VRK darbo grupė siūlo išteisinti „Naisių vasarą“, nors paslėptos politinės reklamos aptiko
At­ski­ri se­ria­lo „Nai­sių va­sa­ra“ epi­zo­dai ga­li bū­ti lai­ko­mi pa­slėp­ta po­li­ti­ne rek­la­ma, bet vi­so se­ria­lo to­kiu lai­ky­ti ne­ga­li­ma, juo­ba nė­ra šiurkš­taus įsta­ty­mo pa­žei­di­mo dėl ne­tei­sė­to fi­nan­sa­vi­mo, nu­sta­tė Vy­riau­sio­sios rin­ki­mų ko­mi­si­jos (VRK) dar­bo gru­pė.

Jos atlikto tyrimo medžiagą trečiadienį ketinama pristatyti per VRK posėdį.

„Darbo grupė konstatuoja, kad nepaisant atskirų epizodų, laikytinų politine reklama, visas serialas negali būti pripažintas politine reklama, juoba, kad nėra nustatyta objektyvių duomenų, jog rinkėjai iki 2016 metų Seimo rinkimų spontaniškai ir masiškai tapatino Pijų su Ramūnu Karbauskiu, taip pat, kad R. Karbauskis ir Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga būtų vykdę kampaniją, skirtą susieti, tapatinti ar atpažinti Pijų su R. Karbauskiu, kad serialo tikslas buvo propaguoti R. Karbauskį ir LŽVS, agituoti ar kitaip paveikti rinkėjus balsuoti už „valstiečius“, – rašoma darbo grupės išvados projekte.

Darbo grupė vertino tris – penktąjį, šeštąjį ir septintąjį – serialo „Naisių vasara“ sezonus.

Nustatyta, kad pats Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas rašė serialui scenarijų, asmeniškai dalyvavo jį kuriant.

Dėl „Naisių vasaros“ VRK skundų sulaukė dar 2016 metais prieš Seimo rinkimus, tačiau jų padaugėjo po rinkimų, kai juos laimėjo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS).

Skundų autoriai prašė įvertinti, ar paslėpta reklama negali būti laikomas filme nuolat rodomas LVŽS simbolis – skrendantis gandras, nors ant jo užrašytas tik serialo pavadinimas, taip pat tai, kad kiekvienos serijos pradžioje buvo parašyta „valstiečių“ lyderio Ramūno Karbauskio pavardė nurodant, jog jis yra filmo mecenatas ir scenarijaus autorius.

Taip pat prašyta nustatyti, ar už serialo kūrimą mokėjus R. Karbauskiui priklausančiam „Agrokoncernui“ nebuvo neteisėtai finansuojama politinė reklama.

2 tūkst. sekundžių paslėptos reklamos

Per tris sezonus darbo grupė iš viso suskaičiavo apie 2000 sekundžių, kai galėjo būti rodoma paslėpta politinė reklama.

Anot darbo grupės, politinė reklama seriale sudarė labai mažą, palyginti su visų sezonų trukme, laiką, todėl nėra pagrindo „Agrokoncerno“ paramos serialui laikyti nepinigine auka R. Karbauskiui ar LVŽS, taip pat finansavimu per trečiuosius asmenis ir nėra pagrindo konstatuoti šiurkštaus įstatymo pažeidimo.

Be to, darbo grupės nuomone, nuo 2009 metų rodomas serialas neturėjo įtakos 2014 – 2016 metų vykusių eilinių rinkimų rezultatams, o serialo septintajame sezone iš viso nebuvo sąsajų su R. Karbauskiu.

VRK atstovai atkreipė dėmesį, kad anksčiau, nepaisant to, jog „Naisių vasara“ buvo rodoma per televizijas, LVŽS rezultatai per savivaldos rinkimus truputį net pablogėjo – nuo 9,76 proc. 2011 metais iki 9,57 proc. 2015 metais.

