„Falcon Heavy“ sėkmingai pradėjo savo kelionę Marso link
JAV kos­mi­nių tech­no­lo­gi­jų bend­ro­vė „Spa­ceX“ an­tra­die­nį pir­mą­kart pa­lei­do ga­lin­giau­sią pa­sau­ly­je su­nkią­ją ra­ke­tą ne­šė­ją „Fal­con Hea­vy“, ku­ri ka­da nors tu­rė­tų skrai­din­ti žmo­nes ir kro­vi­nius į to­li­mą­jį kos­mo­są, pa­vyz­džiui, Mė­nu­lį ir Mar­są.

Sėkmingai startavusios „Falcon Heavy“ pirmasis krovinys – Kalifornijoje įsikūrusios „SpaceX“ vadovo Elono Musko asmeninis vyšninės spalvos elektromobilis „Tesla“ ir jame sėdintis manekenas „Starman“ (Žvaigždžių žmogus), aprengtas moderniu astronauto kostiumu.

Raketa antradienį pakilo 15 val. 45 min. JAV Rytų pakrantės (22 val. 45 min. Lietuvos) laiku nuo tos pačios NASA aikštelės Kanaveralo kyšulyje Floridoje, iš kurios prasidėjo ir „Apollo“ misijos į Mėnulį 7-ame ir 8-ame dešimtmečiais.

Riaumojant 27 varikliams „Merlin“, sumontuotiems pirmosios pakopos centrinėje dalyje ir dviejuose šoniniuose greitintuvuose, raketa pakilo iš Kennedy kosmoso centro, stebint tūkstančiams žmonių susirinkusių aplinkiniuose paplūdimiuose, ant tiltų ir kelių.

„Misija klojosi taip puikiai, kaip galima buvo tikėtis“, – itin džiugiai nusiteikęs E. Muskas sakė žurnalistams po paleidimo. Jis sakė, kad tai „tikriausiai buvo įspūdingiausias dalykas, kurį kada nors esu matęs“.

„Įsivaizdavau didžiulį sprogimą paleidimo aikštelėje, kažkur nusileidžiantį ir keliu nuriedantį ratą su „Tesla“ logotipu, – sakė jis. – Laimei, nutiko kitaip.“

Starto diena buvo saulėta, bet dėl smarkaus vėjo skrydis buvo atidėtas daugiau kaip dviem valandoms.

Abu šoniniai greitintuvai po kelių minučių nuo starto atsiskyrė ir vėliau įspūdingai sinchroniškai nutūpė ant dviejų starto aikštelių Kanaveralo kyšulyje.

„Nauja olimpinė sporto šaka: sinchronizuotas nusileidimas!“ – socialiniame tinkle „Twitter“ parašė NASA astronautas Randy Bresnikas.

Tačiau trečiasis, centrinis, greitintuvas nenusileido ant jūrinės platformos, kaip kad buvo planuota.

E. Muskas sakė, kad taip įvyko dėl raketinio kuro trietilborano, padedančio iš naujo paleisti variklį, stygiaus pirmosios pakopos centrinėje dalyje. Dėl šios priežasties centrinis greitintuvas krito daug didesniu greičiu nei tikėtasi.

„Jis neturėjo pakankamai raketinio kuro“, – teigė jis. Pasak E. Musko, centrinis greitintuvas nukrito į vandenyną maždaug už 100 metrų nuo numatytos nusileidimo vietos.

„Jis tėškėsi į vandenį lėkdamas 480 km per val. greičiu ir sugadino du baržos variklius „, – pridūrė jis.

Per tiesioginę transliaciją internetu buvo matyti, kaip įsijungus antrosios pakopos varikliui prie jos pritvirtintame E. Musko automobilio viduje įrengtame ekrane įsižiebė užrašas „Nepanikuokit“ (Don't Panic) – aiški duoklė Douglo Adamso satyrinių mokslinės fantastikos romanų serijai „Autostopu per galaktiką“ (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy).

Skrydžių valdymo centre, kur buvo susirinkę šimtai džiūgaujančių kompanijos darbuotojų, tuo metu skambėjo „Space Oddity“ – velionio atlikėjo Davido Bowie (Deivido Bouvio) klasikinė daina.

E. Muskas surengė tiesioginę transliaciją, kurioje kosmoso tamsos fone buvo matomas „Starman“ manekenas su pirštinėta ranka ant „Tesla“ vairo ir ant vyšninio automobilio paviršiaus atsispindinti Žemė.

