Legendinę Vilniaus kavinę purto neramumai: darbuotojams trūko kantrybė
Le­gen­di­nė Vil­niaus ve­ge­ta­riš­kų pa­tie­ka­lų ka­vi­nė-ba­ras „Bal­ti dramb­liai“ iš­gy­ve­na ne pa­čius ge­riau­sius lai­kus. Šeš­ta­die­nį šios vie­tos dar­buo­to­jai jau an­trą sy­kį per po­rą mė­ne­sių pa­skel­bė strei­ką ir par­eiš­kė ne­dirb­sian­tys.

Šeštadienį vilniečiai ar sostinės svečiai, norėję apsilankyti „Baltų dramblių“ kavinėje, to padaryti negalėjo. Kiemelio durys buvo užrakintos, o ant durų puikavosi užrašai „Streikas!! Uždaryta!!!“ bei „Linkėjimai Mariui“.

Mergina pasakojo, kad jai buvo bandoma įrodinėti, kad už darbą sutartų pinigų ji neverta.

Buvęs kavinės darbuotojas Julius (vardas pakeistas) LŽ teigė, kad ir pirmą, ir antrą sykį darbuotojai nedirbti nusprendė dėl to, kad kavinės direktorius darbuotojus ignoruoja, kaip ir partnerius bei tiekėjus, o „Balti drambliai“ tiesiog nebegali funkcionuoti.

„Šeštadienis. Liko trys valandos iki koncerto, pinigų už jį nėra sumokėta, kam dirbti virtuvėje – nėra, savininkas į skambučius neatsiliepia, na o uždarius kavinę po pusvalandžio telefonu jis atsirado“, – pasakojo Julius.

Anot jo, viena iš pagrindinių problemų yra absoliuti betvarkė: „Nėra grafikų, nėra aišku, kas ką turi parūpinti, ateina žmonės, dirba visi viską, nebėra aiškios struktūros, valdžia iš darbuotojų reikalauja labai daug ko, bet su jais visiškai nesiskaito.“

Pasak Juliaus ir kitų senų „Baltų dramblių“ darbuotojų, problemos esą prasidėjo tada, kai pasikeitė kavinės direktorius ir juo tapo savininkas Marius Letkauskas. Tada esą su tiekėjais užuot paties direktoriaus pradėjo bendrauti administratoriai, kurie patys neturėdami pinigų negalėdavo nei atsiskaityti su tiekėjais, nei išmokėti darbuotojams atlyginimų.

„Savininkas nepervesdavo pinigų, kol jo kažkas kažkur nepriversdavo. Taip iš lėto seko visų kantrybė, kol galiausiai tiekėjai ir partneriai pradėjo mus bauduoti. Ar nevežti produktų, ar atsiiminėti kažkokią įrangą, tarkim, kavos aparatą. Pinigus direktorius duodavo tik tada, kai būdavo priremtas prie sienos, kai grasinimas ateidavo iš teismo ar antstolių. Jis nebendraudavo su administratoriais, kuriuos pats paskirdavo, o būtent jie turėjo atsakyti už darbus ir santykius su tiekėjais, tai, aišku, kalti likdavo jie. Tada prasidėdavo kaltinimai pareigų nevykdymu, kad nėra už ką mokėti ir panašiai. Nors sunku atlikti darbus, kai tai tampa praktiškai neįmanoma – trūksta produktų, trūksta darbuotojų, kurie yra suinteresuoti dirbti, kai niekas rimtai į tave nežiūri, o pirmas klausimas iš tiekėjų būna: o kada pinigai? O kada skola?“, – pasakojo Julius.

Slėpė skolas nuo darbuotojų

Prieš metus kavinę palikusi Liepa (vardas pakeistass) LŽ teigė, kad net išėjus iš darbo lapkritį atlyginimo už porą mėnesių reikėjo laukti beveik tiek pat laiko, kiek ji dirbo ir nuolatos apie skolą priminti buvusiam darbdaviui.

„Nusibosdavo, kad nuolatos reikėdavo eiti į darbą ne pagal grafiką, nes nuolat nebūdavo darbuotojų, o šių nebūdavo dėl aiškių priežasčių: vis išeidavo, nes jiems nemokėdavo algų arba jie tiesiog nenorėdavo dirbti už tokias mažas algas. Mane taip pat įdarbino su didesniu valandiniu atlygiu, nei kad po tų dviejų mėnesių man norėjo sumokėti“, – LŽ pasakojo Liepa.

