Naujo „Sidabrinių gervių“ dešimtmečio pradžia
Šį­va­kar ap­do­va­no­ti Lie­tu­vos ki­no me­ni­nin­kai. Į vie­nuo­lik­tą­ją „Si­dab­ri­nių ger­vių“ tei­ki­mo ce­re­mo­ni­ją su­si­rin­ko ži­no­mi ak­to­riai, fil­mų re­ži­sie­riai, pro­diu­se­riai, ope­ra­to­riai, kom­po­zi­to­riai. Da­ly­va­vo ir sve­čiai iš už­sie­nio – re­ži­sie­riai Ser­ge­jus Loz­ni­ca ir Krzysz­to­fas Za­nus­sis. Šio va­ka­ro te­ma – „Gy­ve­ni­me – ne kaip ki­ne“. 

Lietuvių kino akademijos tarybos pirmininkė ir apdovanojimų atrankos, vertinimo komisijos pirmininkė Gražina Arlickaitė priminė, kad pernai „Sidabrinės gervės“ minėjo dešimtmetį. „Sėkmingai perkopėme ribą, ties kuria reikia stabtelėti ir susimąstyti, kaip gyvename, kokius filmus kuriame ir kokio kino laukiame, – sakė kinotyrininkė. – Kinas gręžia akis į nacionalinį paveldą, į visuomenės atmintį gražina kūrėjus ir filmų ištraukas. O naujasis kinas, kurį vertinsime šiandien, vis dažniau suteikia galimybę juo džiaugtis.“

Žiūrovų – 850 tūkst.

Pasak G. Arlickaitės, gerų filmų, kurie yra lygiaverčiai konkurentai, – daugiau nei „Sidabrinių gervių“ statulėlių. „Žavimės naujomis animacijos spalvomis, tylių darbininkų, kurie lieka už kameros, meistriškumu. Bendros gamybos filmai mus atvedė į platų profesinį lauką, įpareigojo aukštai kelti kokybės kortelę“, – praėjusius metus apibendrino G. Arlickaitė.

Pernai Lietuvoje kino filmus pasižiūrėjo daugiau nei 850 tūkst. žiūrovų. Tai – didžiausias skaičius nepriklausomos Lietuvos istorijoje. Rekordą pasiekė daugiau nei 46 tūkst. kartų žiūrėta „Sengirė“. Šis dokumentinis filmas nurungė prieš tai labiausiai žiūrėtą Arūno Matelio dokumentiką „Prieš parskrendant į žemę“.

Aštuonerius metus A. Matelis praleido Italijos keliuose, kurdamas naujausią filmą „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“. A. Matelis apdovanojimuose nominuotas pirmąkart. Pastarąjį savo filmą jis kūrė beveik tiek laiko, kiek gyvuoja ir „Sidabrinės gervės“.

Eglės Vertelytės „Stebuklo“ pasaulinė premjera įvyko Toronto kino festivalyje, kur lietuviškas filmas parodytas po 17 metų pertraukos. Giedrės Beinoriūtės „Kvėpavimo į marmurą“ premjera įvyks šio mėnesio pabaigoje, Karlovi Varų kino festivalyje.

Šiemet vertinimo komisijai buvo pateikta 41 paraiška. Tai – 9 ilgametražiai ir 9 trumpametražiai filmai, 10 dokumentinių juostų ir 13 studentų darbų. Pernai daugiausia apdovanojimų pelnė Andriaus Blaževičiaus filmas „Šventasis“. O daugiausia „Sidabrinių gervių“ per visą istoriją (8 iš 9 nominacijų) pelnė Kristijono Vildžiūno „Kai apkabinsiu tave“.

Kino technikos enciklopedija

„Auksinė gervė“ už viso gyvenimo nuopelnus šiemet skirta kino operatoriui Algimantui Mockui. Jis nufilmavo kelias dešimtis klasika tapusių filmų, tarp jų – „Gražuolę“, „Riešutų duoną“, „Velnio nuotaką“.

A. Mockus vadinamas vaikščiojančia fotografijos ir kino technikos enciklopedija. O jis pats sako, kad operatoriaus specialybė – vienintelė tikra kino profesija. Operatorius privalo išmanyti amatą, būti tikslus ir preciziškas. Kiekvienas filmas – naujas pasaulis. Pradėdamas jį kurti operatorius turi pamiršti, kas buvo iki tol. A. Mockaus teigimu, operatoriaus tikslas – atsisakyti savo, tačiau kiekvienam filmui sukurti savitą braižą.

