Pasaulio vandenyse plaukioja šimtas laivų su trispalve
Šiuo me­tu Lie­tu­vos jū­rų lai­vų re­gis­tre yra įra­šy­ta 100 pre­ky­bi­nių, žve­jy­bos ir spe­cia­li­zuo­tų lai­vų. Tai gra­ži skai­čių sim­bo­li­ka mi­nint Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės šimt­me­tį, mat jie plau­kio­ja su Lie­tu­vos vė­lia­va. Pa­ly­gin­ti su pra­ėju­sių me­tų tuo pa­čiu lai­ko­tar­piu, lai­vų skai­čius ne­pa­ki­to. Ta­čiau ša­lia džiu­ge­sio esa­ma ir nos­tal­gi­jos: at­kū­ru­si ne­prik­lau­so­my­bę Lie­tu­va tu­rė­jo tris kar­tus dau­giau jū­ri­nių lai­vų.

Specialistų teigimu, pastaraisiais metais beveik nekintantį laivų skaičių Lietuvos registre lemia ekonominiai dalykai. Sąrašas neilgėja, nes laivų savininkai renkasi tų šalių registrus, kur yra mažesni mokesčiai, nėra apribojimų dėl įgulų formavimo ir panašiai. Mat saugios laivybos reikalavimai yra beveik vienodi visose šalyse.

Lietuvos jūrų laivų registre yra įrašyta 100 prekybinių, žvejybos ir specializuotų laivų.

Su trispalve – 10 „DFDS Seaways“ laivų

Lietuvos transporto saugos administracijos duomenimis, šiuo metu turimų laivų bendrasis tonažas (BT) siekia 364 023. Daugiausia – 44 – esama žvejybos laivų, antroje vietoje rikiuojasi prekybiniai laivai, kurių BT yra 100 ir daugiau tonų (38), o po jų – 11 vilkikų.

Palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, registre vienu sumažėjo žvejybos laivų, dviem – krovininių laivų. Išlaikyti šimtuką leido dviem padidėjęs keleivinių įvažiuojamųjų laivų skaičius ir vienas naujai įregistruotas vilkikas. Pernai rugsėjo 1 dieną laivų BT buvo 366 645 (2622 tonų daugiau nei šiemet).

Didžiausias Lietuvos vėliavnešys šiuo metu yra „DFDS Seaways“, su trispalve plaukioja 10 šios akcinės bendrovės jūrų laivų, po šešias Lietuvos vėliavas įvairiomis jūromis plukdo „Limarko“ laivininkystės kompanija bei „Towmar Baltic“. Pasak Lietuvos transporto saugos administracijos Jūrų departamento Laivybos paslaugų skyriaus vedėjos Eglės Petrauskienės, šiemet du registrą papildę laivai yra įregistruoti laikinai (bareboat charter sąlygomis), bet šiuo metu plaukioja su mūsų šalies vėliava. Tai „Ontika“, priklausantis bendrovei „Marlinas“, ir bendrovės „Aurora Shipping“ laivas „Julieta“. O trečiasis, bendrovei „Kristė“ priklausantis laivas „Amigo“ anksčiau buvo registruotas Vidaus vandenų laivų registre, tad nėra visiškai naujas laivas Lietuvai.

„Kai buvo privatizuojama akcinė bendrovė „Lietuvos jūrų laivininkystė“ ir po reorganizacijos įkurta bei danų įsigyta bei valdoma dabartinė AB „DFDS Seaways“, trampiniai bendrovės laivai po kurio laiko buvo parduoti, o dėmesys sutelktas į keltų paslaugas. Beje, Danijos investuotojai įsipareigojo Lietuvai tam tikrą laiką išlaikyti lietuvišką vėliavą, įgulas ir kranto darbuotojus. Jie labai garbingai tesi savo duotą žodį, nes įsipareigojimų laikosi ir numatytam laikui pasibaigus. Be to, investuotojai padidino ir modernizavo lietuvišką laivyną, per 17 metų investuodami į lietuvišką DFDS daugiau kaip 300 mln. eurų „, – „Lietuvos žinioms“ sakė „DFDS Seaways“ komunikacijos ir viešųjų ryšių vadovas Baltijos šalims Vaidas Klumbys.

Nauji laivai išplaukė į Šiaurės jūrą

Šiek tiek daugiau kaip prieš metus Lietuvos saugios laivybos administracija įregistravo du naujus šios laivybos kompanijos ro-ro krovininius keltus. Jiems buvo suteikti „Gardenia Seaways“ ir „Tulipa Seaways“ vardai. Šie laivai su Lietuvos vėliava nuo praėjusių metų plaukioja Šiaurės jūroje linija Roterdamas (Nyderlandai) – Iminghamas (Anglija). Abiejų laivų talpa – po 4,1 tūkst. linijinių metrų (ši charakteristika nurodo vienoje eilėje išrikiuotų automobilių bendrą ilgį). Didžiausiuose ro-pax laivuose, „DFDS Seaways“ keltuose, kurie plaukia iš Klaipėdos uosto, telpa tik po 2,5 tūkst. linijinių metrų krovinio.

„Gardenia Seaways“ ir „Tulipa Seaways“ dirba įgulos iš Lietuvos. Jas sudaro maždaug po 20–22 narius. Beje, vienas iš „Gardenia Seaways“ kapitonų yra lietuvis Ričardas Maksimavičius. Lietuvos vėliava taip pat plazda ir Viduržemio jūroje. Tarp Marselio ir Tuniso kursuoja „DFDS Seaways“ priklausantis „Botnia Seaways“ – ro-ro krovininis keltas, galintis plukdyti ir 12 vairuotojų. Šiuo maršrutu lietuvių įgula plaukioja ilgiau nei metus. Abu „Botnia Seaways“ kapitonai yra lietuviai: Vaidas Norvilas ir Viktoras Dabrovolskis. Dar viename Lietuvos vardą garsinančiame ro-pax laive „Liverpool Seaways“, gabenančiame keleivius ir krovinius tarp uostų, esančių šalia Talino (Estija) ir Stokholmo (Švedija), dirba lietuviška įgula, kapitonai Aleksejus Romanovas ir Rudolfas Tatteras yra Lietuvos piliečiai. Beje, šiame laive keleivius aptarnaujantis personalas yra estai.

Šių metų pavasarį Danijos laivybos bendrovė DFDS už daugiau kaip 200 mln. eurų Kinijoje užsakė pastatyti 2 naujus ro-pax tipo keltus, kurie nuo 2021 metų kursuos iš Klaipėdos į Vokietiją arba Švediją.

Toks laivyno atnaujinimas DFDS linijų pajėgumą padidins apie 30 procentų. Kiekvienas keltas galės gabenti 4,5 tūkst. linijinių metrų krovinį ir 600 keleivių. Kol kas dar nėra nuspręsta, tačiau tikimasi, kad šie du nauji „DFDS Seaways“ laivai taip pat plaukios su lietuviška trispalve.