Mergina pasakojo, kad jai buvo bandoma įrodinėti, jog už darbą sutartų pinigų ji neverta. Jai esą priklauso mažiausias mėnesinis atlyginimas.

„Ne tai, kad po pirmo mėnesio neišmokėjo algos, kai oficialiai išėjau iš darbo, bet pastoviai turėjau melžti. Iki Kalėdų aš negavau pinigų, sausio mėnesį šiaip ne taip išsireikalavau. Bet gavosi taip, kad algą, už kurią pradėjau dirbti, gavau tik už antrą mėnesį, o pirmą vis viena nusuko“, – kaltinimų negailėjo Liepa.

Buvusi darbuotoja pasakojo, kad „Balti drambliai“ buvo skolingi visiems tiekėjams ir virtuvės darbuotojai negalėjo klientams pagaminti daugiau nei pusės siūlomų patiekalų, o iš situacijos direktorius mėgindavo suktis slėpdamas tiesą.

Kavinės lankytojau šeštadienį vakare ant užrakintų kiemelio durų galėjo išvysti štai tokius užrašus. / Justo Janavičiaus nuotrauka

„Pavyzdžiui, ilgai veždavo šaldytą man regis „Nowaco“ produkciją, pavyzdžiui šaldytus traškučius prie burgerių. Kai direktorius taip įsiskolino „Nowaco“, kad jie liovėsi vežti savo produktus mus, jis užuot mums pasakęs, kad įsiskolino, pradėjo pasakoti, jog daug geriau ir skaniau bus apkeptos šviežiai pjaustytos bulvės. Bet kas kartą jungti bulvių mašiną dėl pusės bulvės yra nesąmonė, iš ryto pasiruošti – negali, nes bulvės pajuoduos. O burgeriai gaminami kas kelioliką minučių. Apmaudu, kad užuot sakęs, va, susimovėm, yra skola, chebra, nepykit, darysim kurį laiką taip, bando išsisukti“, – prisiminė Liepa.

Direktorius: kartais algos vėluoja, bet produktų yra

LŽ pavyko susisiekti su UAB „Pietryčių srautas“, kavinės „Balti drambliai“ dabartiniu direktoriumi Mariumi Letkausku. Direktorius patvirtino, kad kartais algos darbuotojams iš tikrųjų vėluoja.

„Kartais negalime laiku mokėti dėl dengiamų ankstesnio laikotarpio įsipareigojimų ir silpno mokėjimų planavimo, tačiau vėluojame visai nežymiai. Tačiau asmeniniais įnašais finansuojame įmonę ir geriname padėtį jau nuo praeito rudens – tai rodo ženkliai sumažėjusi įsipareigojimų suma, nuolat gerinamas baro interjeras, kokybiškesni virtuvės patiekalai ir taip toliau“, – atsakė raštu Marius Letkauskas.

Tačiau Marius Letkauskas tvirtino, kad tai, jog dėl įsiskolinimų su kavine atsisako bendradarbiauti tiekėjai yra absurdas.

„Čia neišmanėlių, nesugebančių gerai atlikti vaikiškai paprasto darbo, tušti plepalai. Paprastas pavyzdys – kartais perkame produktus kelis kartus brandžiau, nei kitų tiekėjų kaina, nes už tai atsakingu darbuotojai nesivargina dirbti su užsakymais. Kartais neturime būtiniausių gėrimų, nes nepagalvoja paskambinti man ir suderinti užsakymą. Šiuo metu atostogauja atsakingai tai atliekanti darbuotoja, todėl tapo sudėtingiau gauti informaciją ir laiku reaguoti į poreikius“, – LŽ teigė „Baltų dramblių“ direktorius.

