Lietuvos vežėjai atsiriekia vis didesnę rinkos dalį Europos Sąjungoje
Lie­tu­vos ke­lių trans­por­to sek­to­riui 2018 me­tai bu­vo sėk­min­gi. La­biau­siai au­go di­džio­sios trans­por­to įmo­nės, ku­rios ir to­liau di­di­no ve­ži­mo mas­tą Va­ka­rų Eu­ro­po­je, dar la­biau iš­plė­tė sa­vo marš­ru­tų tink­lą, kad vil­ki­kai ju­dė­tų kuo op­ti­ma­liau ir su kro­vi­niais įveik­tų kuo di­des­nį at­stu­mą. Ve­žė­jų na­šu­mas di­dė­jo ir dėl die­gia­mų IT spren­di­mų, įgy­ven­di­na­mos pa­žan­gios pro­ce­sų val­dy­mo me­to­di­kos.

Nors pernai smarkiai augo algos ir degalų kainos, transporto įmonių rezultatai buvo geri, o vežėjų įmonės buvo vienos iš aktyviausių lizingo sandorių šalių. „Lietuvos ūkis kilo ir sudarė palankias sąlygas vežėjams plėsti verslą: naujų sudarytų krovininio transporto lizingo sutarčių vertė 2018 metais buvo dešimtadaliu (12 proc.) didesnė negu 2017 metais. Pernai krovininio transporto priemonių naujų lizingo sutarčių vertė sudarė daugiau negu 50 proc. visų per metus sudarytų lizingo sutarčių. Tai rodo, kad šalies vežėjų bendrovės yra išsikovojusios tvirtas pozicijas Europos Sąjungos rinkoje, geba efektyviai valdyti savo transporto parkus, pritraukti vietos ir užsienio šalių vairuotojus, naudodamosi inovatyviais technologiniais sprendimais ir tobulindamos procesus, todėl kartu su Lenkijos ir kitų Rytų Europos šalių vežėjais atsiriekia vis didesnę tarptautinių vežimo paslaugų rinkos dalį iš senbuvių. Tai viena svarbiausių jų augimą lemiančių priežasčių“, – pranešime spaudai teigė SEB banko valdybos narys, Verslo bankininkystės tarnybos direktorius Vilius Juzikis.

Tačiau, palyginti su 2017-aisiais, transporto sektoriaus augimo tempas pernai lėtėjo. Pasak pranešimo, tai rodo, kad vežėjams vis sunkiau išlaikyti tą patį vežamų krovinių kiekio augimą, kuris pastaruosius kelerius metus nuolat sparčiai kilo aukštyn.

Statistikos departamento duomenimis, šalies kelių transporto sektoriaus 2018 metų trijų ketvirčių rezultatai tonkilometrėmis buvo beveik dešimtadaliu (9 proc.) didesni negu užpernai. Plėtra nebebuvo tokia sparti kaip 2017 metais, kai augimas atitinkamu laikotarpiu siekė net 27 procentus. Nepaisant to, kaip teigiama pranešime, Lietuvos vežėjų finansiniai rezultatai (pelnas ir geras balansas) ir toliau yra geri, nors jaučiamas spaudimas pelno maržoms. Šiam spaudimui didžiausią įtaką turi tebeaugantis darbo užmokestis ir degalų kainos, kurios didėjo visus metus ir ėmė mažėti tik pernai spalį.

„Praėjusiais metais labiausiai augo didžiosios transporto įmonės, kurios daugiausia krovinių gabeno Vakarų Europoje. Įmonių dydis vežimų sektoriuje yra labai svarbus, nes padeda optimizuoti maršrutus ir mažinti vieno nuvažiuoto kilometro fiksuotąsias sąnaudas, taip pat didelės įmonės gali teikti įvairesnes ir didesnės pridėtinės vertės paslaugas, pavyzdžiui, sudaryti galimybę savarankiškai planuoti maršrutus, teikti vienkartinio ar dalinio krovinių vežimo paslaugą. Dirbančių asmenų skaičius transporto sektoriuje per metus padidėjo beveik dešimtadaliu (9 proc.). Tai buvo labiausiai darbuotojų skaičių didinęs sektorius. Darbo imigrantai tapo vienu iš Lietuvos verslo konkurencingumą tarptautinėje erdvėje didinančių veiksnių“, – teigė V. Juzikis.

SEB analitikų teigimu, 2019-ieji Lietuvos kelių transporto sektoriui taip pat turėtų būti geri, bet augimo tempas ir toliau lėtės – dėl lėtėjančio ekonomikos augimo Europoje ir didėjančio neapibrėžtumo pasaulyje. Be to, nerimą kelia didėjanti vadinamojo kietojo „Brexito“ tikimybė. Pastebima, kad mažesnės vežėjų įmonės šiuo metu atsargiau vertina ateitį ir didesnės plėtros planų neturi.

Pasak pranešimo, šiuo metu vienas svarbiausių neapibrėžtumų transporto sektoriuje yra reguliacinė aplinka – Europos Parlamente svarstomas mobilumo paketas, kuriuo norima didinti saugumą Europos keliuose, gerinti vairuotojų darbo sąlygas ir mažinti oro taršą. Tačiau galima įžvelgti ir tam tikrus Vakarų šalių tikslus, siekiant apsaugoti jų nacionalines transporto įmones nuo tolimesnio vidaus rinkos perleidimo Rytų Europos šalių vežėjams. Kaip teigia analitikai, dėl įgyvendinamo naujo reguliavimo gali smarkiai padidėti įmonių išlaidos ir sumažėti įgytas konkurencinis pranašumas prieš Vakarų Europos vežėjus, sudėtingiausia prisitaikyti bus mažesnėms įmonėms.