Šiaurinė gatvė – viltis išlaisvinti Vilnių iš spūsčių
Šian­dien Vil­nius tu­ri tik pu­sę už­baig­to ap­link­ke­lių žie­do, juo­sian­čio mies­tą. Iki šiol, at­vy­kus iš Ig­na­li­nos-Vi­sa­gi­no A14 ke­liu, tiek leng­vie­siems, tiek su­nkias­vo­riams au­to­mo­bi­liams ten­ka brau­tis per Vil­niaus gat­vių raiz­ga­ly­nę. Taip pat nė­ra ga­li­my­bės at­vy­kus nuo Bal­ta­ru­si­jos pu­sės A3 ke­liu, ne­ker­tant mies­to pa­siek­ti Ig­na­li­nos, Ute­nos ke­lius.

Vilniaus miesto valdžia tikisi, kad dalį problemos padėtų išspręsti nauja Šiaurinė gatvė. Vilniaus miesto savivaldybė šiais metais planuoja paskelbti viešųjų pirkimų konkursą šios gatvės statybai. Kiek gatvės statybos kainuos, kada ji bus nutiesta ir kurias miesto transporto spūstis ji turėtų nukrauti, LŽ paklausė Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus Povilo Poderskio, kuris į klausimus atsakė raštu.

– Vilniaus šiuo metu turi dvi aplinkkelio atkarpas – Pietinį ir Vakarinį. Pirmasis atidarytas prieš dešimtmetį, 2009 m., Vakarinio aplinkkelio visi statybos etapai baigti 2016 m. gruodį. Kaip šios dvi gatvės paveikė miesto transporto spūsčių problemą?

– Vilniaus miesto savivaldybei įgyvendinus Vilniaus Pietinio ir Vakarinio aplinkkelių projektus, teigiamas efektas fiksuojamas Dariaus ir Girėno, Panerių, Kauno, Žemaitės, Gerosios Vilties g. bei Laisvės pr., Ukmergės, Justiniškių g. Per pastaruosius trejus metus Vilniuje automobilių skaičius išaugo apie 6 proc. – iki 300 875 transporto priemonių. Tad šiose gatvėse susidaro tik trumpalaikės spūstys pikų metu.

Po Vakarinio aplinkkelio atidarymo eismo intensyvumas Ukmergės g. sumažėjo 7 proc., Laisvės pr. – beveik 12 proc., o Justiniškių g. virš 36 proc..Rytinio piko trukmė Ukmergės g. sumažėjo apie 50 min.

– Tačiau miestą juosiantis žiedas nėra baigtas. Trūksta šiaurinę ir rytinę miesto dalis jungiančių atkarpų. Viliaus miesto savivaldybė planuoja kitais metais pradėti Šiaurinės gatvės statybą. Kurias miesto gatves ji apjungtų?

– Augančio miesto raumenys plėšo dabartinio gatvių tinklo marškinius, todėl būtinas tolimesnis aplinkkelių žiedo pratęsimas. Šiaurinės gatvės statyba vyks dviem etapais ir bus nutiesta per šias pagrindines, labiausiai apgyvendintus miegamuosius rajonus jungiančias gatves: Kalvarijų, Geležinio Vilko, Ukmergės, Justiniškių gatves ir Laisvės prospektą.

Šiaurinės gatvės pirmos dalies techninio projekto rengimas jau artėja link pabaigos. Viešųjų pirkimų konkursas paskelbtas 2019 m. pabaigoje ar 2020 m. pradžioje.

Pirmuoju etapu, iki 2020 m., numatoma įrengti 6 eismo juostų gatvę su patogiais dviračių takais ir šaligatviais abipus gatvės, nenutrūkstamoms viešojo transporto juostom ir želdiniais, kuri sujungs Vakarinį aplinkkelį su Fabijoniškėmis.

– Nuo kurių miesto gatvių galėtų Šiaurinė gatvė nukrautų automobilių srautus?

Nutiesus visą naują gatvę, eismo srautai sumažės Ateities, Rygos, Buivydiškių, Ozo, Kareivių gatvėse, dėl ko bendras susisiekimas mieste bus greitesnis ir patogesnis.

– Gal yra atlikti skaičiavimai, kiek šiose gatvėse sutrumpėtų stovėjimo kamščiuose laikas piko metu?

– Esami transporto srautai piko valandomis artimiausiose Ateities ir Ozo gatvėse pasiekė tinklo ir sankryžų laidumo galimybes. Šiandien šiomis gatvėmis piko metu pravažiuoja 4–5 tūkst. automobilių per valandą. Atkreiptinas dėmesys, kad šalia Ozo gatvės yra planuojamas Nacionalinis stadionas, todėl Šiaurinės gatvės statyba būtų viena iš pagrindinių priemonių užtikrinant jo pasiekiamumą, nedidinant transporto eilių šioje gatvėje.

Tikėtina, kad Šiaurinė gatvė dubliuodama Ozo, Kareivių gatves, sumažins jose esamą srautą iki 15–20 proc., Ateities, Buivydiškių, Rygos gatvėje iki 3–5 proc. Taip pat sumažėtų transporto eismas Justiniškių, Šeškinės, Baltupio, Fabijoniškių ir Pašilaičių rajonų vietinėse gatvėse, kurios šiuo metu intensyviai naudojamos trūkstant aptarnaujančių gatvių šiaurinėje miesto dalyje.

Pagal viso miesto sistemos modeliavimo rezultatus, nutiesus visą Šiaurinę gatvę, vien per piko valandą kelionių trukmė sumažėtų 242–273 val., ridos ekonomija būtų 1075–1196 km/h.

– Kiek, remiantis šiandieniniais skaičiavimais, kainuos Šiaurinės gatvės statyba?

– Pirmajam etapui finansuoti bus skiriama 35 mln. eurų ES, Savivaldybės ir Valstybės biudžeto lėšų. Bendra projekto vertė – apie 90 mln. eurų.

– Kur prasidėtų ir kur pasibaigtų Šiaurinė gatvė?

– Šiaurinė gatvė tęsis nuo Vakarinio aplinkkelio iki Ukmergės gatvės ir junks Vakarinį aplinkkelį su Fabijoniškėmis.

Naujoji gatvė bus tiesiama keliais etapais. Iš pradžių bus tiesiama jungtis nuo Vakarinio aplinkkelio iki Fabijoniškių gatvės, rekonstruojant ir Fabijoniškių gatvės atkarpą. Planuojamos I etapo Šiaurinės gatvės atkarpos tarp Vakarinio aplinkkelio ir Gelvonų gatvių orientacinis ilgis – 2,8 km.

Šiaurinė gatvė./ Vilniaus miesto savivaldybės žemėlapis

Antruoju etapu bus tiesiama gatvė tarp Vakarinio aplinkkelio ir Justiniškių g., įrengiami įvažiavimai į Pušaloto ir Grigalaukio gatves. Ties Pušaloto gatve atsiras nuvažiavimas į greta gatvės esančių daugiaaukščių garažų teritoriją.

Trečiajame etape bus tiesiama jungtis nuo Justiniškių g. iki Laisvės prospekto. Čia taip pat bus įrengtos jungtys su Žemynos gatve ir Laisvės pr. bei nuvažiavimai link greta gatvės esančių gyvenamųjų namų.

Vėlesnio II etapo Šiaurinės gatvės atkarpos tarp Gelvonų g. ir Kareivių g. orientacinis ilgis – 3,5 km. Bendras ilgis – 6,3 km.