Prekybos karus lydi nenuspėjami padariniai
Jei Do­nal­das Trum­pas įves 20 proc. ta­ri­fą Eu­ro­pos ma­ši­nų im­por­tui, to­les­nio pre­ky­bos ka­ro ne­bus iš­veng­ta, o tai ga­li su­ma­žin­ti eko­no­mi­kos au­gi­mą abie­jo­se At­lan­to pu­sė­se.

JAV prezidentas toliau eskaluoja įsiplieskusią prekybos įtampą grasindamas taikyti 20 proc. tarifą visiems Europos Sąjungoje (ES) surinktiems automobiliams ir jų dalims. Prieš tai JAV jau apmokestino Europos plieno ir aliuminio importą – tokį žingsnį europiečiai laiko nepateisinamu. „Mes ir vėl atsakysime. Nenorime eskalacijos, bet būtent mes esame puolami, – sakė prancūzų finansų ministras Bruno Le Maire'as ir pridūrė: – Norime, kad D. Trumpas apsigalvotų.“

„Harley-Davidson“ tapo išblaivinančiu pavyzdžiu, kas nutinka, kai Donaldo Trumpo politika „Amerika pirmiausia“ susikerta su likusiu pasauliu.

D. Trumpas paskelbė grasinimą tviteryje tą dieną, kai įsigaliojo ES atsakomieji veiksmai dėl apmokestinto plieno ir aliuminio. Tada ES nusitaikė į 2,8 mlrd. eurų vertės Amerikos prekes, eksportuojamas į 28 šalių bloką, įskaitant burboną, apelsinų sultis, mėlynus džinsus, spanguoles, riešutų sviestą, „Harley-Davidson“ motociklus. Produktai pasirinkti taip, kad padėtų pasiekti maksimalų politinį efektą – dauguma jų gaminami „respublikoniškose“ valstijose. Pavyzdžiui, burbono viskis gaminamas Kentukyje, iš šios valstijos yra Senato daugumos lyderis Mitchas McConnellis; apelsinų sultys yra svarbiausias Floridos eksportas – ši valstija per rinkimus svyruoja.

Tarifai nėra vienintelė trinties tarp Europos ir JAV priežastis. ES šalys pyksta ir dėl to, kad JAV taiko sankcijas europiečių bendrovėms, kurios palaiko verslo ryšius su Iranu. Sankcijas Iranui D. Trumpas atnaujino pasitraukęs iš 2015 metų tarptautinės branduolinės sutarties su šia šalimi.

Daugiau motociklų gamins ne JAV

Amerikos ikona laikoma bendrovė „Harley-Davidson“ apskaičiavo, kad ES atsakomieji tarifai gali jai atsieiti maždaug po 90 mln.-100 mln. dolerių per metus. Kad išvengtų tarifų naštos, ji perkels į ES siunčiamų motociklų gamybą iš JAV į užsienį. Viskonsine įsikūrusios „Harley-Davidson“ atstovai sako, kad dėl tarifų padidėjusios išlaidos grasina pakirsti kompanijos tarptautinį pardavimą, kurį ji kaip tik mėgina didinti. „Harley-Davidson“ turi surinkimo gamyklas Australijoje, Brazilijoje, Indijoje ir Tailande, taip pat ir JAV. Ji nusprendė didinti investicijas į savo tarptautines gamyklas, nors nenurodė, į kurias. „Harley-Davidson“ tikisi, kad įgyvendinti šį pasikeitimą jai užtruks nuo 9 iki 18 mėnesių.

Į šias naujienas D. Trumpas reagavo nusivylimu tviteryje – „Harley-Davidson“ sprendimą jis pavadino baltos pasidavimo vėliavos iškėlimu. Šios bendrovės gamybos perkėlimas į užsienį yra vienas ryškiausiai matomų D. Trumpo pradėtų prekybos ginčų padarinių.

JAV prezidentas aiškina, kad muitai reikalingi siekiant apsaugoti JAV plieno ir aliuminio pramonę, gyvybiškai svarbią nacionaliniam saugumui. Šis jo sprendimas sukėlė Kanados, Meksikos, Indijos bei kitų šalių atsakomuosius žingsnius ir jau pabrangino metalą JAV bendrovėms – nuo laivų statyklų iki vinių gamintojų. Bet drauge tarifai paskatino ir investicijas. Pavyzdžiui, britų kapitalo „GFG Alliance“ per kelerius metus planuoja investuoti 5 mlrd. dolerių į uždarytos plieno gamyklos Pietų Karolinoje atgaivinimą. Į darbą tuojau pat galės grįžti 125 žmonės.