Profesinės meistrystės nominacijoje buvo pastebėti Saulius Urbanavičius ir Jonas Maksvytis už filmo „Sengirė“ garso režisūrą. Jie dėkojo filmo režisieriui Mindaugui Survilai už šimtus, tiksliau – tūkstančius valandų, praleistų miške filmuojant šią juostą. Už šiuos nuopelnus M. Survila įvertintas ir geriausio operatoriaus statulėle.

„Sidabrinės gervės kiaušinis“ už geriausią studento darbą teko Klaudijai Matvejevaitei. „Ačiū dėstytojams ir kursiokams. Mums visiems viskas bus gerai“, – sakė apdovanojimą pelniusi jauna režisierė.

Pasimaišė tinkamoje fermoje

Geriausia aktore pripažinta Eglė Mikulionytė, suvaidinusi filme „Stebuklas“, tikroje kiaulių fermoje. „Gal atsiras prodiuserių pasimaišyti ir karvių fermoje? – juokavo aktorė. – Nežinojau, kas man yra stebuklas. Bet dabar, čia stovėdama, supratau. Žinau – per ekraną žiūri mama ir nuoširdžiai jai sakau: „Mama, ačiū.“

Už pagrindinį vaidmenį filme „Trys milijonai eurų“ apdovanotas aktorius Giedrius Savickas. „Kai „gervės“ negauni, tai niekam jos ir nereikia, o kai gauni – visai neblogai“, – džiaugėsi G. Savickas. „Sidabrinę gervę“ už antraplanį vaidmenį gavo mažasis, ką tik debiutavęs aktorius Joris Baltrūnas.

Geriausia metų režisiere, scenariste ir geriausiu vaidybiniu filmu pripažinta E. Vertelytė, parašiusi ir sukūrusi „Stebuklą“. „Režisieriaus kėdėje, kaip ir laikydama šią „gervę“, dar nesijaučiu labai patogiai. Todėl noriu padėkoti savo komandai. Daug žmonių, kalbų, tautybių, religijų, bet visų bendra kalba buvo filmo istorija“, – prisiminė E. Vertelytė.

Šio filmo prodiuseris Lukas Trimonis vieną statulėlę parodys močiutei. „Susitarėme, kad daugiau ji neklaus, ką dirbu“, – juokėsi kino prodiuseris.

Nuostabieji dokumentininkai

„Sidabrinę gervę“ už geriausią dokumentinį filmą teikė režisierius Audrius Stonys. Šioje kategorijoje varžėsi ypatingi, ilgai kurti filmai – „Sengirė“, „Močiute, Guten Tag!“, „Rūta“, „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“. Statulėle buvo įvertintas pastarojo filmo režisierius A. Matelis. „Nepatikėsite, bet nuo pirmų dienų kino festivaliuose mus su A. Stoniu maišė kaip brolius“, – kalbėjo A. Matelis ir dėkojo geriausiai prodiuserei pasaulyje – žmonai Algei. Taip pat – geriausiam kompozitoriui, sukūrusiam šios juostos garso takelį, ispanui Alberto Lucendo.

Dar kartą ant scenos užlipęs atsiimti žiūrovų simpatijų prizo A. Matelis – dešimtmetį kūręs filmą ten, kur pašaliniai neįleidžiami – atsiduso: „Sunku, bet gera kurti filmus“.

2018 m. „Sidabrinių gervių“ laureatai:

„Auksinė gervė“ – operatoriui Algimantui Mockui

„Sidabrinės gervės kiaušinis“ – Klaudijai Matvejevaitei („Paskutinė diena“)

Profesinės meistrystės gervė – Sauliui Urbanavičiui ir Jonui Maksvyčiui („Sengirė“)

Geriausia aktorė – Eglė Mikulionytė („Stebuklas“)

Geriausias aktorius – Giedrius Savickas („Trys milijonai eurų“)

Geriausias antraplanis aktorius – Joris Baltrūnas („Kvėpavimas į marmurą“)

Geriausia režisierė – Eglė Vertelytė („Stebuklas“)

Geriausias ilgametražis vaidybinis filmas – „Stebuklas“

Geriausias scenarijus – „Stebuklas“ (Eglė Vertelytė)

Geriausias dokumentinis filmas – „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“ (Arūnas Matelis)

Geriausias kompozitoriaus darbas – Alberto Lucendo („Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“)

Geriausias operatorius – Mindaugas Survila („Sengirė“)

Geriausias trumpametražis filmas – „Pirtis“ (Laurynas Bareiša)