Nauji GMP automobiliai – iš vargo ašarų
Nors per pa­sta­ruo­sius dve­jus me­tus Svei­ka­tos ap­sau­gos mi­nis­te­ri­ja (SAM) svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­gų grei­to­sios me­di­ci­nos pa­gal­bos (GMP) au­to­mo­bi­lių par­kui at­nau­jin­ti iš­lei­do dau­giau kaip 8 mln. eu­rų ir nu­pir­ko be­veik 200 nau­jų au­to­mo­bi­lių, da­lis jų ne­nau­do­ja­ma – au­to­mo­bi­liams trūks­ta me­di­ci­nos įran­gos.

Didelė dalis GMP automobilių medicinos įranga aprūpinti labai minimaliai, jie nėra pritaikyti važinėti rajoniniais keliais, kurie kartais būna sunkiai išvažiuojami, ypač žiemą, rudenį ir pavasarį.

Daug skundų

Naujaisiais GMP automobiliais važinėjantys šalies medikai nėra labai patenkinti SAM pirkiniu. Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties darbuotojai jau ne kartą atvirai yra išsakę nuomonę, kad SAM nupirkti GMP automobiliai yra nepatogūs ir nesaugūs. Juose sumontuoti trijų fiksacijų neštuvai neatitinka GMP darbuotojų poreikių – jie nepritaikyti moterų jėgoms. Todėl šiauliečiai naujuose automobiliuose naujus neštuvus pakeitė senais. Be to, nesusipratimų kyla ir dėl į naujuosius automobilius įmontuoto mechaninio laiptelio. Jis medikams turėtų suteikti daugiau patogumo, bet iš tikrųjų jį vairuotojas turi ištraukti ir atgal įstatyti rankomis. O kai laiptelis užstringa, o tai įvyksta ne taip jau ir retai, vairuotojas priverstas jį padaužyti.

Į absurdišką situaciją važiuodami naujuoju GMP automobiliu pakliuvo Alytaus rajono greitosios medicinos pagalbos stoties medikai. Vežant pacientą konsultuotis į Kauno klinikas sulūžo speciali pacientui skirta kėdė.

„Lietuvos žinių“ kalbintas Marijampolės greitosios medicinos pagalbos stoties direktorius Alvydas Dirsė teigė, kad jiems tokių atvejų kaip alytiškiams kol kas nepasitaikė. Tačiau jis sakė taip pat galintis patvirtinti, kad SAM pirkti GMP automobiliai kelia rūpesčių. „Jie yra pernelyg mažo pravažumo, tėra vieni varomieji ratai – priekiniai. Važinėti mieste tokie automobiliai gal ir tinkami, bet ne kaimo keliais, ypač žiemą, kai daug sniego, ar pavasarį, rudenį, kai keliai sunkiai išvažiuojami dėl purvo“, – tikino A. Dirsė. Pasak jo, užklimpus sniege ar purvyne GMP automobiliui, jam gelbėti stoties darbuotojai yra priversti siųsti kitą automobilį arba prašo Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo tarnybos specialistų pagalbos.

Marijampolės greitosios medicinos pagalbos stoties darbuotojų netenkino ir SAM perduotų visų trijų automobilių aprūpinimas medicinos įranga. Todėl marijampoliečiai patys ieškojo ir pirko visa, ko reikia, kad naujaisiais automobiliais galėtų važiuoti pas ligonius ir į nelaimių vietas. „Iš savo veiklos taupėme pinigų ir jau nupirkome modernių defibriliatorių-monitorių“, – aiškino A. Dirsė. Jis neslėpė, kad visos GMP automobiliams reikalingos medicinos įrangos įsigijimas nėra pigus malonumas – kainuoja vos ne tiek pat, kaip ir pats automobilis.

„Lietuvos žinių“ kalbinti medikai tikino, jog tokia ne itin maloni situacija su GMP automobiliais susiklostė dėl to, kad ministerijoje buvo stengiamasi už turimas lėšas nupirkti kuo daugiau GMP automobilių. Nueita lengviausiu keliu – pirkti GMP automobiliai yra perdaryti iš krovininių automobilių. Todėl jų kaina buvo kur kas mažesnė nei pačioje automobilių gamybos įmonėje pagamintų ir sukomplektuotų GMP automobilių.

„Įmonėje pagamintas specialus, visiškai sukomplektuotas GMP automobilis gali kainuoti nuo 150 tūkst. iki 500 tūkst. eurų, o tie, kuriuos SAM paskirstė rajonams, kainuoja gal 40–50 tūkst. eurų. Tačiau kokia prasmė buvo taupyti, jei vargiai yra užtikrinamas tiek darbuotojų, tiek pacientų saugumas?“ – retoriškai klausė GMP darbuotojai.

