Butikai nebeišgyvena senamiestyje
Pa­ste­bi­ma, kad vis dau­giau lie­tu­viš­kų pra­ban­gių au­to­ri­nių dra­bu­žių ir ak­se­sua­rų par­duo­tu­vių, va­di­na­mų­jų bu­ti­kų, iš se­na­mies­čio gat­ve­lių ke­lia­si į pre­ky­bos cen­trus. Anks­čiau to­kia pra­kti­ka bu­vo re­ta, o da­bar lie­tu­viš­kų pre­kių ženk­lų kū­rė­jai ieš­ko di­des­nių pir­kė­jų srau­tų – jų ne­beg­lu­mi­na gre­ti­mai esan­ti ma­si­nė pro­duk­ci­ja.

Išskirtinių prekių ženklų kūrėjai pripažįsta, kad kraustymasis iš siaurų senamiesčio gatvelių į didelius prekybos centrus susijęs su noru lengviau pasiekti esamus ir potencialius pirkėjus.

Nedidelės, 30–60 kv. m plote lietuvių ir užsienio autorių drabužiais bei aksesuarais prekiaujančios parduotuvės atranda savo vietą ir didžiuosiuose prekybos centruose.

Plečia butikų asortimentą

Sostinės prekybos centro „Europa“ generalinė direktorė Rasa Vileikytė teigė, kad pastaruoju metu vietą prekybos centre atranda vis daugiau lietuviškų drabužių kūrėjų. Vieni čia nori įsirengti asmenines savo prekės ženklo parduotuves, kiti bendradarbiauja su „Europoje“ vietą atrandančiais butikais.

„Jau daug metų skirtingi lietuviški prekių ženklai demonstruoja itin aukštą kokybę, yra mėgstami ir vertinami pirkėjų. Džiaugiamės galėdami „Europos“ lankytojams pasiūlyti daugybę skirtingų lietuviškų kūrinių po vienu stogu“, – sakė R. Vileikytė.

Prekybos centre „Europa“ šiuo metu veikia lietuviško dizaino namai „Locals.lt“, butikas „The Garden“, lietuviško prekės ženklo „Happeak“ parduotuvė.

Bendrovės „Akropolis Group“ Komunikacijos departamento vadovas Dominykas Mertinas dienraščiui „Lietuvos žinios“ taip pat patvirtino, kad butiko tipo, nedidelės, 30–60 kv. m plote lietuvių ir užsienio autorių drabužiais bei aksesuarais prekiaujančios parduotuvės atranda savo vietą ir didžiuosiuose prekybos centruose.

Šiuo metu Vilniaus „Akropolyje“ veikia dvi butiko tipo parduotuvės: „Butiq.lt“, kuri prekiauja minimalistinio stiliaus aukštos kokybės papuošalais, rankinėmis, aksesuarais, moteriškais drabužiais, ir lietuviško mados ženklo „Unlabel“ parduotuvė, siūlanti drabužius moterims ir vaikams. Abi parduotuvės Vilniaus „Akropolyje“ buvo atidarytos 2016 metais ir sėkmingai veikia trečius metus.

„Svarbiausios priežastys, kodėl jos veikia „Akropolyje“, yra dideli pirkėjų srautai, patogus ir nemokamas parkavimas, tinkama kaimynystė, panašaus tipo parduotuvių koncentracija, taip pat galimybė savo asortimentą pristatyti ne tik pirkėjams iš Lietuvos, bet ir čia atvažiuojantiems užsieniečiams“, – aiškino D. Mertinas.

Klaipėdos „Akropolyje“ butikus valdančios įmonės eksperimentuoja su „pop up“ pobūdžio parduotuvėmis.

Pirkėjai tampa reiklesni

Sostinės bendrovės „Panorama LT“ rinkodaros vadovė Vilma Banienė sakė, kad pasaulyje butikų persikėlimo į prekybos centrus tendencija matoma jau kurį laiką. „Lietuvoje pastaruoju metu taip pat jaučiame didesnį butikų susidomėjimą ir patys kviečiame juos. Artimiausiu metu „Panoramoje“ lietuviškų vardų turėtų atsirasti daugiau“, – patikino ji.

Kaip pirmą pagrindinę ir natūralią tokios tendencijos priežastį V. Banienė taip pat įvardijo didesnį lankytojų srautą. O antroji, anot jos, susijusi su kintančiais pirkėjų poreikiais.

