„Brexit“ – ne pagal Londono pageidavimus
Eu­ro­pos Va­do­vų Ta­ry­bos pir­mi­nin­ko Do­nal­do Tus­ko tre­čia­die­nį pri­sta­ty­tos Eu­ro­pos Są­jun­gos „Bre­xit“ pre­ky­bos de­ry­bų gai­rės nu­ma­to lais­vo­sios pre­ky­bos su­si­ta­ri­mą su Di­džią­ja Bri­ta­ni­ja, ta­čiau aiš­kiai par­odo, kad ne­ma­žai Lon­do­no pa­gei­da­vi­mų ne­bus įgy­ven­din­ti.

Pateikiame svarbiausius šių gairių, kurioms kovo 22 dieną Briuselyje vyksiančiame susitikime turėtų pritarti 27 Bendrijos valstybių lyderiai, akcentus.

„Neigiamos ekonominės pasekmės“

Gairėse įspėjama, kad nors Bendrija nori, kad būsimi ryšiai būtų „kiek įmanoma glaudesni“, britų ministrės pirmininkės Theresos May iškeltos išstojimo iš ES sąlygos – privalomas pasitraukimas iš muitų sąjungos ir bendrosios rinkos – „apriboja būsimos partnerystės glaudumą“.

Th. May sakė norinti „kiek įmanoma platesnio ir išsamesnio susitarimo, kuris apimtų daugiau sektorių ir užtikrintų dar glaudesnį bendradarbiavimą negu numato bet kokia kita laisvosios prekybos sutartis pasaulyje“.

Tačiau gairėse konstatuojama, kad „buvimas už muitų sąjungos ir bendrosios rinkos ribų neišvengiamai prives prie trinties“.

Problema yra svarbiausių rinkos standartų ir kontrolės „skirtumai“ tarp Britanijos ir ES, rašoma gairėse ir priduriama: „Tai, deja, turės neigiamų ekonominių pasekmių“.

„Jokio vyšnaičių rankiojimo“

Briuselio žargonu tai reiškia, kad Britanija negali tikėtis užsitikrinti tai, kas jai paranku – visų pirma, laisvą prieigą prie tam tikrų sektorių, įskaitant finansinių paslaugų, ir tuo pat metu atsiriboti nuo to, kas nepatinka, pavyzdžiui, laisvos ES šalių piliečių migracijos.

„Negali būti jokio vyšnaičių rankiojimo, kaip dalyvavimas grindžiamas sektoriniu požiūriu, dėl kurio nukentėtų bendrosios rinkos vientisumas ir tinkamas funkcionavimas“, – rašoma gairėse.

Baiminamasi, kad suteikus Britanijai specialias išlygas, tai gali paskatinti kitas ES nares pačioms tai išmėginti.

„Ambicinga laisvosios prekybos sutartis“

Gairėse rašoma, kad ES pasirengusi pradėti ruošti laisvosios prekybos susitarimą, kuris apimtų ir nulinių tarifų taikymą prekėms, o būtų baigtas rengti, kai Jungtinė Karalystė išstos iš ES.

D. Tuskas sakė, jog atsižvelgiant į Britanijos reikalavimus, tai yra vienintelis įmanomas variantas. Kaip pavyzdį jis pateikė ES laisvosios prekybos susitarimą su Kanada, kuris neapima finansnių paslaugų sektoriaus.

Visgi ES tebenori „ambicingos“ sutarties, sakė ES aukšto rango pareigūnas ir pridūrė, kad ji apims prekes ir paslaugas „visuose sektoriuose“.

Vienas svarbiausių uždavinių – visiems sudaryti lygias galimybes, t. y., sukurti mechanizmą, kuris neleis vienai šaliai nustelbti kitos ekonomiškai mažinant kainas, liberalizuojant reguliavimą ar subsidijuojant verslą.

Nė žodžio apie finansines paslaugas

ES gairėse konkrečiai neminimas Britanijos raginimas sudaryti specialų susitarimą dėl finansinių paslaugų. Šį reikalavimą trečiadienį dar kartą pakartojo britų iždo sekretorius Philipas Hammondas.

Tačiau gairėse rašoma, kad ES nori suteikti „prieigą prie rinkos teikti paslaugas pagal priimančios valstybės taisykles“. Tai iš esmė reiškia, kad jei Britanija nori prieigos, ji turi laikytis ES taisyklių.

Šiuo atveju sąmoningai neminimi konkretūs sektoriai, kad nereikėtų pateikti daugiau detalių šiuo kebliu klausimu. Jų paminėjimas galėtų paskatinti vadinamąjį vyšnaičių rankiojimą, sakė ES aukšto rango pareigūnas.

„Evoliucionavimas“ ir „peržiūrėjimas“

ES neskuba priimti sprendimų ir neatmeta jokių galimybių, turėdama galvoje, kad Th. May pozicija dar gali pasikeisti, ypač dėl muitų sąjungos. Premjerė jaučia nemenką spaudimą iš kai kurių savo Konservatorių partijos narių, taip pat opozicinių leiboristų, jungtis prie muitų sąjungos.

Gairėse apie Londono poziciją rašoma: „Jei ši pozicija evoliucionuos, (Europos) Sąjunga bus pasirengusi peržiūrėti savo pasiūlymą“.

Kas nesusiję su prekyba

Gairėse pasisakoma už glaudžius ES ir Britanijos, įtakingos NATO bei Jungtinių Tautų Saugumo narės, ryšius gynybos, saugumo ir kovos su terorizmu srityse.

D. Tuskas paragino greičiau pasirašyti oro transporto susitarimą, kad nekiltų grėsmė susisiekimui oru tarp Britanijos ir žemyno.

Britanijai teks pasitraukti iš įvairių ES reguliavimo agentūrų, tačiau gairėse neatmetama galimybė jai atlikti tam tikrą vaidmenį.