Jeigu „Tesla Roadster“ atlaikys penkių valandų kelionę per Van Aleno radiacijos juostą, kur elektromobilis bus bombarduojamas dideliu greičiu skriejančių įelektrintų dalelių, jis paskutinįkart, skriedamas Marso link, pamėgins paleisti raketos variklį, sakė „SpaceX“ vadovas.

E. Musko automobilis turėtų heliocentrine elipsinė orbita, kurios arčiausiai Saulės esantis taškas bus ties Žemės, o tolimiausias – ties Marso orbita.

„Gal jį atras kokia nors ateities ateivių rasė, – savo mintimis su žurnalistais dalijosi E. Muskas. – Ką tie vyrukai darė? Ar jie garbino šį automobilį?“

Daugiau informacijos apie „Tesla“ kelionę turėtų būti pranešta artimiausiomis valandomis.

Į kosmosą pasiųstame „Tesla Roadster“ taip pat buvo palikta laikmena su mokslinės fantastikos rašytojo Isaaco Asimovo romanų ciklu „Fondas“ (Foundation) ir lentelė su 6 tūkst. „SpaceX“ darbuotojų, prisidėjusių įgyvendinant šį projektą, vardais.

Galingiausia tebenaudojama raketa

Bendrovė anksčiau paskelbė, kad „Falcon Heavy“ bus „galingiausia eksploatuojama raketa pasaulyje, padauginta iš dviejų“.

Tai reiškia, kad ši raketa galės nešti dvigubai sunkesnį krovinį negu didžiausia dabar naudojama raketa „Delta IV Heavy“.

„SpaceX“ teigimu, vienas naujosios raketos skrydis kainuos apie 90 mln. dolerių (72,6 mln. eurų), tuo tarpu kai vienas „Delta IV“ paleidimas atsieina 350 mln. dolerių (282,3 mln. eurų).

Vis dėlto NASA raketa „Saturn V“, naudota skrydžiams į Mėnulį ir paskutinį kartą pakilusi 1973 metais, buvo dar galingesnė.

Taip pat buvo dvi didesnės Sovietų Sąjungos sukurtos raketos: didžiausią kada nors sukonstruotą pirmąją pakopą turėjusi N1, nors jos startas nebuvo sėkmingas, ir „Energija“, paleista tik du kartus.

Galima sakyti, kad „Falcon Heavy“ yra trys sujungtos „SpaceX“ raketos „Falcon 9“. Taigi, jos „jėgainę“ sudaro 27 raketiniai varikliai „Merlin“; „Falcon 9“ jų turi devynis.

70 metrų ilgio raketa į orbitą gali iškelti 64 tonų naudingąjį krovinį – kiek daugiau nei sveria visiškai pakrautas laineris „Boeing 737“.

Kitus „palieka dulkėse“

Ši raketa buvo sukurta siekiant atnaujinti galimybę siųsti žmones į Mėnulį ar Marsą, tačiau tokie planai buvo atidėti, ir dabar „Falcon Heavy“ daugiausiai laikoma potencialia priemone gabenti įrangą į šias tolimas kosmoso vietas, pirmadienį sakė E. Muskas.

Vis dėlto iki pat „Falcon Heavy“ variklių paleidimo nebuvo aišku, ar šie planai bus sėkmingai įgyvendinti.

„Skrydžio tikslas – Marso orbita. (Automobilis) bus tolimajame kosmose apie milijardą metų, jeigu tik nesprogs kylant“, – garsusis kosmoso entuziastas ir interneto magnatas gruodį rašė „Twitter“ žinutėje.

Bendrovės „SpaceX“ įkūrėjas sakė, kad planuoja tarpplanetinio transporto sistemą kodiniu pavadinimu BFR („Big Fucking Rocket“ – „Didžiulė sumauta raketa“ arba „Big Falcon Rocket“ – „Didžiulė Falcon raketa“). Jis teigė, kad galiausiai ši raketa būtų naudojama žmonėms skraidinti.

NASA vadovo pareigas einantis Robertas Lightfootas pasveikino „SpaceX“ su sėkmingu „Falcon Heavy“ paleidimu ir sakė, kad tai yra „milžiniškas pasiekimas“.

Kennedy kosmoso centro direktorius Bobas Cabana sakė, kad „sėkmingas naujos raketos paleidimas per jos pirmąjį skrydį yra reikšmingas pasiekimas, kuriuo jie gali labai didžiuotis“.

Kanadiečių astronautas Chrisas Hadfieldas tviteryje parašė: „Stebime, kaip @SpaceX palieka visas kitas raketų kompanijas dulkėse. Sveikinimai visiems ten esantiems!“