Be įrangos – garaže

Pasvalio pirminės sveikatos priežiūros centras iš SAM per pastaruosius dvejus metus sulaukė keturių naujų GMP automobilių. Tačiau, anot vyriausiosios slaugos administratorės Irenos Trinskienės, intensyviai per budėjimus naudojami tik du. Mat tik jiems užteko Pasvalio medikų turėtos GMP automobiliams skirtos senos medicinos įrangos. Šiais automobiliais GMP medikų brigados važiuoja pagal iškvietimus, veža ligonius į Panevėžio ar didžiųjų šalies miestų ligonines.

Deja, kaip pripažino Pasvalio GMP medikai, neaišku, ar ilgai jie dar galės GMP automobiliuose naudoti seną medicinos įrangą, nes gerą dešimtmetį skaičiuojanti įranga yra morališkai pasenusi, nuolat genda. Jos taisymas yra ne tik itin brangus, bet ir ne visada įmanomas – trūksta atsarginių dalių, nes tokios įrangos jau niekas nebegamina.

Kiti du SAM perduoti GMP automobiliai stovi garaže, laukdami, kai pasvaliečiai, iš kažkur gavę pinigų, išgalės nusipirkti būtinos įrangos. Dabar automobiliai tinkami nebent gulintiems ligoniams pervežti, pirminei jų apžiūrai ir būklei stebėti – tėra automatinė gaivinimo sistema, stuburo imobilizavimo lenta, paciento transportavimo kėdutė, daugiafunkciai neštuvai. „To neužtenka norint suteikti reikiamą ir kvalifikuotą pagalbą nelaimės atveju“, – tvirtino I. Trinskienė.

Pasvalio pirminės sveikatos priežiūros centro direktoriaus Viliaus Povilionio tvirtinimu, iš uždirbamų pajamų už suteiktas paslaugas jie neišgali įpirkti reikiamos medicinos įrangos GMP automobiliams. Todėl vienintelė viltis – savivaldybės administracija.

Pasvalio rajono mero Gintauto Gegužinsko tikinimu, merija medikams padeda įsigyti medicinos įrangos, tačiau galimybės esą ribotos. „Jei jau SAM perka GMP automobilius, tai galėtų pasirūpinti, kad būtų sukomplektuota medicinos įranga ir patiems medikams nereikėtų tuo rūpintis“, – svarstė jis.

Tik pagelbėjo merijoms

SAM Pirminės sveikatos priežiūros ir slaugos skyriaus patarėja Viktorija Buzytė „Lietuvos žinioms“ tvirtino, kad pirmiausia reikėtų prisiminti, jog visos greitosios medicinos pagalbos įstaigos yra konkrečių savivaldybių, o ne SAM įstaigos.

„Vietos savivaldos įstatyme įtvirtinta, kad viena savarankiškų savivaldybių funkcijų yra sveikatinimo priemonių planavimas ir įgyvendinimas bei parama savivaldybės gyventojų sveikatos priežiūrai, taip pat pirminės asmens sveikatos priežiūros organizavimas. Savivaldybės turėtų remti savo teritorijos gyventojų sveikatos priežiūrą, ją papildomai finansuodamos iš savo biudžetų lėšų“, – aiškino ji.

Anot V. Buzytės, SAM, matydama, jog 2015 metais šalies GMP automobilių parke iš viso buvo 346 automobiliai, kurių net kas trečias buvo senesnis kaip 10 metų, nutarė paspartinti automobilių parko atnaujinimą. Kadangi automobilių nusidėvėjimas yra greitesnis nei juose naudojamos medicinos įrangos, nuspręsta įsigyti automobilius su bazine medicinos įranga. Visuose nupirktuose automobiliuose buvo sumontuota vienoda medicinos įranga: automatinė gaivinimo sistema, paciento transportavimo kėdutė, daugiafunkciai neštuvai, pritaikyti būtent šiems automobiliams, spinalinė lenta, tinkanti rentgenogramoms daryti.

„Automobiliai yra įrengti ir išbandyti notifikuotoje laboratorijoje pagal šiuolaikinius standartus. Šie automobiliai yra „Euro6“ kategorijos, todėl atitinka griežčiausias emisijos normas, o tai yra aktualu tiek Europoje, tiek visame pasaulyje. Jie taip pat atitinka visus elektromagnetinius, triukšmo lygio ir ergonomikos reikalavimus, tad medikams juose dirbti sudarytos maksimaliai palankios sąlygos“, – tikino SAM atstovė.