Naujus automobilius perka išsimokėtinai
Nau­jų au­to­mo­bi­lių rin­kai Lie­tu­vo­je ple­čian­tis, pa­ste­bi­ma, kad gy­ven­to­jai au­to­mo­bi­lius vis daž­niau įsi­gy­ja iš­per­ka­mo­sios nuo­mos bū­du, kai di­džią­ją įmo­ką li­zin­go bend­ro­vei rei­kia su­mo­kė­ti tik po ke­le­rių me­tų, pa­si­rink­tam su­tar­ties lai­ko­tar­piui pa­si­bai­gus, ar­ba jos iš vi­so ne­ten­ka mo­kė­ti, jei au­to­mo­bi­lis grą­ži­na­mas par­da­vė­jui – at­per­ka­mas. Iš­per­ka­mą­ją nuo­mą, nu­sta­tant li­ku­ti­nę ver­tę, ren­ka­si kas tre­čias ar ket­vir­tas au­to­mo­bi­lio pir­kė­jas.

Naujų automobilių Lietuvoje daugėja: preliminariais „AutoTyrimų“ duomenimis, gautais išanalizavus „Regitros“ pateiktus pradinius duomenis, 2018 metų gegužę Lietuvos naujų lengvųjų automobilių registravimas išaugo net 36 proc., iki 3643 vienetų. Tai geriausias visų laikų Lietuvos rinkos vieno mėnesio rezultatas. 2017 metų gegužę šalyje buvo įregistruoti 2678 automobiliai.

Gegužę asmeninių automobilių registravimas ūgtelėjo 33 proc., iki 3135 vienetų, o lengvųjų komercinių transporto priemonių rinka augo dar sparčiau – 55 proc., iki 508 vienetų.

Reikšminga dalis naujų automobilių įsigyjama pagal išperkamosios nuomos sutartis, be to, kasmet didėja išperkamosios nuomos sutarties, numatant likutinę pirkinio vertę, populiarumas. Ši finansinės paslaugos rūšis leidžia pirkėjui mokėti mažesnes mėnesio įmokas, o vieną – didžiąją įmoką – padengti tik sutarties termino pabaigoje.

Pavyzdžiui, perkant naują automobilį „Mazda 6“, kurio vertė siekia apie 23 tūkst. eurų, pirkėjui gali būti pasiūlyta sumokėti 10 proc. vertės dydžio pirmąją įmoką (apie 2,3 tūkst. eurų), o toliau 5 metus kas mėnesį mokėti maždaug 230 eurų įmokas. Po 5 metų laikotarpio pirkėjas gali padengti numatytus 38 proc. automobilio likutinės vertės, t. y. 8,7 tūkst. eurų, arba automobilį grąžinti pardavėjui. Galimi ir kiti variantai, pavyzdžiui, nuomojamą automobilį parduoti pačiam ir gautais pinigais padengti pardavėjo prašomą jo likutinę vertę.

Tomo Puliko, „Swedbank“ Vartojimo paskolų ir automobilių finansavimo departamento direktoriaus, aiškinimu, išperkamosios nuomos, numatant likutinę pirkinio vertę, esmė ir yra nestandartinis mokėjimų grafikas, perkeliant didesnę turto išpirkimo dalį į paskutinę įmoką. Jis atkreipė dėmesį, kad tik sudarydamas atpirkimo sutartį atpirkėjas sutinka automobilį laikotarpio pabaigoje atpirkti už numatytą likutinę vertę.

„Turime priminti, kad likutinė vertė yra kliento įsipareigojimas, ir finansinė institucija tos įmokos lauks iš kliento, tačiau jei klientas pasirašė atpirkimo sutartį su atpirkėju, tuomet tą sumą gali pervesti ir minėta įmonė ar asmuo (atpirkėjas)“, – pabrėžė T. Pulikas.

Paslauga populiarėja

„Swedbank“ duomenimis, išperkamosios nuomos, nustatant likutinę vertę, sutartys sudaro apie 25 proc. visų automobilių pardavimo fiziniams asmenims išperkamąja nuoma sutarčių. Taigi, tokios finansinės paslaugos pageidauja vienas iš keturių klientų. Ši paslauga, T. Puliko teigimu, auga nuosekliai po kelis procentus per metus.

Išperkamosios nuomos, numatant likutinę vertę, sutarčių daugėjimo tendenciją pastebi ir SEB bankas. Pernai automobiliai, pirkti tokiu būdu, sudarė beveik trečdalį (30 proc.) visų SEB banke privačių klientų išperkamąja nuoma įsigytų automobilių, 2016 metais – penktadalį (21 proc.). Tarp naujų automobilių šis santykis yra dar didesnis – pusei 2017 metais išperkamąja nuoma įsigytų automobilių buvo numatyta likutinė vertė, 2016 metais – 39 procentams.

Tarp 2017 metais išperkamosios nuomos būdu pirktų naudotų automobilių likutinė vertė numatyta 14 proc., 2016 metais – 12 procentų.

