Vaizdo žaidimai sukelia tokią pat priklausomybę kaip kokainas
Vaiz­do žai­di­mai ga­li su­kel­ti to­kią pat pri­klau­so­my­bę kaip ko­kai­nas ar azar­ti­niai žai­di­mai, pir­ma­die­nį nu­ro­dė Pa­sau­lio svei­ka­tos or­ga­ni­za­ci­ja (PSO), pri­sta­čiu­si il­gai lauk­tą at­nau­jin­tą Tarp­tau­ti­nę li­gų kla­si­fi­ka­ci­ją (ICD).

„Pasikonsultavę su ekspertais iš viso pasaulio ir išsamiai išnagrinėję įrodymus, nusprendėme, kad šis sutrikimas turi būti įtrauktas (į sąrašą)“, – naujienų agentūrai AFP sakė PSO psichinės sveikatos ir piktnaudžiavimo medžiagomis departamento direktorius Shekharas Saxena.

„Sutrikimas“ dėl interneto prieigos reikalaujančių ir nereikalaujančių vaizdo žaidimų ICD 11-ame leidinyje – išleistame praėjus beveik trims dešimtmečiams po paskutinio atnaujinimo – priskiriamas „sutrikimų dėl medžiagų vartojimo ar su priklausomybe susijusiu elgesiu“ kategorijai.

Naujo įrašo formuluotė buvo žinoma nuo sausio, kai PSO paskelbė, kad problemų keliantis vaizdo žaidimų lošimas bus pripažintas patologine būsena.

Pagrindinis simptomas yra „susilpnėjusi kontrolė“, pavyzdžiui nesugebant liautis žaisti ir visą dėmesį skiriant žaidimams.

„Žmogus tiek daug žaidžia, kad ignoruoja kitus interesus ir veiklą, tokią kaip miegas ir valgymas“, – telefonu sakė Sh. Saxena.

Kraštutiniais atvejais žaidėjai negali atitraukti nuo ekrano, būna išmetami iš mokyklos, netenka darbo ir nutraukia ryšius su šeimos nariais bei draugais, kurie nesidomi žaidimais.

Pagal naująją klasifikaciją, minėti simptomai turi pasireikšti elgesyje bent metus, kad jį galima būtų laikyti keliančiu pavojų sveikatai.

Apie 2,5 mlrd. žmonių – kas trečias pasaulio gyventojas – žaidžia tam tikrus elektroninius žaidimus, ypač savo mobiliuosiuose telefonuose, tačiau nuo sutrikimo kenčia tik „nedidelė mažuma“ žaidėjų, pabrėžė Sh. Saxena.

„Nesakome, kad bet koks vaizdo žaidimų lošimas yra patologinis“, – nurodė jis.

Anot tinklapio „Superdata“, renkančio duomenis apie žaidimų ir interaktyviųjų medijų sektorių, tarptautinė žaidimų pramonė pernai uždirbo 108 mlrd. JAV dolerių (93 mlrd. eurų) – ši suma beveik dukart viršija pajamas už kino bilietų pardavimą.

Beveik 40 proc. visų žaidimų parduodami Rytų Azijoje, ypač Kinijoje ir Pietų Korėjoje. Kitos svarbios rinkos yra Jungtinės Valstijos, Didžioji Britanija, Prancūzija, Vokietija ir Brazilija.

Pietų Korėjoje ir JAV atsirado klinikų, kur gydoma priklausomybė nuo vaizdo žaidimų, bei palaikymo grupių bendruomenėse ir internete.

Vadinamosios „šaudyklės“, tokios kaip „Fortnite“ – svetainėje „Game Quitters“ apibūdinama kaip „karščiausias žaidimas pasaulyje“ – žaidžiamos tiek prisijungus, tiek atsijungus nuo interneto.

„Žaidimų lošimo sutrikimo“ įtraukimui į PSO atnaujintą ligų katalogą priešinosi kai kurie ekspertai ir pati industrija.

„PSO procedūrai trūksta skaidrumo – ji turi didelių trūkumų ir nėra pagrįsta moksliniais tyrimais“, – sakoma Pramoginės programinės įrangos asociacijos prezidento ir vykdomojo direktoriaus Michaelo Gallaghero pareiškime, išplatintame kovo mėnesį.

Viename tyrime, išleistame žurnale „The Journal of Behavioral Addictions“, 36 mokslininkų grupė nerado įrodymų, kad nauja sutrikimo rūšis yra pagrįsta.

„Atsižvelgiant į diagnostinės klasifikacijos rimtumą bei jos platesnį poveikį visuomenei, raginame savo kolegas, dirbančius PSO, kol kas būti pernelyg atsargiems ir atidėti įforminimą“, – rašė jie savo tyrime, kuriame nagrinėjama akademinė literatūra.

Katalogas ICD, kuriame išskiriama apie 55 tūkst. įvairių traumų, ligų, sutrikimų ir mirties priežasčių, plačiai naudojamas kaip etalonas nustatant diagnozę bei teikiant sveikatos draudimą.