Atsiskaitant banko kortele restorane – nelegalus papildomas mokestis
Lie­tu­vos ban­kas įspė­jo, kad mo­kes­čiai mo­kė­ji­mo kor­te­le ar pa­ve­di­mu per in­ter­ne­ti­ne ban­ki­nin­kys­tę at­sis­kai­tan­tiems var­to­to­jams ne­ga­li bū­ti tai­ko­mi. Nors to­kios pra­kti­kos pa­si­tai­ko, vers­li­nin­kai tvir­ti­na, kad ji ša­ly­je nė­ra po­pu­lia­ri – net ir tarp smul­kių­jų vers­li­nin­kų.

Šalies centrinis bankas neseniai priminė, kad prekių ir paslaugų teikėjai neturi teisės imti mokesčio iš pirkėjų, atsiskaitančių mokėjimo kortelėmis, pavedimu per internetinę bankininkystę ar kitomis mokėjimo priemonėmis. Jeigu mokestį verslininkai vis dėlto pritaikė, jį privalo grąžinti.

Skundžiasi ne tik restoranais

„Sulaukėme gyventojų nusiskundimų, kad, pavyzdžiui, mokėjimo kortele perkant elektroninėje parduotuvėje arba atsiskaitant restorane, sąskaita išaugo papildoma suma, kuria siekiama kompensuoti mokėjimo operacijos išlaidas. Vis dėlto taip elgtis pardavėjas ar paslaugų teikėjas neturi teisės“, – pabrėžė Lietuvos banko Priežiūros tarnybos direktorius Vytautas Valvonis.

Centrinis bankas neatskleidžia, kokių įmonių atžvilgiu buvo pateikti skundai.

Anot jo, dalis prekybininkų ir paslaugų teikėjų aiškina, kad klientams atsiskaitant mokėjimo kortelėmis jie patiria papildomų išlaidų, todėl ir taiko šį mokestį. Jis sudaro iki 2 proc. mokėtinos sumos.

Prekybininkai ir paslaugų teikėjai taip pat teigia, kad apie tokį mokestį savo klientus informuoja iš anksto ir apmokėjimą priima tik tuo atveju, jeigu klientas sutinka. Tačiau Mokėjimų įstatyme, kaip pabrėžė V. Valvonis, tai aiškiai draudžiama ir nenumatoma jokių išimčių, leidžiančių prekybininkams taikyti papildomą mokestį klientams, atsiskaitantiems mokėjimo kortele ar kita mokėjimo priemone.

Mokėjimo kortele perkant elektroninėje parduotuvėje arba atsiskaitant restorane, sąskaita išaugo papildoma suma, kuria siekiama kompensuoti mokėjimo operacijos išlaidas.

Lietuvos banko specialisto teigimu, sprendžiant atsiskaitymo išlaidų klausimą prekybininkams ir paslaugų teikėjams verta atkreipti dėmesį į alternatyvas. Atsiskaitymų mokėjimo kortelėmis apdorojimo paslaugas įmonėms Lietuvoje gali teikti ir kitose Europos Sąjungos valstybėse įsteigti bankai ar kiti mokėjimo paslaugų teikėjai. Be to, galima kreiptis į mokėjimo inicijavimo paslaugų teikėjus svarstant alternatyvą „Bank link“ paslaugai, taip pat skatinti klientus atsiskaityti kitomis priemonėmis, kurios verslininkams būtų patrauklesnės sąnaudų požiūriu, pavyzdžiui, bankų pavedimais.

Būdas slėpti mokesčius

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos valdybos viceprezidentas, bendrovės „Amber Food“ vadovas Gediminas Balnis sakė, kad praktika taikyti mokestį atsiskaitant mokėjimo kortele arba banko pavedimu Lietuvos maitinimo sektoriuje nėra būdinga. Nors, pavyzdžiui, Azijoje, taikyti 3 proc. mokestį už atsiskaitymą mokėjimo kortele yra įprasta.

Vis dėlto tokia praktika Lietuvoje esą nėra taikoma, nes sąnaudos, kurias verslas patiria suteikdamas galimybę atsiskaityti mokėjimo kortele, – nedidelės.

„Yra tik tam tikrų techninių niuansų, pavyzdžiui, Lietuvoje negalima atsiskaityti „American Express“ mokėjimo kortele, nes paslaugos teikėjas yra pasitraukęs iš Baltijos šalių“, – sakė G. Balnis.

Pašnekovo manymu, mokesčių už atsiskaitymą taikymas labiau susijęs su mokesčių slėpimu – klientai tokiu būdu raginami atsiskaityti grynais. Pavyzdžiui, Rusijoje, kaip pasakojo jis, restoranuose netgi įrenginėjami bankomatai – tai padaryti restoranams kainuoja mažiau, nei nuslepiama mokesčių, klientams atsiskaitant tik grynaisiais.

Brangios bankų paslaugos

Tuo tarpu Kauno regiono smulkių ir vidutinių verslininkų asociacijos pirmininkė Regina Makūnienė patvirtino, kad sąnaudas, susijusias su bankų paslaugomis, smulkieji ir vidutiniai verslininkai bent jau seniau vertindavo kaip dideles. Esą kiekvienas prisijungimas prie banko kainuoja daugiau nei yra prekės antkainis.

Tačiau, jos teigimu, mokesčių už atsiskaitymą ne grynaisiais pinigais smulkios ir vidutinės įmonės netaiko. Verslininkai esą sukasi kitaip – nustato prekės ar paslaugos vertės ribą, nuo kurios leidžiama atsiskaityti mokėjimo kortele ar banko pavedimu. Jei, pavyzdžiui, prekė kainuoja 10 eurų ir daugiau, atsiskaityti mokėjimo kortele klientui leidžiama, jei mažiau – galimybė mokėti ne grynaisiais nesuteikiama.

Tiesa, anot smulkiųjų verslininkų, ir grynųjų pinigų skaičiavimo bei įnešimo į sąskaitą mokestis yra brangus.

Tad, kaip aiškino pašnekovė, jei verslininkas prekiauja tik nedidelės vertės prekėmis, jis patiria nuostolius. Prekiaujantys ne tik pigiomis, bet ir brangesnėmis prekėmis geba nuostolį kompensuoti.

Tinklo parduotuvių „Elektromarkt“ Rinkodaros skyriaus vadovas Irmantas Viliūnas dienraščiui „Lietuvos žinios“ teigė, kad parduotuvėse joks mokestis pirkėjams, atsiskaitantiems mokėjimo kortelėmis, pavedimu ar internetine bankininkyste, netaikomas. Visas, išlaidas susijusias su bankų paslaugomis, padengia įmonė.

„Pigu.lt“ taip pat teigė netaikanti jokių papildomų mokesčių. „Nėra jokių paslėptų mokesčių, kurie būtų nesąžiningi klientų atžvilgiu, ir atsiskaitant už prekes vietoje, ir pristačius jas klientui į namus“, – tvirtino Komunikacijos vadovė Raimonda Strazdauskaitė.