Traukiniais pigiau: atvertas „InterRail“ tinklas
Bir­že­lio 14-ąją „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liai“ pa­skel­bė pri­si­jun­gę prie Eu­ro­pos trau­ki­nių sis­te­mos „In­ter­Rail“. Lie­tu­va pir­mo­ji iš Bal­ti­jos ša­lių pri­si­jun­gė prie šio tarp­tau­ti­nio tink­lo ir su­tei­kė gy­ven­to­jams ga­li­my­bę ke­liau­ti po Eu­ro­pos ša­lis trau­ki­niais pi­giau. „Lie­tu­vos ži­nios“ pa­si­do­mė­jo, kaip vei­kia ši sis­te­ma ir į ką ke­liau­to­jai tu­rė­tų at­kreip­ti dė­me­sį.

Teigiama, kad „InterRail“ pasus turintys keleiviai po Europos šalis traukiniais gali keliauti gerokai mažesnėmis kainomis nei perkantieji atskirus bilietus. Kelionės visais „Lietuvos geležinkelių“ maršrutais – tiek vietiniais, tiek tarptautiniais – „InterRail“ ir „Eurail“ pasus turintiems keleiviams kainuoja 20 proc. pigiau. Pasak „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus pavaduotojo, Keleivių vežimo direkcijos direktoriaus Lino Baužio, tai tik pirmasis žingsnis, jungiantis prie tarptautinio tinklo. Jei šis etapas bus sėkmingas, ateityje bendradarbiavimą ketinama plėsti.

Specialioje mobiliojoje programėlėje „Rail Planner“ jau galima rinktis kelionę traukiniu iš bet kurios Lietuvos geležinkelio stoties į bet kurią kitą Europos geležinkelio stotį.

„Prisijungimas prie „InterRail“ sistemos patvirtina naują „Lietuvos geležinkelių“ veiklos etapą – siekį gerinti susisiekimą traukiniais su Vakarų valstybėmis, pasiūlyti naujas atostogų kryptis bei plėsti kelionių traukiniais geografiją. Anksčiau kelionė traukiniu į Europą atrodė lyg mistika, o šiandien tai – jau realybė“, – pranešime spaudai sakė jis.

Tiesa, sėkmingai išbandę „InterRail“ sistemą dalis keliautojų pripažįsta, kad šis Lietuvos žingsnis pavėluotas. Šalyje atsiradus pigių skrydžių bendrovių, jie verčiau rinktųsi keliauti lėktuvu nei traukiniais, nes kainos supanašėjo, o kelionės geležinkeliu užtrunka gerokai ilgiau. Visgi ne visi juk nori skristi.

Skirtingos kelionių galimybės

„InterRail“ tinklui priklauso 30 Europos šalių: nuo Viduržemio jūros pakrantės iki Suomijos ar Norvegijos. Kai kuriose šalyse su šiuo pasu galima keliauti ne tik traukiniais, bet ir keltais.

Specialioje mobiliojoje programėlėje „Rail Planner“ jau galima rinktis kelionę traukiniu iš bet kurios Lietuvos geležinkelio stoties į bet kurią kitą Europos geležinkelio stotį – čia galima matyti planuojamą kelionės trukmę, reikiamus persėdimus, traukinių išvykimo ir atvykimo laiką.

Numatyti kelionės trukmę svarbu, nes pagal tai galima rinktis optimalų „InterRail“ kelionių pasą – priklausomai nuo tipo, kelionės trukmė svyruoja nuo 5 dienų iki mėnesio. Kelionės maršrutą, išvykimo laiką ir norimus traukinių reisus keleiviai gali rinktis patys – tereikia turėti galiojantį „InterRail“ pasą. Jį Lietuvos gyventojai gali įsigyti internetu, svetainėje www.interrail.eu. Nusipirkti pasai pristatomi pasirinktu adresu. Kartu su jais atsiunčiamas informacinis gidas ir geležinkelio žemėlapis.

Skirtingos „InterRail“ pasų teikiamos galimybės aprašytos internetinėje svetainėje. Pavyzdžiui, svetainėje nurodoma, kad „InterRail Global“ pasas yra puikus pasirinkimas tiems, kurie nori ištyrinėti keletą šalių ar nėra susidarę tikslaus maršruto. Turėdami šį pasą keliautojai gali keliauti po 30 skirtingų šalių norimu tempu. Standartinės kainos prasideda nuo 208 eurų.

