Europa perdirbo 94 proc. naudotų padangų
Kaip skel­bia Eu­ro­pos pa­dan­gų ir gu­mos ga­min­to­jų aso­cia­ci­ja, Se­no­jo že­my­no ša­lys su­ren­ka ir per­dir­ba 94 proc. se­nų au­to­mo­bi­lių pa­dan­gų. Kam jos nau­do­ja­mos?

Europos padangų ir gumos gamintojų asociacija (angl. European tyre & rubber manufactors‘ association, ETRMA) suskaičiavo, kad 2016 metais Europos Sąjungos (ES) valstybėse, taip pat Norvegijoje, Serbijoje, Šveicarijoje ir Turkijoje susidarė 3,29 mln. tonų eksploatuoti netinkamų automobilių padangų. Jos buvo sutvarkytos. Perdirbtų padangų atliekų kiekis per metus, palyginti su 2015-aisiais, padidėjo 100 tūkst. tonų.

Pasak ETRMA, apie 1,9 mln. tonų senų padangų buvo panaudota kaip žaliava įvairiems daiktams gaminti. Daugiausia (75 proc.) šių padangų Europos šalyse sumalta į gumos granules. Jos naudojamos įvairių gaminių pramonėje.

Dar 1,1 mln. tonų netinkamų važinėti padangų panaudota energijai gauti. 81 proc. jų sudeginta cemento gamybos krosnyse, o likusi dalis (19 proc.) nukeliavo į miestų šildymo sistemas ir elektrines.

„Europos valstybių pasiektas 94 proc. senų padangų perdirbimo rodiklis, palyginti su Lietuvos rezultatais, ganėtinai didelis. Lietuvai vis dar sunku pasivyti Europos lygį, nes dėl teisės aktų spragų ne visi gamintojai ir importuotojai realiai finansuoja visų rinkai tiekiamų padangų sutvarkymą“, – sako stambiausius automobilių ir jų dalių gamintojus bei importuotojus mūsų šalyje vienijančios Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Lietuvos teisės aktai nurodo, kad atskirai padangas įvežantys gamintojai ir importuotojai turi surinkti bei perdirbti 80 proc. viso Lietuvos rinkai patiekto padangų kiekio. Aplinkos ministerija dar neteikia praėjusių metų duomenų, bet 2016-aisiais registruoti padangų importuotojai į Lietuvos rinką įvežė 25,3 tūkst. tonų padangų, o tinkamai sutvarkė 76,3 proc. visų rinkoje realizuotų padangų, neskaičiuojant parduotų nelegaliai.

Skaičiuojant, anot V. Masalienės, kad dar mažiausiai 9 tūkst. tonų padangų per metus į šalį įvažiuoja su transporto priemonėmis, o apie 4 tūkst. tonų parduodama nelegaliai, neapskaitytos padangos gali sudaryti maždaug trečdalį visų į Lietuvą įvežamų padangų. Pakelėse, pamiškėse ar prie pastatų, konteinerių besimėtančios padangos lieka nesutvarkytos ir teršia aplinką. Bešeimininkėmis atliekomis tenka pasirūpinti savivaldybėms, kurioms už komunalinių šiukšlių surinkimą moka gyventojai.

Lietuvos teisės aktuose nustatyta, kad gyventojai į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles gali nemokamai pristatyti iki 4 ar 5 padangų per metus. Kai jos keičiamos automobilių remonto įmonėse, senosios taip pat turi būti paimamos be jokio mokesčio. Prekybininkai priima iš kliento nenaudojamas padangas, jeigu šios skirtos to paties tipo transporto priemonei ir jų atiduodama tiek, kiek perkama.

„Gyventojai, kaip ir juridiniai asmenys, netinkamas padangas gali atiduoti ir atliekų tvarkytojams. Padangų atliekos iš Lietuvos daugiausia eksportuojamos į kitas valstybes ir ten sutvarkomos“, – aiškina bendrovės Atliekų tvarkymo centro vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Padangų ir kitų transporto priemonių atliekas (amortizatorių, filtrų, akumuliatorių, alyvos, plastiko bei pan.) galima atiduoti ir tuo metu, kai vyksta aplinkosaugos projektai „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ar „Mes rūšiuojam autoservise“. O jie rengiami kasmet. Daugiau informacijos apie projektus galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba feisbuko paskyroje „MesRūšiuojam“, o apie padangų surinkimo vietas, sąlygas ir atliekų tvarkytojus – www.atliekos.lt.

Svarbu žinoti, kad nesutvarkytos automobilių atliekos kelia pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai. Neretai gyventojai jas neteisėtai degina, ir tai net tampa gaisro priežastimi. Deginamos padangos į aplinką išskiria kenksmingųjų medžiagų, kurios gamtoje suyra tik per 120–140 metų.

Perdirbtų padangų guma gali būti naudojama sporto aikštynų, žaidimų aikštelių ar dirbtinės žolės stadionų guminei dangai gaminti. Iš jos granulių taip pat gaminama bituminė stogų danga, automobilių statymo apsauginiai kuoleliai ir kiti gaminiai. Iš senų padangų išgaunama energija. Deginant padangas naudojami specialūs filtrai, kurie neutralizuoja į aplinką išsiskiriančias kenksmingąsias medžiagas.