„Šiandien visi ieško kažko išskirtinio ir savito. Internetinės, fizinės parduotuvės pilnos pasirinkimų, tačiau lietuviškas prekės ženklas ir identitetas pirkėją emociškai skatina į jį atkreipti dėmesį. Be to, tikėtina, kad tai bus išskirtinis ir vienetinis produktas, kurio nepamatysi gatvėje ar vakarėlyje. Tiesa, lietuvių kūrėjams reikia būti atsargiems – vien įdomaus modelio ar gaminio nepakaks. Reikia balansuoti ir kainą, ir kokybę. Jei to nebus, užsienio gamintojas gana nesunkiai pateiks geresnį pasiūlymą“, – perspėjo pašnekovė.

Prekybos centras „Panorama“ jau yra priglaudęs porą lietuviškų butikų, prekiaujančių lietuvių kūrėjų gaminiais: „Butiq.lt“ ir „Locals.lt“. Taip pat prekybos centras stengiasi parodyti dėmesį vietiniams butikams ir įvairių mugių metu. Pavyzdžiui, šiemet organizuota Šimtmečio mugė, kurioje savo gaminius siūlė daug žinomų ir rimtų vietinių prekių ženklų, o kasmetinėje kalėdinėje mugėje pristatomas ne vienas mažesnis ir dar nespėjęs išpopuliarėti lietuvių gamintojas.

Daugiau pirkėjų, ilgesnės darbo valandos

„Butiq.lt“ vadovė Agnė Drazdauskaitė dienraščiui „Lietuvos žinios“ pasakojo, kad butikas veiklą vykdo jau beveik 10 metų, tačiau anksčiau prekiavo tik internetu, o vėliau atidarė parduotuvę senamiestyje. Dabar parduotuvė veikia didžiausiuose prekybos centruose Lietuvoje.

Tokį žingsnį pašnekovė aiškino ir pačių prekybos centrų minėtomis priežastimis: jie siūlo daug didesnį klientų srautą nei senamiestis, taip pat yra patrauklūs pirkėjams dėl didelio kitų prekių asortimento, ilgesnių darbo valandų, galimybės statyti automobilį ir pan.

Prekybos centruose pirkėjai tikisi rasti ir išskirtinių drabužių – vien masinės produkcijos nebeužtenka. / Alinos Ožič nuotrauka

„Prekybos centrai taip pat puikiai papildo internetinės parduotuvės veiklą. Juose tikrai nesunku rasti savo auditoriją, jei prekių asortimentas yra patrauklus, platus ir komercinis“, – sakė A. Drazdauskaitė.

Prekybos centre „Europoje“ duris ką tik atvėrę lietuviško dizaino namai „Locals.lt“ užima net 350 kv. m plotą. Pasak vienos iš „Locals.lt“ įkūrėjų Ingos Ramonienės, „Locals.lt“ į prekybos centrą pirmiausia priviliojo prekybos centre vyraujanti elegantiška aplinka ir įvaizdis, kokybiško gyvenimo aura.

Tuo metu kito „Europoje“ įsikūrusio butiko „The Garden“ vadovė Neringa Jaciunskaitė pažymėjo, kad tik labai maža dalis dirbančių moterų gali leisti sau dairytis mėgstamų kūrinių važinėdamos po skirtingus senamiesčio butikus, kurie įprastai veikia vos iki 19 valandos. Prekybos centre įsikūręs butikas dirba visomis savaitės dienomis, visą prekybos centro darbo laiką, todėl esą lengviau pasiekti potencialų pirkėją. Be to, „Europos“ lankytojai, jos teigimu, nuolat ieško įdomesnių, originalesnių kūrinių – daugumai jų jau atsibodę tie patys masinės gamybos prekių ženklai.

Šiame prekybos centre įsikūrusi lietuviško prekės ženklo „Happeak“ vadovė Šarūnė Dambrauskaitė taip pat pirmiausia išskyrė didesnį prieinamumą pirkėjui. Vadovė prisimena, kad 2011 metais, kai prekės ženklas įsikūrė prekybos centre, butikai dar retai prisiglausdavo po prekybos centrų stogu. Tačiau sprendimas esą pasiteisino, todėl šiandien ir kiti butikai seka tokiu pavyzdžiu.

Š. Dambrauskaitės teigimu, auditorija, kuriai aktualus „Happeak“ prekės ženklas, visiškai sutampa su „Europos“ lankytojų portretu – tai geresnės kokybės, stilingo dizaino, ilgaamžiškumo, patogumo ir praktiškumo ieškantys pirkėjai.