Draudikai pjauna šventinių krovinių derlių
Drau­di­mo bend­ro­vė­se apd­rau­džia­mi ne tik įpras­ti kro­vi­niai, bet ir trans­por­tuo­ja­mi ne­tra­di­ci­niai daik­tai – nuo šal­dy­tų grau­ži­kų, įvai­rių gy­vū­nų iki itin su­dė­tin­gos tech­ni­kos, o kai ku­riuos itin bran­gius kro­vi­nius ten­ka ir perd­raus­ti.

Draudikų duomenimis, dažniausiai draudžiami kroviniai yra įvairūs gamybos įrengimai, buitinė technika ir elektronikos prekės, baldai, langai, vaistai, optikos prekės bei maisto produktai.

„Verslininkai juos apdraudžia, nes kroviniai paprastai būna didelės vertės, nesunkiai pažeidžiami, gabenami per kelių valstybių teritorijas skirtingomis transporto rūšimis. Pasitaiko, kad krovinio pervežimas užtrunka ir 2–3 mėnesius, o per tokį laiką gali nutikti įvairių nenumatytų aplinkybių“, – kalbėjo draudimo bendrovės „Gjensidige“ Specialiųjų rizikų draudimo produktų vadovė Baltijos šalims Miglė Rudinskė.

„Gjensidige“ duomenimis, per pirmuosius dešimt šių metų mėnesių, palyginti su atitinkamu praėjusių metų laikotarpiu, krovinių draudimas išaugo 27 procentais.

Į visas pasaulio šalis

„Dauguma apdraustų krovinių yra gabenami tarp Europos ir NVS šalių, nemažai jų vežama iš Azijos. Galime apdrausti krovinį, transportuojamą į bet kurią šalį, įskaitant ir karinių neramumų zonas. Yra tekę pasirūpinti krovinių, vežamų į Naująją Zelandiją, Ganos Respubliką ir Argentiną, saugumu“, – pasakojo M. Rudinskė.

Ji atkreipė dėmesį, kad mažiau draudžiami kroviniai, gabenami Lietuvos teritorijoje. „Tokia praktika nėra teisinga. Atstumai mažesni, tačiau avarijų ar krovinių pažeidimų mūsų šalyje tikrai nėra mažiau nei kitose šalyse“, –– kalbėjo draudimo bendrovės atstovė.

Pasak M. Rudinskės, daugiausia apdraudžiama autotransportu ir laivais gabenamų krovinių, tačiau sparčiai auga ir krovinių, vežamų traukiniais bei lėktuvais, draudimas.

Jos teigimu, kroviniai kartais kelia nuostabą ir yra išskirtiniai draudikų praktikoje. „Pastaraisiais metais esame apdraudę nemažai gabenamų gyvūnų – audinių, galvijų, vištų. Bet yra pasitaikęs ir ypatingas atvejis, kuomet reikėjo pasirūpinti delfinų kelionės saugumu“, – pasakojo M. Rudinskė.

Tarp išskirtinių draudimo atvejų draudikė mini ir vertingus meno kūrinius, kuomet transportuojami paveikslai, skulptūros, nuotraukų ekspozicijos, pašto ženklų kolekcijos, istorinės relikvijos. „Dažniausiai draudžiant tokius krovinius kartu yra apdraudžiamas ir jų eksponavimas parodoje ar muziejuje. Kita ypatinga krovinių rūšis – antikvariniai, senoviniai daiktai. Pavyzdžiui, yra tekę pasirūpinti antrojo tūkstantmečio prieš mūsų erą akmeninio kirvio transportavimo iš Lietuvos saugumu“, – patirtimi dalijosi draudimo bendrovės atstovė.

Sumos gali stulbinti

„Ši draudimo rūšis išsiskiria skirtingo dydžio draudimo sumomis. Jos gali būti palyginti nedidelės, iki 50 tūkst. eurų, bet gali siekti ir kelis milijonus eurų, o kartais viršyti ir 15 mln. eurų. Tokia pati situacija ir atlyginant žalą. Jei krovinys vertingas, išmoka perkopia ir pusės milijono eurų ribą. Praėjusiais metais buvo atlygintos kelios stambios krovinių vagystės, už kurias išmokos siekė pusę milijono eurų“, – pasakojo M. Rudinskė.

Kai krovinys itin brangus, didesnę jo draudimo rizikos dalį draudimo bendrovė perduoda perdraudikui, nes atlyginti keliasdešimčia ar keliais šimtais milijonų eurų įvertinto krovinio sugadinimą ar netektį vienai draudimo bendrovei būtų sunku.

M. Rudinskės teigimu, krovinių žalos neretai atsitinka tolimuose kraštuose, kur yra skirtinga teisinė sistema, kita kalba, dažnai nebūna krovinio savininko atstovo, kuris galėtų tinkamai atstovauti jo interesams.

Aktyviausiai kroviniai yra apdraudžiami prieš šventes ir pavasarį.