Rusijos teismas pratęsė režisieriaus Serebrenikovo namų areštą
Mask­vos teis­mas an­tra­die­nį dar trims mė­ne­siams pra­tę­sė na­mų areš­tą ru­sų re­ži­sie­riui Ki­ri­lui Se­reb­re­ni­ko­vui, va­di­na­mo­sios „Sep­tin­to­sios stu­di­jos“ bau­džia­mo­jo­je by­lo­je kal­ti­na­mam grobs­ty­mu.

Režisieriaus šalininkai šią bylą laiko politiškai motyvuota.

Teisėja Irina Akuratova nusprendė iki liepos 4 dienos pratęsti namų areštą režisieriui, Gogolio centro – vieno Maskvos teatrų – vadovui.

Taip pat trims mėnesiams pratęstas namų areštas dviem kitiems byloje figūruojantiems asmenims: buvusiai Kultūros ministerijos departamento, atsakingo už valstybės paramą menui ir liaudies kūrybai, vadovei, Rusijos akademinio jaunimo teatro direktorei Sofijai Apfelbaum ir buvusiam „Septintosios studijos“ generaliniam direktoriui Jurijui Itinui.

Trečiam kaltinamajam, buvusiam Gogolio centro direktoriui ir K. Serebrenikovo įsteigtos autonominės nekomercinės organizacijos (ANO) generaliniam prodiuseriui Aleksejui Malobrodskiui, skirta kardomoji priemonė rašytinis pasižadėjimas neišvykti.

Prokuroras Olegas Lavrovas tvirtina, kad tokių priemonių būtina imtis siekiant užtikrinti efektyvų ir greitą baudžiamosios bylos nagrinėjimą ir neleisti kaltinamiesiems pabėgti, bandyti daryti spaudimą liudytojams arba susisiekti su teisėsaugos ieškoma buvusia „Septintosios studijos“ prodiusere Jekaterina Voronova.

Kaltinamųjų teisininkai savo ruožtu prašė nepatenkinti prokuroro prašymo bei atšaukti jau nekart pratęstas kardomąsias priemones.

„Šiuo prokuroro prašymu tesiekiama įskaudinti ir pakenkti“, – išvakarėse teisme sakė K. Serebrenikovas.

Kaltinimai grobstymu

Pripažintas, apdovanojimų pelnęs režisierius yra kaltinamas daugiau kaip 2 mln. dolerių (1,75 mln. eurų) valstybės lėšų vienam teatro projektui išgrobstymu. Jis tvirtina, kad pinigai buvo išleisti tinkamai, pastatymams.

Šalininkai tyrimą jo atžvilgiu laiko meninės nepriklausomybės varžymo valdant prezidentui Vladimirui Putinui dalimi. Daug garsių kultūros veikėjų iš Rusijos ir užsienio, įskaitant Holivudo aktorę Cate Blanchett, ragino jį paleisti.

Pastaraisiais metais K. Serebrenikovas kritikuodavo intensyvėjančią meno cenzūrą Rusijoje ir perspėdavo, kad „viskas grįžta prie graudžiausios sovietų praktikos“.

Rusijos ir Europos aktoriai surengė daug kampanijų už jo paleidimą. Nuo Avinjono iki Ciuricho jie rodydavosi vilkėdami marškinėlius su užrašu „Paleiskite Kirilą“ (Free Kirill).

K. Serebrenikovas buvo areštuotas 2017 metų rugpjūtį Sankt Peterburge, kur filmavo juostą apie vieną sovietų laikų roko grupę, ir atvežtas į Maskvą. Jo areštas pašiurpino Rusijos menininkų bendruomenę.

Kaltintojai teigia, kad K. Serebrenikovas ir kiti bylos atsakovai 2011–2014 metais pavogė dalį lėšų, skirtų tarpdalykiniam modernaus meno projektui „Platforma“.

Jie kaltinami pasirašę fiktyvių kontraktų dėl „tariamų paslaugų“, panaudoję tuos pinigus „savo asmeninėms reikmėms“, o vyriausybei pateikę suklastotas finansines ataskaitas.

Teismo procesas prasidėjo praėjusiais metais už uždarų durų.

Darbas namų arešto sąlygomis

49 metų K. Serebrenikovas Rusijos konservatyviųjų sluoksnių nemalonę užsitraukė drąsiu baletu Maskvos Didžiajame teatre apie į Vakarus pabėgusį žymų šokėją Rudolfą Nurejevą, kuris buvo homoseksualus. Spektaklio metu matoma visiškai nuogo legendinio šokėjo fotografija, padaryta garsaus amerikiečių fotografo Richardo Avedono.

Kremliui artimas įtakingas kino režisierius, „Oskaro“ laureatas Nikita Michalkovas tada sakė, kad negalima buvo leisti K. Serebrenikovui svarbiausioje šalies teatro scenoje „iškabinti Nurejevo varpos“.

Namų arešte laikomas režisierius nedalyvavo dviejų svarbių savo teatro pastatymų premjerose, bet tęsia darbą, nors jam ir draudžiama naudotis telefonu ar internetu.

K. Serebrenikovo filmas „Vasara“ (Leto), paremtas kultinės sovietų roko grupės „Kino“ ir jo lyderio Viktoro Cojaus istorija, pernai, jam nedalyvaujant, buvo parodytas konkursinėje Kanų kino festivalio programoje. Juostos filmavimas ir montavimas buvo baigti be jo.

Tačiau jis sugebėjo pastatyti operą „Cosi Fan Tutte“, kurios premjera rudenį įvyko Ciuriche. Tai jis padarė įrašydamas vaizdo instrukcijas į atmintukus, kurie tada būdavo siunčiami į Šveicariją, ir gaudamas repeticijų įrašus.