Skandalingoje „Cambridge Analytica“ istorijoje ir lietuvio pavardė
Lie­tu­vis Ta­das Ju­ci­kas ga­lė­jo pri­si­dė­ti ku­riant įmo­nę „Camb­rid­ge Ana­ly­ti­ca“, šiuo me­tu at­si­dū­ru­sią is­to­ri­jos dėl feis­bu­ko var­to­to­jų duo­me­nų nu­te­ki­ni­mo epi­cen­tre. Jis taip pat bu­vo šią is­to­ri­ją pa­vie­ši­nu­sio Chris­top­he­rio Wy­lie kam­ba­rio­kas, ra­šo nau­jie­nų por­ta­las „Buzz­feed“.

Anot portalo, T. Jucikas, C. Wylie ir dar vienas jų kolega Brentas Clickardas (Brentas Klikardas) 2013 metais dirbo Jungtinės Karalystės įmonėje „Strategic Communication Laboratories“ (SCL), tačiau svarstė palikti darbovietes ir siekė surinkti pinigų savo startuoliui, ilgainiui tapusiam „Cambridge Analytica“ idėja.

Ši įmonė yra SCL antrinė bendrovė.

Tadas Jucikas./ Domanto Pipo, delfi.lt nuotrauka

Ji įtariama Jungtinių Valstijų prezidento Donaldo Trumpo rinkimų kampanijos metu kaupusi ir netinkamai panaudojusi milijonų „Facebook“ vartotojų asmeninius duomenis.

„Buzzfeed“ rašo, kad T. Jucikas su kolegomis siekė įkurti kompaniją „Arg.us“ ir pritraukti į ją 15 mln. dolerių investicijų. Vis dėlto jie suprato, kad į savo naują įmonę negalės perkelti SCL nuosavybės ir čia atliktų tyrimų.

Galiausiai minėtai trijulei nepavyko ir išeiti iš pačios SCL dėl darbo susitarimų, o jų startuolio idėja galiausiai virto į „Cambridge Analytica“, kurią finansavo SCL ir D. Trumpo šalininkas, investuotojas Robertas Merceris, skelbia portalas.

2016 metais T. Jucikas buvo tarp startuolio „Genus AI“ steigėjų, jis šiuo metu siekia atsiriboti nuo SCL.

Tačiau „Buzfeed“ rašo, kad kai kurios lietuvio kurtos technologijos panaudotos kuriant „Cambridge Analytica“ įrankius.

Šiuo metu ištrintame T. Juciko startuolių steigėjų socialinio tinklo „F6S“ profilyje buvo rašoma: „Aš padėjau sukurti „Cambridge Analytica“, kuri turėjo įtakos Donaldo Trumpo prezidento rinkimuose“.

Kaip skelbia amerikiečių laikraštis „The New York Times“ ir britų leidinys „The Observer“, „Cambridge Analytica“ pavogė informacijos apie 50 mln. „Facebook“ vartotojų, kad galėtų sukurti programinę įrangą prognozuoti ir veikti rinkėjų nuomonę per rinkimus.

„Cambridge Analytica“ ne tik padėjo D. Trumpui kovoti dėl Baltųjų rūmų, bet ir yra siejama su politinėmis kampanijomis visame pasaulyje.

Jungtinėse Valstijose analitikai įtariami rinkę duomenis, kad generuotų tūkstančius žinučių, kuriomis būtų taikomasi į rinkėjus per jų asmenines paskyras tokiuose socialiniuose tinkluose kaip „Facebook“ ir „Snapchat“.