JAV kariškiai įsuko sankcijų karuselę: „Boeing“ pastatytas į kampą
„Hum­vee“ ir „A­pa­che“ si­lue­tai tur­būt vie­ni at­pa­žįs­ta­miau­sių pa­sau­ly­je. Ne­nuos­ta­bu, jais ap­rū­pin­ta di­džiau­sia ir ga­lin­giau­sia pla­ne­tos ka­riuo­me­nė. Ma­siš­kai ga­min­tos prie­mo­nės įro­dė sa­vo nau­din­gu­mą ir ne­pa­kei­čia­mu­mą. Bent jau sraig­tas­par­nių sos­to nie­kas rim­tai ne­kli­bi­no, ta­čiau be­ne pir­mą kar­tą JAV ka­riuo­me­nė nu­spren­dė ne­priim­ti jau pa­ga­min­tų nau­jau­sios ver­si­jos mo­de­lių. Ko­dėl?

Visai neseniai buvo paviešintos kitos karinės ginkluotės kompanijos „Lockheed“ problemos: juos kariškiai užspaudė dėl naujųjų „F-35“ naikintuvų, kurie turi surinkimo bėdų bei pradėjo rūdyti. Pasirodo, kad tos pačios tiekimo sankcijos tylomis buvo pritaikytos kitai didžiajai gynybos pramonės žaidėjai „Boeing“. Praktiškai dėl to paties.

Kariškiai jau seniai skundėsi naujausios versijos „AH-64 E“ rotoriaus tvirtinimo sistemomis. Pakrančių tarnyboms priklausančių sraigtasparnių Jėzaus veržlė bei menčių tvirtinimo laikikliai ėmė neplanuotai anksti dengtis rūdžių sluoksniu. Kadangi šios dalys yra vienintelės išlaikančios orlaivį ore, jų kritinis gedimas gali sukelti katastrofą. Pilotai jas turi apžiūrėti prieš kiekvieną skrydį, bet korozija trukdo pamatyti ar saugu skristi sraigtasparniu.

Jei tos dalys pasižymėtų nepriekaištinga kokybe, dar būtų galima menką koroziją ignoruoti. Tačiau šiuo atveju taip nėra. Dar didesnis kariškių galvos skausmas – šios dalys patiria didelį stresą ir tas yra matoma. Naujausios kartos „Apache“ itin greit pribaigia minėtąsias dalis. Nors jų tausojimu nepasižymėjo net jo pirmtakai.

Balandžio 19 d., paviešinus dar vasarį priimtą sprendimą, JAV armijos aviacijos programos vykdantysis pareigūnas, brigados generolas, Thomas Todd portalui defensenews.com pakomentavo taip:

„Mes nustojome priimti naujųjų „AH-64“ Echo pristatymus, nes tvirtinimo (menčių) paketas, mūsų manymu, kelia rimtų įtarimų“

Neoficialiai teigimą, tokį sprendimą lėmė tyrimas dėl prieš du metus įvykusios katastrofos. Tada, 2016 metais Kentukyje, Fort Campbello bazėje, neaiškiomis aplinkybėmis sudužo pagal trečios kartos paketo standartus atnaujintas sraigtasparnis. Žuvo abu pilotai. Buvo prieita prie išvados, kad avarija įvyko neatlaikius sraigtui. Mentės atsiskyrė nuo orlaivio taip pasiųsdamos jį žemėn be galimybės pilotams sušvelninti avariją.

Nuo 2011 metų, kai buvo pristatyta „E“ versija, jau įvyko aštuoni nelaimingi atsitikimai per kuriuos buvo padaryta rimta žala technikai arba dar blogiau. Paskutinė nelaimė įvyko jau po kompanijai tylomis paskelbtų apribojimų.

Balandžio 6 dieną, vėl Fort Campbelle, sudužo „Apache“, nusinešdamas juo skridusių dviejų pilotų gyvybes. Įvykio priežastys dar neištirtos, bet pirmu numeriu neabejotinai bus tikrinamos menčių tvirtinimo dalys.

Problemos mastą pripažino ir pati „Boeing“. Ji sakosi jau šešis mėnesius kurianti ir net esamu momentu testuojanti naujus tvirtinimo elementų dizaino variantus. Įmonė tikisi jau šią vasarą pateikti problemos sprendimą.

„Mes tikime, kad dalykai kuriuos darome, įskaitant gamybos sustabdymą yra būtent tie valdymo dalykai, kurių tikimasi iš mūsų ir padės mums pasiekti reikiamus saugumo lygius“, – sakė Thomas Todd.

Kariuomenės sprendimu sankcijos nebus atšauktos iki naujai suprojektuotos dalys bus pradės diegti į naujai gaminamus orlaivius. Arizonoje esančiame Mesos mieste veikianti gamykla per mėnesį vidutiniškai pagamina po šešis naujus sraigtasparnius.

JAV pajėgose jau yra 653 „E“ versijos apačių. Visi jie toliau skraidys nepaisant žinomų problemų. Toks sprendimas nėra idealus saugumo atžvilgiu, tačiau taip kariuomenė bando nenuskriausti savo lakūnų. Mažesnis skraidymo laikas reiškia prarandamus įgūdžius. Prarasti įgūdžiai gali lemti dažnesnes pilotų klaidas.

Armijos skaičiavimais, kai „Boeing“ suras naujus menčių tvirtinimo prie rotorius sprendimus, jie gebės per mėnesį atnaujinti iki 48 vnt. orlaivių. Bet net tokiu atveju visos eskadros atnaujinimas pareikalaus bent vienerių metų triūso. Neaišku kaip atsiliepsiančio įmonės gamybiniams pajėgumams.

Taip pat kol kas nekalbama kas už pakeitimus sumokės. Viena vertus tai įrangos atnaujinimas, kita vertus to prireikė dėl projektavimo broko pirminėje grandinės dalyje. Penktos kartos naikintuvų atveju kariškiai principingai laikosi ryžto nemokėti už klaidų ištaisymą. Reikia tikėtis gynybos pramonės milžinas nemėgins vilkinti laiko dėl pinigų, ilgesnį laiką į riziką statydami tarnybą atliekančius pilotus.