Po pirmojo streiko – žadėjo situaciją taisyti

Abu buvę darbuotojai teigė, kad anksčiau, iki direktorių pasikeitimo, kavinė „Balti drambliai“ veikdavo savotišku ciklu. Vasara būdavo pelningiausias sezonas, kurio metu gauto pelno dėka išsilaikydavo žiemą, kuomet lankytojų srautas ženkliai sumažėdavo. Vasaros apyvarta leisdavo atsiskaityti su tiekėjais ir darbuotojai žiemą gaudavo reguliarias algas. Julius atkreipė dėmesį į tai, kad visi tiekėjai žinodavo, jog kavinė gyvena pagal tokį ciklą, kad žiemą skolos auga, o vasarą viskas yra padengiama.

Prieš daugiau nei mėnesį darbuotojai kavinę uždaryta laikė pusdienį. Tuomet direktorius greitai prisistatė į darbo vietą ir pažadėjo per savaitę ar, daugų daugiausia, porą savaičių išspręsti visas problemas.

„Savininkas sureagavo, atvyko su advokatu, pradėjo pasakoti, kaip čia viskas pasitaisys, kaip čia viskas bus gerai per savaitę, per porą, duoti jam tiek laiko ir neva tai sumokės laiku atlyginimą, pradės viską tvarkyti. O darbuotojai patikėjo ir tuo viskas ir baigėsi“, – teigė Julius.

Tuomet Marius Letkauskas portalui 15min.lt teigė, esą darbuotojai išpūtė problemą: „Mes mokame algas. Būna, kad pavėluoja algos, kaip ir kiekvienoje įmonėje. Nėra čia kažkokios tragedijos, tiesiog nuėjom, padarėm susirinkimą, susitarėme dėl tam tikrų problemų sprendimo, kurios galbūt nesprendžiamos, ir tiek.“

Po antrojo karto, kai kavinės darbuotojai atsisakė dirbti, Marius Letkauskas apie situaciją atsiliepė kiek kitaip.

Anot direktoriaus, antrą sykį darbuotojai streikuoti nusprendė, „nes yra suinteresuotų asmenų, norinčių pakenkti, o savarankiškai sunkiai galvojantys žmonės lengvai pasiduoda įtakai. Visų pirma, streikas neteisėtas, o jį suorganizavę asmenys pažeidžia įstatymus, sukelia nuostolius verslui ir kenkia savo bendradarbiams – už tai galvoju pareikalauti jų atsakomybės. Pakalbėjau su dauguma dirbančiu darbuotojų – dauguma pavadino streiko organizatorius tiesiog kenkiančiais kvailiais ir tai pasakė ne tik žodžiu, bet ir parašė man.“

Marius Letkauskas teigė, kad kavinė, kaip ir bet kuris kitas verslas, nuolat susiduria su įvairiomis problemomis ir darbuotojų nepasitenkinimu: „Su tokiomis pačiomis problemomis susiduria visi nors kiek pažįstami verslininkai be išimties. Tik ne visi viešina problemas socialiniuose tinkluose – toks bandymas spręsti problemas daug rečiau pasitaiko aukštesnės kvalifikacijos darbuotojus turinčiose ir nekasdienio vartojimo produktus ar paslaugas tiekiančiose įmonėse, nes tokių įmonių darbuotojai problemas sprendžia diskusijos su vadovybe būdu, taip pat savo iniciatyva priimdami sprendimus ir dėl to yra daug labiau vertinami darbdavių.“

Vietos kitos, likimai – panašūs

Marius Letkauskas yra ne tik „Baltų dramblių“ savininkas. Jam taip pat priklauso(ė) kafeterija „Planeta“, „Jasinskio boulingas“ ir baras „Trikampis“, „Gyvas baras“ ir jau užsidarę „Kaimynai“ bei „Alive“.

Prieš daugiau nei mėnesį darbuotojai kavinę uždaryta laikė pusdienį, nes direktorius greitai prisistatė į darbo vietą ir pažadėjo per savaitę ar, daugų daugiausia, porą savaičių išspręsti visas problemas.

Prieš metus „Planetos“ darbuotojai socialiniuose tinkluose ir su žiniasklaida pasidalino analogiškomis istorijomis.

