LKO primarijus Džeraldas Bidva: finalas pralenkė drąsiausias svajones
Mū­sų ša­lies kul­tū­ros am­ba­sa­do­rius – Lie­tu­vos ka­me­ri­nis or­kes­tras (LKO) – ne­se­niai grį­žo iš pir­mų­jų gas­tro­lių Ki­ni­jo­je. Ne­tru­kus ko­lek­ty­vas pa­sau­liui pri­sta­tys nau­ją kom­pak­ti­nę plokš­te­lę „Bal­tic Con­cer­ti“ – ją ini­ci­ja­vo or­kes­tro kon­cert­meis­te­ris, so­lis­tas Dže­ral­das Bid­va.

„Lietuvos žinių“ kalbintas smuikininkas Dž. Bidva atskleidė, esą JAV leidyklos „Odradek“ leidžiama kompaktinė plokštelė susilaukė kitokių, nei įprasta vertinimų. Dėl to ji solistui dar brangesnė. Ir ne pinigine prasme. „Baltiškoje“ plokštelėje „sukasi“ latvio Pėterio Vasko, Juliaus Juzeliūno ir Anatolijaus Šenderovo muzika smuikui ir orkestrui. Vis dėlto pirmiau LŽ išklausė Dž. Bidvos kiniškų įspūdžių.

„Odradek“ suburtos bendruomenės nariai visame pasaulyje klausosi demonstracinės versijos ir išsako savo nuomonę, ar ji verta leidybos.

Debiutas Kinijoje

Lapkričio 1–5 dienomis Lietuvos kamerinis orkestras (meno vadovas Sergejus Krylovas) dalyvavo jubiliejiniame, dvidešimtajame, Šanchajaus meno festivalyje, surengė keturis pasirodymus. Milžiniškoje festivalio įvykių gausoje nepranyko – sužibo lyg Hvaihės upės perlas.

Keturiose moderniose salėse lietuviai griežė Piotro Čaikovskio, Balio Dvariono, Algirdo Martinaičio, Jono Tamulionio ir šiuolaikinių kinų kompozitorių Ye Guohui ir Xiaogang Ye programą. Šiedu autoriai, Šanchajaus muzikos konservatorijos pedagogai, gana garsūs, jų kūrinius publikuoja žinomos Europos leidyklos.

„Programos, kurią sudarytų laiko patikrinta klasika, lietuvių ir šiuolaikinė kinų muzika, pageidavo patys festivalio rengėjai“, – teigė LKO koncertmeisteris Dž. Bidva.

Paskutinę viešnagės dieną orkestras surengė kūrybines dirbtuves Šanchajaus muzikos konservatorijoje. Bendravo su Kompozicijos katedros dėstytojais, kūrinių autoriais ir mokyklos auklėtiniais.

LKO primarijui Šanchajaus klausytojai pasirodė gana jautrūs. Keista, tačiau didesnį įspūdį jiems kėlė ne greita, o labiau melodinga muzika, nesudėtingos harmonijos. Prisimindamas savo ankstesnes keliones į Kiniją, Dž. Bidva tvirtino, esą publikos kultūra lavėja, klausytojai ėmė elgtis kur kas solidžiau.

„Telefonus jie būna išjungę, bet nuolat laiko pakėlę – įrašinėja vaizdą. Tada iškart žiūri, ką nufilmavo“, – koncerto klausymosi įpročius atskleidė Dž. Bidva. Orkestrantams, suprantama, toks elgesys nė motais. Koks skirtumas – dvi akys į juos žiūri ar papildoma trečia...

Trys kūriniai baltiškoje plokštelėje

O dabar – prie karščiausios naujienos... Kompaktinės plokštelės „Baltic Concerti“ radimosi istorija truko penkerius metus. Sumanymo autorius Dž. Bidva LŽ papasakojo tada labai norėjęs atlikti P. Vasko koncertą „Vox amoris“ – Fantaziją smuikui ir styginiams.

„Su kompozitoriumi esame seni pažįstami. Jis man įteikė natas, vildamasis kada nors jas išgirsti gyvai“, – teigė smuikininkas. „Vox amoris“ buvo įtrauktas į Lietuvos nacionalinės filharmonijos repertuarą. Po kūrinio premjeros Dž. Bidva sumanė nedelsiant jį įrašyti.

Kitas kūrinys, irgi audrinęs LKO primarijaus fantaziją, buvo A. Šenderovo Koncertas smuikui ir kameriniam orkestrui. „Daugelis dalykų pasikartojo. Vėl inicijavau įrašų sesiją, vėl nežinojome, kas su tuo įrašu atsitiks, kur nukeliaus. Tačiau labai juo tikėjau. A. Šenderovo Koncertas man padarė didžiulį įspūdį. Manau, tokių prasmingų ir dramaturginiu požiūriu stiprių kūrinių turime nedaug“, – sakė Dž. Bidva.

