Naujo skonio ledų mėgėjai „užsako“ ir naujas gamybos linijas
Per­mai­nų vė­jai įsi­su­ko ir į mais­to pra­mo­nės įmo­nes. Be­si­kei­čian­tis var­to­to­jų sko­nis, no­ras par­agau­ti ko nors nau­jo mais­to pro­duk­tų ga­min­to­jus ska­ti­na mo­der­ni­zuo­tis, keis­ti ga­my­bos li­ni­jas. Ži­no­ma, yra ir ki­ta me­da­lio pu­sė – na­šes­ne įran­ga pa­ga­mi­na dau­giau pro­duk­ci­jos per tą pa­tį lai­ką, tau­po­mos ža­lia­vos, su­ma­žė­ja iš­lai­dos su­nau­do­ja­mai ener­gi­jai.

Sausų pusryčių ir kukurūzų lazdelių gamintoja „Cerera foods“ atsinaujinimo piką pasiekė pernai. Kauno rajone veikianti įmonė gamybos patalpas išplėtė dar 3,5 tūkst. kv. m ir jose sumontavo naują gamybos liniją. Į projektą bendrovė investavo 5,3 mln. eurų: apie 2,1 mln. eurų sudarė Europos Sąjungos (ES) parama, likusi dalis – bankų paskola ir įmonės nuosavos lėšos.

Už senąją tris kartus galingesnė linija įmonei suteikė galimybę gaminti naujus produktus – kukurūzų dribsnius ir daugiagrūdžius sausus pusryčius, kurių tikslinė pirkėjų grupė – suaugusieji, propaguojantys sveiką gyvenimo būdą.

„Naujoji linija jau dirba, gaminame naujus produktus, tačiau kol kas dar ne visu pajėgumu. Galima sakyti, „smaginamės“ – apmokome darbuotojus. Įtemptai dirbame prie naujos sutarties su vienu Anglijos prekybos tinklu, vasarą jau turėsime kuo pasigirti. Kol kas gamyba tik įgauna pagreitį“, – sakė bendrovės „Cerera foods“ direktorė Jūratė Jokubauskienė.

Įmonės vadovės teigimu, kalbėti apie apyvartos pokyčius – dar anksti. Didžiąją dalį produkcijos – 86 proc. – sausų pusryčių ir kukurūzų lazdelių gamintojai eksportuoja pasaulyje gerai žinomais prekių vardais. Įmonės „Cerera foods“ produkcija jau užkariavo Europą, šiek tiek gaminių parduodama Amerikoje išeiviams iš Rusijos, jos produkcijos galima įsigyti Japonijoje, Izraelyje.

J. Jokubauskienė neabejojo ir susitarimo su Anglijos prekybos tinklu sėkme. „Jei jie derasi, matyt, apgalvojo visus žingsnius ir riziką dėl „Brexito“. Viena, kas gali keistis, tai – kainos. Tačiau tai patirs ne tik mūsų šalis ar įmonė, o visi, kurie turi prekybos santykių su Didžiąja Britanija“, – kalbėjo įmonės direktorė.

Europoje lengviausia įvykdyti keliamus reikalavimus, gausu vartotojų ir jų reikalavimai ledams panašūs į mūsiškius, o Azijos šalyse ledų vartojimo kultūra ir priimtinas skonis yra kitokie.

Nauja linija – sezono įkarščiui

Finišo tiesiojoje yra ir Marijampolės valgomųjų ledų gamintojos, bendrovės „ICECO ledai“ projektas. Bendra jo vertė 2,3 mln. eurų, iš kurių 807 tūkst. eurų – Europos regioninės plėtros fondo lėšos.

Įmonės atstovai projekto įgyvendinimą vadina naujų gamybinių galimybių vystymo startu, padėsiančiu bendrovei stiprėti tiek vietinėje Lietuvos rinkoje, tiek didinti gaminamos produkcijos patrauklumą užsienio šalyse.

Šio metu Marijampolės įmonėje diegiamos modernios technologijos, kurios leis efektyviai gaminti ir rinkai pasiūlyti labai geros kokybės naują produktą. Pasak „ICECO ledai“ direktoriaus Rimvydo Vaško, gamybą naująja įranga įmonė pradės balandžio pabaigoje.

