NASA prakalbo apie reklamą kosmose
Ma­žo biu­dže­to lai­kais NA­SA ad­mi­nis­tra­to­rius Ji­mas Bri­dens­ti­ne'as pra­dė­jo kal­bė­ti apie kos­mo­so mi­si­jų vers­lo rė­mi­mą. Kaip ra­šo „The New York Ti­mes“, šį klau­si­mą jis iš­kė­lė prieš dvi sa­vai­tes.

„Ar NASA gali kompensuoti kai kurias savo išlaidas, parduodama teises pavadinti savo erdvėlaivius?– klausė J. Bridenstine'as per NASA patariamosios tarybos posėdį. – Arba teises į savo raketų pavadinimus. Sakau jums, kad šiuo metu yra toks susidomėjimas.“

Nesitikėkite greitai pamatyti astronautų „Coca-Cola“ komercinėse reklamose. Tačiau J. Bridenstine'as paprašė NASA patariamosios tarybos komisijos ištirti, ar taip galėtų būti, nepaisant įstatymų, kurie draudžia tokią veiklą. Jis taip pat užsiminė apie galimybę leisti NASA kosmonautams pasirašyti rėmimo sutartis.

„Kyla klausimas,ar tai įmanoma. Mano atsakymas: nežinau“,– sakė J. Bridenstine'as per NASA televiziją ir nesiliauja nuo to laiko diskutavęs spaudoje.

NASA naujojo administratoriaus siūlymas pateiktas tuo metu, kai Donaldo Trumpo administracija turi didelių tikslų kosminėje erdvėje, tačiau neprašė Kongreso daugiau pinigų jiems finansuoti. Pernai prezidentas D. Trumpas įsteigė Nacionalinę kosmoso tarybą, vadovaujamą viceprezidento Mike'o Pence'o, ir nori grįžti į Mėnulį. Tačiau administracijos biudžeto projektai rodo, kad NASA finansavimas išliks nepakitęs iki 2023 metų.

Praėjusio antradienio interviu J. Bridenstine'as nurodė į raketas, gabenamas į Tarptautinę kosminę stotį: „Mes turime galimybių dėl prekių ženklų.“

Pasak jo, NASA astronautai galėtų, pavyzdžiui, moti vaikams nuo dribsnių dėžučių kaip sporto žvaigždės arba padėtų susipažinti su NASA misijomis, įtvirtindami agentūrą populiariojoje kultūroje ir skatindami vaikus siekti karjeros kosmose.

Tačiau kai kurie kritikai nerimauja, kad NASA sprendimas dėl paramos ir prekės ženklų gali sukelti interesų konfliktus ir sumenkinti agentūros statusą bei misiją.

„Jei įmonės galės finansuoti raketas arba astronautus, kyla abejonių, kas iš tiesų vadovaus paradui, – sakė vyriausybės nepriklausomos priežiūros projekto „Project on Government Oversight“ atstovas spaudai Timothy's Farnsworthas. – Astronautų lojalumas bus padalytas tarp privačios kompanijos ir viešojo intereso“.

Paprastai federaliniams darbuotojams draudžiama palaikyti komercinius projektus. Prezidento D. Trumpo patarėja Kellyanne Conway pernai buvo apkaltinta vyriausybės etikos taisyklių pažeidimu, kai ragino pirkti Ivanka'os Trump sukurtus drabužius ir papuošalus.

NASA dokumentuose tokia veikla, atrodo, draudžiama. Agentūros vyriausiojo advokato biuro tinklalapyje rašoma: „Taisyklė paprasta: negalime naudotis mūsų valstybine įstaiga privačiai. Tai apima ir mūsų pačių, ir bet kieno kito naudą.“

Taip pat priduriama: „Federaliniai darbuotojai negali pelnytis iš savo padėties, titulo, tarnybos, paslaugų ar nefederalinių subjektų veiklos.“

Interviu J. Bridenstine'as pripažino, kad federaliniams darbuotojams paprastai draudžiama reklamuoti gaminius, tačiau sakė, kad komisija išnagrinės galimas išimtis, kurios leistų NASA kosmonautams tai daryti. Jis pažymėjo, kad netrukus astronautus samdys komercinės bendrovės, tokios kaip „SpaceX“ ir „Boeing“. Jų negalės varžyti tradiciniai apribojimai, taikomi federaliniams darbuotojams.

„Kariuomenei sunku išlaikyti pilotus, kurie gali uždirbti daugiau ir dirbti mažiau skraidydami komerciniais orlaiviais, – sakė J. Bridenstine'as. – Mums gali baigtis taip, jog išleisime milijonus dolerių astronautams parengti, kad jie atitektų kam nors kitam, kai tik bus parengti.“

Pasak J. Bridenstine'o, komisija greičiausiai pateiks rekomendacijas kitame NASA patariamosios tarybos posėdyje.

Įmonės jau seniai bando pasinaudoti rinkodaros galimybėmis kosminėje erdvėje. Nuo 1968 iki 1971 metų JAV oro linijų bendrovė „Pan American World Airways“, arba „Pan Am,“ išleido daugiau nei 93 tūkst. „Pirmojo skrydžio į Mėnulį“ klubo kortelių. 2000 metais ant Rusijos raketos pasirodė logotipas „Pizza Hut“, o kitais metais „Radio Shack“ reklamavo Rusijos astronautai Tarptautinėje kosminėje stotyje, atidarydami Tėvo dienos dovaną.

„Ironiška, kad Rusija aplenkė mus komercine veikla Tarptautinėje kosminėje stotyje“, – sakė J. Bridenstine'as.

Visai neseniai greitojo maisto restoranų tinklas KFC savo reklamoje tvirtino, kad iškėlė keptą vištienos sumuštinį į kosminę erdvę oro balionu. (Jis pasiekė tik stratosferą, kuri paprastai laikoma kosmoso riba.)

Per pastaruosius kelerius metus NASA daug nuveikė, kad kapitalizmas ateitų į Tarptautinę kosminę stotį, atverdama įmonėms galimybes vykdyti mokslinius tyrimus ir samdydama komercines įmones kroviniams ir kosmonautams gabenti. Buvo tartasi bei diskutuota ir dėl pačios stoties privatizavimo. Prekių ženklai ir reklama yra dar vienas žingsnis, pasak J. Bridenstine'o, kad būsimos komercinės kosminės stotys galėtų įsitvirtinti.