LŽ pavyko susisiekti su prieš metus iš „Planetos“ išėjusia Smilte (vardas pakeistas): „Panaši istorija, kaip su „Drambliais“. Kai aš įsidarbinau, manęs paklausė, ar moku tinginuką susukt, kavą padaryti. Pasakiau, kad jeigu pamokysit, tai viskas gerai. Aišku, apmokymų nebuvo. Buvo du administratoriai, įvyko susirinkimas su Mariumi. Ir po savaitės ar poros prasidėjo. Tai to nėra, tai ano nėra, dar kažko nėra. Pastoviai pačios eidavom į parduotuvę apsipirkti. Mums nebuvo suteikta jokių pinigų, priemonių. Paskui prasidėjo problemos su algomis, turėdavom jas išsimušinėti, o mums atsakydavo, kad kadangi jūs nepadarot tos apyvartos, tai blogai dirbat. Pastoviai problemos su kasa. Apie maisto laikymo sąlygas nekalbėsiu. Jokių apmokymų, nieko. Gavosi, kad gaudavom minimumą, o atlikdavom visas pareigas – ir administratorių, ir tualetų valytojų, ir barmenų, ir maisto gamintojų. Ko tiktai nebuvo. Tada prasidėjo pykčiai.“

Tuo metu „Planetoje“ dirbo trys darbuotojos, kurios kreipėsi į Darbo inspekciją. Direktorius visą kaltę pradėjo versti ant Smiltės, esą ji nevala ir sugalvojo pakišti koją savininko verslui.

„Tuo metu man pradėjo rašyti aibė žmonių iš šalies, kad ir jie nukentėję nuo Mariaus, bet greitai viskas vėl nutilo“, – prisiminė mergina.

LŽ Marius Letkauskas teigė, kad „Kaimynai“ užsidarė jau kitų savininkų rankose, o „Planeta“ taip pat jam nebepriklauso.

„Picerija „Kaimynai“ buvo parduota ir ją uždarė kiti savininkai. Gaila, nes tikrai unikali idėja buvo įgyvendinta. „Planeta“ taip pat turi naujus šeimininkus, jie tęsia darbą ir kol kas tikrai puikiai tvarkosi“, – rašė „Baltų dramblių“ direktorius.

Darbo inspekcija: nesklandumų būta

Darbo inspekcijos komunikacijos skyriaus vedėja Marija Čereškevičiūtė LŽ teigė, kad šiais metais „Baltus dramblius“ tikrino net kelis sykius. Taip pat tikrintos ir kitos Mariaus Letkausko valdomos įmonės

„Įmonė „Pietryčių srautas“, tiksliau – jos valdoma kavinė „Balti drambliai“, šiais metais buvo tikrinta tris kartus dėl nelegalaus ir nedeklaruoto darbo. Patikrinimų metu pažeidimai nebuvo nustatyti. Taip pat šiais metais inicijuota administracinė procedūra „Gyvas baras“ dėl darbuotojo atleidimo, tai yra darbdavys nenutraukė darbo santykių su darbuotoju, jo rasti nepavyko, todėl Valstybinė darbo inspekcija konstatavo darbo santykių pasibaigimą tarp darbuotojo ir darbdavio. Šiais metais minimam asmeniui taip pat surašyti trys administracinių nusižengimų protokolai už įvairius pažeidimus, susijusius su jo kitomis valdomomis įmonėmis“, – teigė Marija Čereškevičiūtė.

Žmonės dirba, nes rūpi vietos

Tiek Smiltė, tiek Julius teigė, kad žmonėms gaila, kad jų mylimos vietos yra šitaip nustekenamos ir dėl to yra labai apmaudu.

„Labiausiai erzina tai, kad nors pasitrauki dėl tokių sąlygų, pati vieta nuoširdžiai rūpi. Tai labai erzino ir nervavo“, – LŽ pasakojo Smiltė.

Liepa taip pat paantrino, kad pasikeitus direktoriui kavinę apleido tokie žmonės, kurie čia buvo pradirbę po penkerius ar net aštuonerius metus: „Tie žmonės savo karjeros dažniausiai nekeičia, ir kitur, būna, dirba bare. Bet čia taip prastai, kad net veteranai pasitraukė.“

„Balti drambliai“ veiklą pradėjo 2001 metais. „Sodros“ duomenimis šiuo metu kavinėje dirba 8 apdrausti žmonės, 2018 metų birželį vidutinis atlyginimas tesiekė vos 169,66 eurus, rugpjūtį – 269,78 eurus.