Atėję J. Juzeliūno (1916–2001) metai ir kompozitorius atminimui pasipylę renginiai iškėlė dar vieną kūrinį: „Koncertą vargonams, smuikui ir styginių orkestrui“.

„Tas koncertas man visai buvo išėjęs iš galvos... O tai toks stiprus kūrinys! Ir visiškai nepelnytai pamirštas. Matyt, dėl to, kad ne visur jį galima atlikti, – svarstė kompaktinės plokštelės „Baltic Concerti“ sumanytojas ir pridūrė: – Apskritai valstybės atkūrimo 100-mečio kontekste J. Juzeliūnas man atrodo kaip itin reikšminga, nepaprastai drąsi ir stipri asmenybė.“

„Koncertas vargonams, smuikui ir styginių orkestrui“ irgi buvo atliktas Nacionalinėje filharmonijoje, kitą dieną padarytas jo įrašas. Tapo akivaizdu, kad LKO turi tris grandiozinius opusus, kurie puikiai derėtų kompaktinėje plokštelėje. Ją Dž. Bidva pavadino „baltiška“, atskleidžiančia rytinės Baltijos regiono dvasią. „Nenoriu sulietuvinti P. Vasko, bet jis iš dalies – mūsiškis. Juk Vilniuje studijavo kompoziciją, kalba lietuviškai, nemažai čia pragyveno“, – sakė latvių kompozitoriaus bičiulis Dž. Bidva.

Odradek

Sumanymo finalas pralenkė drąsiausias svajones. Lietuvos nacionalinė filharmonija išsiuntė įrašus leidybos kompanijoms. Tarp jų buvo ir „Odradek“, veikianti pagal kitokius principus nei „didžiosios, garsiosios, pasaulinės“.

„Mūsų įrašas pateko į labai geras rankas. „Odradek“ pasižymi netradicine filosofija, labiau orientuojasi į atlikėjus, o ne komerciją. Vadinamos prestižinės kompanijos daro verslą, gerai sumokėjęs nesunkiai nusipelnysi jų dėmesio. „Odradek“ įrašų atranką lemia ne pinigas, o pati muzikų bendruomenė“, – pabrėžė LKO pagrindinis smuikas Dž. Bidva.

Klasikos įrašų kompaniją „Odradek Records“, kurios būstinė yra JAV, 2012 metais sumanė amerikietis Johnas Andersonas. Anot Dž. Bidvos, įrašų atranka vykdoma anonimiškai. „Odradek“ suburtos bendruomenės nariai, pasklidę po visą pasaulį, klausosi demonstracinės versijos ir išsako savo nuomonę, ar ji verta leidybos, o tuo pačiu – vietos melomanų rinkiniuose.

„Mūsų orkestro įrašą bendruomenė patvirtino vienbalsiai. Tik vėliau sužinojo, kas muzikos atlikėjas. Tada jau beliko tik suderinti leidybos detales“, – džiugiai pasakojo Dž. Bidva. Kompanijos atsiųstas fotografas rugpjūtį įamžino Lietuvos kamerinį orkestrą Palangos pušynuose. Tad pagrindine naujojo leidinio dizaino detale tapo miškas.

Lietuvos kamerinio orkestro ir Dž. Bidvos kompaktinė plokštelė „Baltic Concerti“ bus išleista lapkričio 26 dieną. Įrašas pasklis per įvairias internetines muzikos platformas. Lietuvių klausytojams ir melomanams plokštelė bus pristatyta vasarį per Vilniaus knygų mugę.

Ambasadorius

2018-aisiais, minint Lietuvos valstybės šimtmetį, Lietuvos kamerinis orkestras sėkmingai ėmėsi šalies ambasadoriaus vaidmens. Surengta pasirodymų Mantujoje, Bolonijoje, Stradivari festivalyje Kremonoje (Italija), Libane, Estijoje, Nacionalinėje Béla Bartóko koncertų salėje Budapešte (Müpa).

Spalio viduryje, artėjant kelionei į Kiniją, orkestras griežė Frankfurte prie Maino, „Alte Oper“ teatre. Į Europos centrinio banko rengiamą koncertą šalies viešnios teisėmis šiemet buvo pakviesta Lietuva. Garbė jai atstovauti teko LKO, JAV gyvenančiam pianistui Andriui Žlabiui ir Londono Karališkoje muzikos akademijoje studijuojančiai dainininkei sopranui Linai Dambrauskaitei.

Kitų metų vasarį LKO rengs gastroles Rusijoje. Koncertuos Nižnij Novgorode ir Maskvos valstybinėje akademinėje filharmonijoje.

Šį vakarą Lietuvos kamerinis orkestras Nacionalinėje filharmonijoje kviečia pasiklausyti programos, parengtos su australų batutos maestro Nicholu Miltonu ir Lietuvos vokalo pažiba Edgaru Montvidu. Skambės Josepho Haydno, Gustavo Mahlerio, Geraldo Finzi ir Benjamino Britteno kūriniai.