Apklausus serialo kūrėjus, paaiškėjo, kad aktorių Aurimą Žvinį vaidinti pagrindinį herojų Pijų pasiūlė „Naisių vasaros“ prodiuseris Rolandas Skaisgirys. Jis tvirtino nepastebėjęs, kad aktorius panašus į R. Karbauskį – per atranką aktorius buvo su ūsais ir barzda.

„Visuomenės informavimo priemonėse pateikta nuomonė, kad pagrindinis serialo herojus Pijus yra panašus į LVŽS pirmininką R. Karbauskį ar net yra jo prototipas, yra subjektyvus vertinimas. Darbo grupės nuomone, valstybės politiko ir vaidybinio serialo personažo panašumas savaime negali būti laikomas politine reklama“, – teigiama darbo grupės išvadų projekte.

Be to, paaiškėjo, kad serialą kūrusios bendrovės „Naisių vasara“ direktore vienu metu buvo dabartinio Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio duktė Viktorija Pranckietytė.

LVŽS logotipas – 29 kartus

Kaip politinę reklamą darbo grupė įvertino seriale rodytus epizodus, kai R. Karbauskis kvietė žiūrovus aplankyti Naisius Šiaulių rajone.

Žiūrint filmą VRK nariams užkliuvo ir epizodas su paštininku Gardievučiu, kai šis kaimo žiniuoniui Rapolui atvežė laikraštį „Už žemę ir žmogų“. Šis laikraštis kelis kartus parodytas Rapolo rankose.

„Kadangi laikraštis „Už žemę ir žmogų“ yra specialus LVŽS leidinys, darbo grupės nuomone, laikytinas LVŽS politine reklama“, – teigiama išvadų projekte.

Taip pat VRK darbo grupė įvertino įvairiose filmo scenose fone matomą „Žaliąjį valstiečio kalendorių“ su LVŽS logotipu. Jis parodytas 29 kartus.

Politine reklama darbo grupė pripažino ir „Naisių vasaros“ epizodus, susijusius su priklausomybės nuo azartinių lošimų žala, prekybos alkoholiu draudimu. Anot darbo grupės, „kova su girtavimu buvo vienas kertinių LVŽS įvaizdžio per Seimo rinkimus komponentų“.

Gandrai skrenda skirtingomis kryptimis

Tuo metu darbo grupė mano, kad politine reklama neturėtų būti laikomas serialo logotipas – skrendantis gandras, mat jis gerokai skiriasi nuo LVŽS logotipo – taip pat skrendančio gandro. Darbo grupės išvados projekte rašoma, kad serialo logotipas yra labiau stilizuotas, šis gandras nupieštas žiūrint iš viršaus, o partijos gandras – žiūrint iš apačios.

„Serialo ir LVŽS logotipuose gandrai skrenda į skirtingas puses. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad gandro simbolį savo logotipuose naudoja ir kitos organizacijos, pavyzdžiui, Lietuvos kaimo turizmo asociacija“, – teigiama išvadų projekte.

Kelis sezonus prieš kiekvieną seriją rodomo užrašo „Serialo mecenatas, scenarijaus autorius Ramūnas Karbauskis“ taip pat siūloma nelaikyti politine reklama, nes savaime šis užrašas neatitinka įstatyme nustatytų kriterijų, kas yra politinė reklama, tai esą įprastinė informacija daugelyje vaidybinių serialų ir kino filmų.

Vienoje „Naisių vasaros“ serijoje VRK nariai pastebėjo ant traktoriaus užklijuotą LVŽS lipduką.

„Darbo grupės nuomone, šis epizodas nelaikytinas politine reklama, nes lipdukas matyti neryškiai, parodytas trumpai, todėl darytina prielaida, kad lipdukas į kadrą pateko atsitiktinai“, – nutarė darbo grupė.

Paslėpta politine reklama siūloma nelaikyti ir epizodų, kur filmo herojai kalba apie skalūnų dujų paiešką, „Saugios kaimynystės“ projektą, greituosius kreditus. Darbo grupės teigimu, nors su tuo susijusios normos buvo įrašytos „valstiečių“ rinkimų programoje, tuo pačiu tai buvo aktyviai visuomenėje aptariami klausimai, jie atspindėti ir kitų partijų programose.