Didesnė dalis privačių klientų renkasi finansavimą, numatant automobilio likutinę vertę, – šiuo metu tokių sandorių skaičius banke siekia 80 proc. visų sudaromų lizingo sutarčių.

Banko „Luminor“ atstovai teigia, kad didesnė dalis privačių klientų renkasi finansavimą, numatant likutinę vertę – šiuo metu tokių sandorių skaičius banke siekia 80 proc. visų sudaromų išperkamosios nuomos sutarčių. Dainiaus Vaičikonio, „Luminor lizingo“ vadovo, teigimu, dažniausiai tokiu būdu perkami nauji arba mažai naudoti automobiliai iš oficialių automobilių pardavėjų, vidutinė naujam automobiliui pirkti finansuojama suma yra 15,5 tūkst. eurų, o laikotarpio pabaigoje likutinė vertė sudaro apie 30 proc. pradinės automobilio kainos.

Likutinė vertė, kaip pasakojo T. Pulikas, gali būti nustatoma bet kokios klasės ir tipo automobiliui. Ji sutarties laikotarpio pabaigoje, dažniausiai – po 5 metų, gali svyruoti nuo 20 iki 35 procentų. Kuo automobilis populiaresnis, tuo siūloma likutinė vertė yra didesnė. „Pavyzdžiui, šiuo metu visų pageidaujamiems miesto visureigiams gali būti pasiūlyta net iki 40 proc. likutinė vertė po 5 metų. Norėtume pažymėti, kad kalbame apie likutinę vertę, kurią gali pasiūlyti konkretaus automobilio pardavėjas, o ne išperkamosios nuomos bendrovė“, – pridūrė jis.

SEB banko Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus sakė, kad dalis automobilių pardavėjų iš karto pateikia ir informaciją apie preliminarią išperkamosios nuomos įmokos sumą – tai padeda klientui geriau įvertinti savo lūkesčius ir pasirinkti finansines galimybes atitinkantį automobilį. Jo teigimu, perkant naują automobilį, priklausomai nuo jo markės ir komplektacijos, atpirkimo suma po 5 metų sutarties įprastai siekia 30–35 proc. pradinės automobilio kainos. Jei išperkamosios nuomos sutartis sudaroma 3 metams, automobilio atpirkimo vertė siekia 45–50 proc. jo pradinės kainos.

Išperkamosios nuomos sutartys SEB banke įprastai sudaromos 3–7 metų terminui. Pernai klientai tokią sutartį sudarydavo vidutiniškai 5 metų laikotarpiui. Vidutinė naujų automobilių finansavimo palūkanų norma yra 2 proc., naudotų automobilių, atsižvelgiant į lizingo sumą ir terminą, – nuo 2,5 iki 5 procentų.

Banke „Luminor“ vidutinis sutarties terminas yra 4 metai, o išperkamosios nuomos sutarties palūkanos priklauso nuo automobilio senumo, finansuojamos sumos ir kliento vertinimo, bet vidutiniškai svyruoja tarp 2–3 procentų.

Išperkamosios nuomos sutartims, kai nustatoma likutinė vertė, nėra taikomi jokie papildomi mokesčiai. Tačiau, kaip nurodė „Swedbank atstovas, joms taikomas administravimo mokestis, kuris standartiškai siekia 1 proc. automobilio vertės, bet ne mažiau nei 150 eurų.

Privačių asmenų perkamų automobilių išperkamosios nuomos rinkai Lietuvoje augant, didėjant tokiu būdu perkamų naujų automobilių daliai, SEB bankas taip pat pastebi, kad perkami brangesni automobiliai. Atitinkamai auga ir vidutinė išperkamosios nuomos suma.

Automobilį dažniau pasilieka

T. Pulikas pasakojo, kad fiziniai asmenys dažniausiai yra linkę arba iškart pasibaigus sutarčiai patys išsipirkti automobilį, sumokėję numatytą likutinę vertę, ir toliau juo naudotis, arba kreipiasi dėl sutarties pratęsimo, išdėstant mašinos likutinę vertę toliau finansuoti per naują terminą.

S. Mickus taip pat teigė, kad automobiliai pardavėjams grąžinami retai – dažniausiai klientai juos išsiperka arba pratęsia išperkamosios nuomos terminą.

Tuo metu D. Vaičikonis tvirtino, kad dažnai sutarties laikotarpio pabaigoje klientai grąžina automobilį pardavėjams ir įsigyja naują. „Tokiais atvejais klientams nereikia patiems rūpintis mašinų pardavimu, jas atperka automobilių pardavėjai“, – sakė jis.

„AutoTyrimai“ duomenimis, praėjusį mėnesį Lietuvos naujų automobilių pardavimo rinkoje ir vėl pirmavo „Fiat“ markė (941 vnt.), antrąją vietą užėmė „Toyota“ (489 vnt.), o trečioji atiteko „Volkswagen“ (447 vnt.). Tarp prestižinių markių pirmavo „Audi“ (74 vnt.).