Visa tai tik rodo, kad siekiant „laimėti“ prekybos karą vienintelis tikras dalykas yra nenumatyti padariniai.

„Harley-Davidson“ atstovai sako, kad ES tarifai (importo mokesčiui padidėjus nuo 6 iki 31 proc.) pridės vidutiniškai po 2200 dolerių prie kiekvieno į Europą iš JAV eksportuoto motociklo. Pernai bendrovė Europoje pardavė beveik 40 tūkst. motociklų. Ji planuoja verčiau absorbuoti šias išlaidas, nei perkelti ant pirkėjų ir rizikuoti pardavimu. Bendrovės akcijos smuko bemaž 6 proc., bet „Harley-Davidson“atstovai mano, kad gamybos perkėlimas yra vienintelė galimybė išlaikyti motociklus prieinamus Europos pirkėjams bei tęsti gyvybingą verslą Europoje.

Gamyba JAV taip pat nebus nutraukta. Kompanijos gamyklose JAV praėjusių metų pabaigoje dirbo 2100 žmonių. Jau paskelbti planai uždaryti fabriką Kanzas Sityje, Misūryje. Darbininkai tvirtina, jog toks likimas juos ištiko dėl to, kad „Harley-Davidson“ atidarė naują gamyklą Tailande. Taip bendrovė mėgino išvengti kito tarifo – 60 proc. apmokestinamo importo iš Tailando. Muitas atsirado D. Trumpui pasitraukus iš partnerystės su Ramiojo vandenyno šalimis – prekybos sutarties, kuriai „Harley-Davidson“ pritarė. 2017 metų pradžioje prezidentas D. Trumpas, susitikęs su „Harley-Davidson“ vadovais, dėkojo jiems, kad kuria produktus Amerikoje. Bet vos po metų bendrovė tapo išblaivinančiu pavyzdžiu, kas nutinka, kai D. Trumpo politika „Amerika pirmiausia“ susikerta su likusiu pasauliu.

„Harley-Davidson“ nenori dėl muito mokesčių prarasti pirkėjų Europoje.AFP/Scanpix nuotrauka

Visos šalys tik pralaimės

Kone visas svarbiausias iki šiol sudarytas JAV prekybos sutartis D. Trumpas vadina nesąžiningomis. Nuo liepos 6 dienos jo administracija žada taikyti tarifus ir 34 mlrd. dolerių vertės Kinijos prekėms – tai bausmė šaliai už intelektinės nuosavybės pažeidimus, kitais žodžiais tariant, už pramonines vagystes. Savo ruožtu Kinija kaltina JAV šantažu ir taip pat žada „tvirtą atsaką“, o tai jau kvepia didžiulio masto prekybos karu.

JAV politikai kritikuoja D. Trumpo priemones sakydami, kad jos kenkia Amerikos verslui ir atstumia sąjungininkes. JAV senatorius Patas Toomey, respublikonas iš Pensilvanijos, tvirtino, kad teisinti metalo tarifus nacionaliniu saugumu yra visiškai nederama. Pasak įstatymų leidėjų, bendrovių prašymai suteikti joms muitų lengvatas svarstomi visiškai chaotiškai ir nekompetentingai, administracija net neturi neapmokestintų produktų sąrašo.

Prekybos ginčai išryškina dar didesnės euro zonos integracijos būtinybę.

Tarptautinis valiutos fondas (TVF) perspėjo, kad protekcionistinė D. Trumpo politika gali pakenkti JAV ekonomikai ir pakirsti pasaulio prekybos sistemą. Pasak TVF vadovės Christine Lagarde, prekybos karas lems visų šalių pralaimėjimą.

Europoje prancūzų ministras B. Le Maire'as pabrėžė, kad prekybos ginčai išryškina dar didesnės euro zonos integracijos būtinybę – tai padės sukurti stipresnes bendroves, kurios geriau gebės konkuruoti pasaulyje. Tačiau euro zonos narės tebėra labai susiskaldžiusios prancūzams bei vokiečiams praėjusį mėnesį paskelbus pasiūlymus dėl bendro biudžeto formavimo ir mokesčių suderinimo. Skirtingos ES narių vizijos neišvengiamai susikirs per viršūnių susitikimą Briuselyje. Dalis šalių su Nyderlandais priešaky ketina paskandinti šiuos planus.