Užsienio žurnalistus Rusija prilygins „agentams“
Ru­si­jos įsta­ty­mų lei­dė­jai par­uo­šė įsta­ty­mo pro­jek­tą, pa­gal ku­rį tam ti­krų už­sie­nio ži­niask­lai­dos prie­mo­nių re­por­te­riai bus pri­skir­ti prie „už­sie­nio agen­tų“, an­tra­die­nį pra­ne­šė vie­nas de­pu­ta­tas.

Praėjusių metų pabaigoje Rusijoje buvo priimtas įstatymas, leidžiantis vyriausybei registruoti užsienio žiniasklaidos institucijas kaip „užsienio agentes“. Įstatymas reikalauja, kad užsienio žiniasklaidos priemonės naudotų šią etiketę visuose dokumentuose, o jų finansai ir personalas būtų griežtai kontroliuojami.

Naujuoju įstatymu būtų žengtas dar vienas žingsnis. Užsienio agento etiketę galima būtų uždėti atskiriems užsienio žurnalistams, dirbantiems tokiose žiniasklaidos institucijose.

Kitą savaitę šis įstatymo projektas bus antrą kartą nagrinėjamas žemuosiuose parlamento rūmuose.

Tračiau žurnalistai būgštauja, kad nauja tvarka apsunkins jų darbą ir įstatymas taps dar viena priemone užčiaupti Kremliaus kritikus po to, kai Vladimiras Putinas kovą buvo išrinktas ketvirtai Rusijos prezidento kadencijai.

„Asmenys turės skelbti ataskaitas apie savo finansavimo šaltinius ir kaip jie tuos pinigus išleidžia“, – sakė vienas iš projekto autorių Piotras Tolstojus, žemųjų parlamento rūmų vicepirmininkas.

Pasak jo, naujasis įstatymas yra reikalingas kaip atsakomoji priemonė tam atvejui, jeigu Rusijos žurnalistų teisės būtų pažeistos užsienyje.

Kas bus registruojami kaip užsienio agentai, spręs Generalinė prokuratūra ir Užsienio reikalų ministerija.

„Mes tikimės, kad ši priemonė bus išskirtinai atsakomojo pobūdžio“, – sakoma P. Tolstojus komentaruose žurnalistams.

Tarptautinės žiniasklaidos įstatymas buvo priimtas dėl to, kad Kremliaus finansuojama televizija RT, anksčiau vadinta „Russia Today“, buvo priversta užsiregistruoti Jungtinėse Valstijose dirbančia „užsienio agente“.

JAV vyriausybė pareiškė taip kovojanti su Rusijos žiniasklaidos skleidžiamomis „melagingomis naujienomis“.

Praėjusiais metais priimtą „užsienio agentų“ įstatymą Rusijos pareigūnai pritaikė JAV finansuojamoms žiniasklaidoms priemonėms „Amerikos balsas“ (Voice of America), „Laisvosios Europos radijas/Laisvės radijas“ (Radio Free Europe/Radio Liberty) ir dar kelioms su jomis susijusioms žiniasklaidos priemonėms.

Praėjusią savaitę Rusijos ryšių rinkos reguliavimo tarnyba „Roskomnadzor“ apkaltino televizijos kanalą „France 24“ pažeidus Rusijos žiniasklaidą reglamentuojantį teisės aktą, Paryžiui paskelbus įspėjimą Prancūzijoje veikiančiam Maskvos televizijos RT padaliniui.

Prancūzijos tarnyba perspėjo šalyje veikiantį Maskvos televizijos RT padalinį dėl melagingų naujienų pranešimo. Jame buvo neva išversti Sirijos civilių žodžiai, kurie realiai nebuvo pasakyti.

Rusijos vyriausybės ruporu laikomas laikraštis „Rosijskaja gazeta“ šiemet nepagrįstai apkaltino agentūrą „Agence France– Presse“ skelbiant „melagingas naujienas“.

Atitinkamas įstatymas dėl finansavimą iš užsienio gaunančių NVO registravimo „užsienio agentais“ Rusijoje buvo priimtas 2012 metais.

Daugeliui rusų „užsienio agento“ etiketė asocijuojasi su Šaltojo karo šnipinėjimų ir išdavysčių era.