Apie gresiančią baudą įspėjo 2015 metais
Anks­tes­nių vy­riau­sy­bių to­le­ruo­tas ne­at­sa­kin­gas „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­lių“ el­ge­sys pa­da­rė ža­los vi­sa vals­ty­bei, sa­ko pre­zi­den­tė Da­lia Gry­baus­kai­tė po to, kai Eu­ro­pos Ko­mi­si­ja (EK) pir­ma­die­nį vals­ty­bės val­do­mai įmo­nei už prieš be­veik de­šimt­me­tį iš­ar­dy­tą Ren­gės ruo­žą sky­rė be­veik 28 mln. eu­rų bau­dą.

„Naują Susisiekimo ministerijos ir „Lietuvos geležinkelių“ vadovybę vejasi buvusių vadovų aplaidumas ir klaidos. Ilgus metus kelių vyriausybių toleruota „valstybė valstybėje“ ir neatsakingas elgesys atnešė finansinę ir reputacinę žalą visai šaliai“, – BNS atsiųstame komentare cituojama D.Grybauskaitė.

Šalies prezidentė 2015 metų liepą teigė, kad „Lietuvos geležinkeliams“ gresia dešimčių milijonų eurų bauda už išardytą kelią į Latviją. Ji sukritikavo prastą bendrovės darbą su tyrimą atliekančia Europos Komisija. Prezidentės vertinimu, „Lietuvos geležinkeliai“ su EK nebando ieškoti galimų išeičių.

„Lietuvos geležinkeliai“, kur Susisiekimo ministerija turi 100 proc. akcijų, jau elgiasi kaip valstybė valstybėje. Šios bendrovės savivalė ir neatsakingumas gali brangiai kainuoti mums visiems“, – po D.Grybauskaitės susitikimo su tuometiniu susisiekimo ministru Rimantu Sinkevičiumi sakė prezidentės patarėja Daiva Ulbinaitė.

R.Sinkevičius tuomet tikino, kad šiuo geležinkelio ruožu suinteresuota tik naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“, o realiausia išeitis yra modernizuoti susisiekimą su Latvija, nutiesiant europinę „Rail Baltica“.

D.Grybauskaitė pernai liepą taip pat kritikavo geležinkelius, kad įmonė netinkamai teikia paraiškas Europos Sąjungos paramai gauti. Tuomet bendrovė dėl netinkamai pateiktos paraiškos negavo 75 mln. eurų prašytos paramos „Rail Baltica“ ruožui nuo Lenkijos iki Kauno signalizacijai įrengti. Vėliau „Lietuvos geležinkeliai“ paraišką tikslino ir pateikė ją per bendrą Baltijos šalių įmonę „RB Rail“ – 2016 metais EK lėšų projektui skyrė.

Pernai birželį D.Grybauskaitė savo metiniame pranešime kritikavo valstybės valdomas susisiekimo įmones, kad šios veikia neefektyviai, nemoka dividendų.

„Pertvarkų vengimas ir negebėjimas susikalbėti su Europos Komisija, valstybe valstybėje virtusiuose „Lietuvos geležinkeliuose“, mums visiems gali atsieiti ne tik milijonines baudas, bet ir pašlijusią šalies reputaciją“, – skaitydama metinį pranešimą tuomet kalbėjo šalies vadovė.

EK pirmadienį „Lietuvos geležinkeliams“ skyrė 27,87 mln. eurų baudą. Anot Komisijos, „Lietuvos geležinkeliai“ neįrodė, kad išardyti bėgių kelią reikėjo dėl objektyvių priežasčių. Lietuva baudą gali skųsti Liuksemburge veikiančiam Europos Sąjungos teismui.