Su „InterRail One Country“ pasu galima aplankyti vieną labiausiai dominančią šalį; tokio paso kainos prasideda nuo 51 euro.

Į daugumą traukinių galima įlipti tiesiog parodžius personalui „InterRail“ pasą. Tačiau kai kuriuose Europos traukiniuose būtina vietos rezervacija – ją pateikti reikia įlipant į traukinį. Ši sąlyga būdinga greitiesiems ir naktiniams traukiniams bei daugeliui traukinių Prancūzijoje, Italijoje ir Ispanijoje.

Planuojantiems keliauti po šias šalis ar tiesiog norintiems užsitikrinti sėdimą vietą asmenims tinka „InterRail Premium“ pasas, kuris leidžia nemokamai iš anksto rezervuoti vietą. Standartinės tokio paso kainos prasideda nuo 124 eurų.

Tiesa, rezervacijos mokesčių dažnai galima išvengti, ieškant alternatyvių maršrutų. Tai paprastai reiškia daugiau sustojimų ir ilgesnį kelionės laiką, tačiau leidžia sutaupyti, taip pat aplankyti kitas vietas.

Nors išankstinė vietos rezervacija reikalauja tiksliau suplanuoti maršrutą, keliautojai pastebi, kad tokia sąlyga leidžia būti tikriems, jog traukinyje jiems užteks laisvų sėdimų vietų. Kitu atveju gali nutikti taip, kad keliauti traukiniu teks sėdint atskirai nuo draugų ar, pavyzdžiui, traukinio restorane, jei laisvų vietų vagonuose išvis nėra. Dėl laisvų vietų gali tekti pakovoti su kitais keliautojais, kurie įlipę šturmuoja laisvas sėdimas vietas.

Privaloma žymėtis maršrutus

Kartu su „InterRail“ pasu keleiviai gauna ir vadinamąjį kelionės dienoraštį, kuriame reikia užpildyti kelionės detales: nurodyti, kokią dieną iš kokios šalies išvykstama ir kur vykstama. Konduktorius, atlikdamas bilietų patikrą, šią informaciją patikrina ir bilietą pažymi.

Žymėti kelionės informaciją būtina, nes kai kuriais atvejais keliauti galima ne visą paso galiojimo laikotarpį.

Į daugumą traukinių galima įlipti tiesiog parodžius personalui „InterRail“ pasą. Tačiau kai kuriuose Europos traukiniuose būtina vietos rezervacija. Scanpix nuotrauka

Jei keliautojas turi vadinamąjį lankstų pasą, jis gali keliauti tik tiek dienų, kiek nurodyta jo pase. Pavyzdžiui, jei „Global“ pase nurodyta „5 dienos per 15 dienų“, vadinasi, iš 15 dienų traukiniais ar keltais keliautojas gali naudotis tik 5 dienas. Taigi, kelionę reikia suplanuoti taip, kad ji tilptų į 15 dienų laikotarpį, o 5 dienų pakaktų pasiekti norimą tašką ir iš jo sugrįžti.

Turint nuolatinį pasą, kuris galimas tik įsigijus „InterRail Global“, keliauti galima kiekvieną dieną visą paso galiojimo laiką.

Tiesa, su „InterRail“ pasu keliavę keliautojai teigė, kad kai kuriose šalyse, ypač mažiau išsivysčiusiose, pasitaiko konduktorių, kurie ne itin išmano sistemos principus ar net bando sukčiauti. Konduktorių žinių stoka kai kurie keliautojai net ir pasinaudoja. Pavyzdžiui, kelionės dienoraštyje nepažymi kelionės datos, o konduktoriai, net ir gerai išnagrinėję bilietą, to nesupranta. Taip keliautojai sutaupo papildomų kelionės dienų. Kiti konduktoriai už papildomą „mokestį“, pavyzdžiui, 10 eurų, pasiūlo vietas kupė.

Keleivių gudravimas vis dėlto gali baigtis bloguoju: „InterRail“ įspėja, kad jei prieš įlipant į pirmą dienos traukinį dienoraštyje kelionės data nepažymima, laikoma, jog keliaujama be bilieto, taigi, gresia baudos.

Keliautojai taip pat turėtų būti atidūs ir nesėsti į pirmą pasitaikiusį tinkama kryptimi važiuojantį traukinį – svarbu, kad traukinio klasė atitiktų „InterRail“ biliete nurodytą klasę, taip pat svarbu įsitikinti, kad traukinio bendrovė dalyvauja „InterRail“ sistemoje.