Periskopų dienos povandeniniuose laivuose baigiasi
Pe­ris­ko­pas – tai įren­gi­nys, skir­tas ap­siž­val­gy­ti, kas vyks­ta virš ta­vo gal­vos. Pe­ris­ko­pai bu­vo nau­do­ja­mi įvai­rio­se sri­ty­se, ta­čiau ge­riau­siai jie ži­no­mi ka­ry­bo­je, kur juos bu­vo ga­li­ma su­ras­ti įtvir­ti­ni­muo­se, ap­ka­suo­se ir, ži­no­ma, po­van­de­ni­niuo­se lai­vuo­se. Ta­čiau pa­sta­rie­ji at­ei­ty­je pe­ris­ko­pų ti­kriau­siai ne­be­tu­rės, nes jau eg­zis­tuo­ja kur kas ge­res­nė tech­no­lo­gi­ja.

Jungtinių Valstijų Karinio jūrų laivyno „Virginia“ klasės ir Jungtinės Karalystės Karališkojo karinio jūrų laivyno „Astute“ klasės povandeniniai laivai periskopų jau nebeturi, nors nėra visai nauji. Iš tiesų šiuos pokyčius pradėjo dar senesnis laivas – „HMS Trenchant“. Tačiau absoliuti dauguma kitų povandeninių laivų tebenaudoja periskopus.

Šiuolaikiniai periskopai yra pakankamai pažangūs. Jie yra lengvai valdomi, turi labai tiksliai pagamintus lęšius, prizmes ir veidrodžius, o ir pakėlimo mechanizmai dabar yra greiti ir efektyvūs. Tačiau periskopas yra pasenęs įrankis, turintis daug trūkumų. Vienas pagrindinių iš jų – didžiulė periskopui skirta skylė povandeninio laivo korpuse.

Ta skylė, aišku, nėra tokia jau didelė, jei ją palyginsime su bendru laivo dydžiu. Tačiau juk povandeniniai laivai patiria didžiulį vandens slėgį – mažiausi paviršiaus defektai yra silpnosios konstrukcijos vietos. Periskopo šachta taip pat yra viena iš dažniausių vietų, pro kurias sunkiasi vanduo, nepaisant to, kad naudojami trigubi ar keturgubi sandarinimo elementai. Tačiau jau yra šis tas geriau už periskopus:

Galima sakyti, kad tai – skaitmeninė kamera. Šis elektroninių jutiklių prikimštas prietaisas yra iškeliamas į vandens paviršių lygiai kaip periskopas, tačiau turi daugybę privalumų. Visų pirma, išsprendžiama ta skylės problema – tokiam įrenginiui pakanka kur kas mažesnės skylės, skirtos laidams pravesti. Pats jutiklis yra montuojamos ant teleskopinio stiebo, kurio pagrindas yra ant išorinio laivo paviršiaus. Antra, jis yra žymiai funkcionalesnis už paprastą periskopą.

Periskopu vienu metu gali naudotis 1–2 žmonės. Tokio elektroninio apžvalgos stiebo fiksuojami vaizdai yra perduodami į ekranus operacijų valdymo patalpoje, todėl juos vienu metu gali vertinti daugiau žmonių. Jutikliai taip pat gali būti įvairūs. Įprastai šiame įrenginyje yra ne tik paprasta skaitmeninė kamera, bet ir lazerinis atstumo matuoklis, naktinio filmavimo kamera ir kiti jutikliai, kurių įprastame periskope nėra. Šis įrenginys taip pat turi teigiamos įtakos laivo planui. Anksčiau operacijų valdymo kambarys privalėjo būti tiesiai po bokšteliu, nes ten yra periskopas. Naudojant elektroninį apžvalgos stiebą operacijų valdymo kambarį galima suplanuoti bet kurioje laivo vietoje, iki kurios įmanoma nuvesti laidus. Taigi, povandeninių laivų architektūroje sumažės apribojimų.

Galiausiai, tokį įrenginį yra kur kas lengviau pakeisti nei įprastą periskopą. Tai leis greitai ir efektyviai atnaujinti įrangą ar pakeisti apgadintas detales.