4 svarbiausi Vyriausybės pasiūlymai, kaip suvaldyti kainas
Vy­riau­sy­bė tre­čia­die­nį svars­to prie­mo­nes, kaip pa­di­din­ti kon­ku­ren­ci­ją pre­ky­bo­je mais­to pro­duk­tais ir ge­riau ap­sau­go­ti žmo­nių per­ka­mą­ją ga­lią. Be to, nu­ma­to­ma iki 2019-ųjų sau­sio iš­ana­li­zuo­ti mais­to kai­nų ten­den­ci­jas ir jų prie­žas­tis bei ki­tų me­tų va­sa­rį pa­teik­ti iš­va­das.

BNS pateikia pagrindines siūlomas priemones. Ministerijos vertinimą ir būtinus teisės aktų pakeitimus Vyriausybei turėtų pateikti iki lapkričio 1 dienos.

1. Didesnė prekybos centrų kontrolė

– Parengti tipines sutarčių tarp tiekėjų ir prekybos tinklų sąlygas, įvardinant gerosios ir blogosios praktikos veiksnius. Analizuoti sutartis bei nuolat skelbti apibendrintus atskirų didžiųjų prekybos tinklų duomenis apie tokios praktikos sąlygų įtraukimą į sutartis.

– Išanalizuoti, ar efektyvu atskirti prekybos tinklų paslaugą tiekėjams dėl prekių pardavimo (vietos lentynoje) nuo rinkodaros paslaugų.

– Išanalizuoti, ar efektyvu įpareigoti prekybos tinklus apskaitoje išskirti operacijas, parduodant jų firminę ir kitų tiekėjų produkciją, taip pat įvertinti galimybę uždrausti tiekėjų produkcijai taikyti didesnę maržą nei firminei, parduodant tuos pačius produktus.

– išanalizuoti valstybinės žemės, esančios prie prekybos tinklų, panaudojimą ir pateikti pasiūlymus, kaip efektyviau ją panaudoti.

2. Smulkaus verslo skatinimas

– Įvertinti viešojo pirkimo iš smulkaus ir vidutinio verslo įmonių kriterijų, įskaitant teritorinį.

– Smarkiai sumažinti administracinę naštą smulkiam ir vidutiniam verslui.

– Skatinti maisto produktų tiekėjų kooperaciją, derantis su prekybos tinklais.

– Leisti žmonėms susigrąžinti dalį gyventojų pajamų mokesčio, perkant maisto produktus šeimyninėse parduotuvėse, turgavietėse ir kitose smulkaus ir vidutinio verslo prekybos vietose.

3. Konkurencijos didinimas

– Kartu su „Investuok Lietuvoje“ skatinti potencialius užsienio prekybos tinklus investuoti Lietuvoje.

– Peržiūrėti prekybos tinklų koncentraciją regionuose, tobulinant dabartinius apribojimus.

– Steigti viešą portalą, kuriame būtų skelbiamos svarbiausių maisto produktų kainos gamybos ir prekybos grandinėje (ūkininkų, perdirbėjų tiekiamos ir skirtinguose prekybos tinkluose parduodamos produkcijos kaina), produktų krepšelio kaina skirtinguose prekybos tinkluose.

4. Valstybės institucijų galių stiprinimas

– Stiprinti Konkurencijos tarybos veiklą ir įgaliojimus.

– Įvertinti vartotojų teisių apsaugos būklę ir parengti pasiūlymus, kaip ją sustiprinti.