Siaubingas aplaidumas ir paslaptingas norvegų laivas – daugybė „Titaniko“ keleivių galėjo būti išgelbėti
„Ti­ta­ni­ko“ tra­ge­di­ja yra vie­na iš ge­riau ži­no­mų vi­so­je lai­vy­bos is­to­ri­jo­je. 1912 me­tais įvy­ku­si ka­tas­tro­fa nu­si­ne­šė di­džią­ją da­lį į JAV plau­ku­sių ke­lei­vių. Vis­gi, daug jų bū­tų pa­vy­kę iš­gel­bė­ti, jei ne­to­lie­se plau­kę lai­vai bū­tų bu­vę ati­des­ni.

Garlaivis „Californian“ lemtingą naktį radijo ryšiu perspėjo „Titaniko“ įgulą apie vietovėje susidariusias ledo mases. „Californian“ netgi nusprendė naktį kelionės netęsti būtent dėl tų ledkalnių. Tuo tarpu nelyginamai didesnis „Titanikas“ plaukė toliau ir visi žinome, kuo tai baigėsi. Visgi, ne daug žmonių žino, kad „Californian“ liko netoliese.

„Californian“ įgula „Titaniko“ šviesas pastebėjo po 10 valandos vakaro. Laivas greitai buvo identifikuotas kaip keleivinis laineris. Kapitonas Stanley'is Lordas 23:10 nuėjo miegoti. Radijo operatorius taip pat jau buvo lovoje – beveik visas laivas miegojo. Tuo tarpu „Titanikas“ 23:40 atsitrenkė į ledkalnį. Atstumas tarp šių dviejų laivų buvo toks nedidelis, kad kapitoną pavaduojantis C.V. Grovesas 23:50 pastebėjo, kad lainerio šviesos staiga sumirksėjo. Visgi, buvo priimtas sprendimas radijo operatoriaus nežadinti. Vietoj to imtos siųsti Morzės kodo žinutės specialiu prožektoriumi. Tačiau, nors jos buvo siunčiamos ilgą laiką, „Titanikas“ greičiausiai buvo per toli, kad šiuos signalus galėtų pamatyti ir interpretuoti.

„Californian“ tiesiogiai stebėjo „Titaniko“ tragediją, bet nereagavo.

1:10 – jau gerokai po vidurnakčio – kapitonas buvo informuotas, kad neatpažintas laineris paleido penkias raketas. Kapitonas į šią žinią sureagavo ramiai – jis tiesiog paklausė, ar jų šviesa buvo spalvota. Spalvotos raketos tiesiog leidžia identifikuoti laivo savininką. Nors jis buvo patikintas, kad raketos švietė baltai, kapitonas per daug nereagavo. Dar trys raketos pastebėtos 1:50 – jos šiek tiek apšvietė skęstantį „Titaniką“ ir antrasis pareigūnas Herbertas Stoneas pastebėjo, kad jis yra keistai pasviręs. 2:15 „Californian“ kapitonas buvo informuotas, kad laivo šviesų jau nebematyti. Tuo metu „Titanikas“ dar laikėsi virš vandens, tačiau galinė jo dalis jau buvo pakilusi aukštai į orą. Greitai laivas nuskendo.

5:30 radijo operatorius buvo pažadintas ir paprašytas susisiekti su prieš tai matytu laivu. Radijo signalu buvo gautas pranešimas, kad tai buvo „Titanikas“ ir jį ištiko katastrofa. „Californian“ pasuko į nelaimės vietą, kur išgyvenusiuosius jau buvo surinkęs kitas laivas „Carpathia“, kuris nelaimės metu buvo gerokai toliau. „Titaniko“ katastrofa nusinešė daugiau nei 1500 gyvybių. Vėliau buvo padaryta išvada, kad „Californian“ turėjo galimybę išgelbėti daugelį jų.

Beje, spėliojama, kad netoli nelaimės vietos turėjo būti ir kitas laivas – Norvegijoje registruota škuna „Samson“. Šios teorijos dabar niekas nebegali patvirtinti, tačiau manoma, kad jei laivas ir sukiojosi netoliese, jis į pagalbą neplaukė specialiai – greičiausiai nelegaliai medžiojo ruonius.