidžano į Turkiją R. T. Erdoganas sakė, kad lėktuvas dabar dažomas. „Dievo valia, galėsime juo keliauti, kai viskas bus baigta“, – sakė jis.Turkijos lyderio išlaidos seniai yra tema, kurią gvildena opozicija. Jos manymu, R. T. Erdoganas švaisto brangius išteklius tokiems dalykams kaip nauji prezidento rūmai, keturis kartus didesni nei Versalis, ir prabangių automobilių parkai. R. T. Erdoganas aiškina, kad rūmai priklauso vyriausybei, o ne jam, ir kad išlaidos nėra svarbios, kai kalbama apie Turkijos valstybės prestižą.

Lėktuvas buvo pastatytas 2012 metais ir yra skirtas 76 keleiviams bei 18 įgulos narių – iš viso 94 žmonėms. Jame įrengti puošnūs poilsio kambariai ir holai, iškilmių salės ir atskiros kajutės, net nuosava ligoninė. Šis orlaivis laikomas didžiausiu ir brangiausiu privačiu lėktuvu pasaulyje. Jis atskrido į Stambulo „Sabiha Gokcen“ oro uostą iš Prancūzijos rugsėjo 11 dieną, įveikęs 8,5 valandos kelią per Atlanto vandenyną iki Azorų, tada atgal į Briuselį ir iš ten į Stambulą.

Opozicijos atstovų teigimu, net jeigu pats lėktuvas ir dovana, jo eksploatacija guls ant Turkijos mokesčių mokėtojų pečių – apie 180 tūkst. dolerių per valandą, kai Amerikos prezidento lėktuvas „US Air Force One“ atsieina tik 747 dolerius.

Nėra aišku, kas bus daroma su dabartiniu R. T. Erdogano lėktuvu „Airbus A-330–200“, kurį jis gavo 2014 metais. Jo pirkimas taip pat buvo sutiktas prieštaringai, nes orlaivis buvo užsakytas ministrui pirmininkui, bet perduotas R. T. Erdoganui iškart, kai šis buvo prisaikdintas prezidentu. Aviacijos ekspertų vertinimu, lėktuvas kainavo apie 221 mln. dolerių ir dar 100 mln. buvo išleista naujai įrangai.

Dar vienas su lėktuvu susijęs skandalas pratrūko 2015 metais, kai R. T. Erdoganas reagavo į visuomenės pasipiktinimą dėl religinių reikalų direktorato 385 tūkst. dolerių „Mercedes“. Kai visuomenės spaudžiamas direktorato vadovas Mehmetas Gormezas automobilį grąžino, R. T. Erdoganas jam padovanojo tokią pačią mašiną iš savo asmeniško automobilių parko ir viešai paskelbė, kad dovanos M. Gormezui ir privatų lėktuvą.