Uždarbis iš tiesioginės prekybos – moterų duona
Pa­ja­mos už tie­sio­gi­nį įvai­rių pro­duk­tų par­da­vi­mą Lie­tu­vo­je la­biau­siai vi­lio­ja iš­te­kė­ju­sias, vai­kus au­gi­nan­čias mies­to mo­te­ris, įgi­ju­sias uni­ver­si­te­ti­nį iš­si­la­vi­ni­mą, ku­rių am­žiaus vi­dur­kis – 42 me­tai.

Tai atskleidė Europos tiesioginės prekybos asociacijos „Seldia“ užsakymu atlikta tarptautinė apklausa. Tyrimo duomenimis, net 9 iš 10-ies tiesioginės prekybos pardavėjų Lietuvoje yra moterys, tokia tendencija būdinga visai Europai (88 proc. moterų). Tarp 11-os Europos šalių lietuviai išsiskyrė didžiausiu polinkiu į savarankišką darbą ir verslumą.

Lietuvos tiesioginės prekybos asociacijos direktorius ir generalinis sekretorius Baltijos šalims Gintautas Zaleckas komentavo, kad didelį moterų įsitraukimą natūraliai lemia šios prekybos rinkos specifika – kosmetika, namų apyvokos reikmenys ir sveikatingumo prekės yra didžiausios produktų kategorijos šioje rinkoje. Be to, tiesioginė prekyba dėl darbo grafiko lankstumo ir papildomų pajamų galimybių labiausiai domina šeimyninių įsipareigojimų turinčias verslias moteris.

Tyrimas atskleidė, kad net 44 proc. apklaustų Lietuvos pardavėjų prieš pasirinkdami tiesioginę prekybą svarstė apie savarankiško darbo galimybes, pavyzdžiui, nedidelio savo verslo pradžią.

Dažniausios lietuvių įsitraukimo į tiesioginę prekybą paskatos – galimybė įsigyti prekių su nuolaida (72 proc.) ir papildomų pajamų galimybė (65 proc.), taip pat dažnai minimas palankumas parduodamoms prekėms (62 proc.), galimybės pagerinti savo (savo šeimos) gyvenimo kokybę (47 proc.), būti sau viršininku (42 proc.), plėsti pažinčių ratą (40 proc.) bei ugdyti verslumo įgūdžius (40 proc.).

Beveik vienas iš septynių (15 proc.) apklaustų pardavėjų tiesioginę prekybą įvardija kaip savo karjeros kelią, o kiti tai vertina kaip papildomą pajamų šaltinį ar nuolaidų galimybę. Apie 70 proc. apklaustų pardavėjų Lietuvoje turi ir kitus darbus bei tiesioginei prekybai skiria iki 8 valandų per savaitę.

Lietuvoje tiesiogine prekyba užsiima įvairiausio amžiaus žmonės – tiek studentai, tiek senjorai, o aktyviausias segmentas – 35–54-erių asmenys, jie sudaro daugiau nei pusę visų pardavėjų (55 proc.). Dažniausiai tai – žmonės, turintys aukštąjį arba aukštesnįjį išsilavinimą (atitinkamai 58 ir 22 proc.), jie yra sukūrę šeimą (69 proc.) ir auginantys 1–3 vaikus (51 proc.) bei gyvenantys mieste (76 proc.).

Tyrimą vasario-balandžio mėn. Europos tiesioginės prekybos asociacijos „Seldia“ užsakymu atliko pasaulinė rinkos tyrimų agentūra „Ipsos“ 11-oje Europos valstybių.