Europoje lengviausia įvykdyti keliamus reikalavimus, gausu vartotojų ir jų reikalavimai ledams panašūs į mūsiškius, o Azijos šalyse ledų vartojimo kultūra ir priimtinas skonis yra kitokie. / Alinos Ožič nuotrauka

„Asortimentas tikrai plėsis, atsiras naujų rūšių ledų, kurių gaminti anksčiau neturėjome techninių galimybių“, – sakė R. Vaškas. Šiuo metu marijampoliečių produktų krepšelyje yra apie 150 skirtingų pavadinimų ledų. Vieną trečdalį pagamintos produkcijos suvalgo lietuviai, o du trečdaliai iškeliauja į užsienį. Pasak įmonės vadovo, tarp eksportinių ir vietos rinkai skirtų ledų ryškių skirtumų nėra. Kartais užsakovas eksportui prašo sukurti receptą pagal jo poreikius, tarkime, įdarui vietoj gervuogių uogienės prašo dėti vyšnių.

„ICECO ledai“ savo produkciją eksportuoja į palyginti egzotiškas šalis: Pietų Korėją, Gambiją, Senegalą ir kitas Afrikos valstybes, turi užklausų iš Dramblio Kaulo Kranto. „Tačiau pagrindinė produktų pardavimo plėtra vykdoma Europoje, nes čia lengviausia įvykdyti keliamus reikalavimus, gausu vartotojų ir jų reikalavimai ledams panašūs į mūsiškius. O štai tolimosios Azijos šalyse ledų vartojimo kultūra ir priimtinas skonis yra kitokie. Ten reikia specifinio produkto, plėtrą vykdyti sunkiau“, – pasakojo R. Vaškas.

Kiek vėliavėlių prekybos žemėlapyje yra įsmeigęs, įmonės vadovas nekonkretizavo. „Bendradarbiavimo partneriai keičiasi, be to, tolimesnėse šalyse tos vėliavėlės mažytės, nes pardavimo mastai nedideli. Tačiau turime keliolika šalių, kuriose prekyba vyksta stabiliai ir dideliais kiekiais. Ledai yra sezoninis produktas, ir jų vartojimas labai priklauso nuo orų vasarą. Tik Skandinavijoje ledai valgomi tiek vasarą, tiek žiemą, o Vidurio ir Vakarų Europoje, kaip ir Lietuvoje, sezoniškumas labai ryškus“, – kalbėjo „ICECO ledai“ direktorius.

Palyginti su pernykšte vasara, kuri ledų gamintojams buvo ypač palanki, šiemet marijampoliečiai gamybos mastą ketina padidinti 15 procentų. „Nuolat didiname pardavimo apimtį esamose rinkose ir plečiame pardavimo rinkų geografiją. Projektas leis išplėsti ir įmonės produkcijos asortimentą bei padidinti darbo našumą“, – tvirtino pašnekovas.

Kartais užsakovas eksportui prašo sukurti receptą pagal jo poreikius, tarkime, įdarui vietoj gervuogių uogienės prašo dėti vyšnių.

Projektai įsibėgėja ir kitose įmonėse

Įgyvendindama ES lėšomis iš dalies finansuojamą projektą, gamybą automatizuoja ir Panevėžio bendrovė „Ar Maistas“. Keptų miltinių produktų didmenine prekyba ir gamyba užsiimanti įmonė, automatizavusi gamybą, iš esmės asortimento nekeis, tačiau pradės gaminti keletą naujų gaminių. Pabrėžiama, kad projektas prisidės prie energijos taupymo, sąnaudų mažinimo, aplinkosaugos tikslų įgyvendinimo.

„Automatizavus gamybą apyvarta smarkiai neišauga, šalia to dar reikia įdėti daug darbo. Juk valgytojų skaičius nedidėja“, – nuo atsakymo, kaip keisis apyvarta, išsisuko „Ar Maistas“ direktorius Stasys Rimkevičius.

Pagrindinė įmonės produkcija – meduoliai, džiūvėsėliai, avižiniai sausainiai, riestainiai ir traškučiai. Didžioji jos dalis parduodama Lietuvoje. O štai „Tasty Foods“, neseniai Trakų rajone įkurta įmonė, su savo iš avižų gaminamais granolos (pakepinti dribsniai su medumi ir kitais priedais) produktais – sausais pusryčiais ir granolos batonėliais – yra nusitaikiusi į ES rinką. Pasinaudojusi parama, įmonė ketina modernizuoti birios granolos gamybos liniją bei įsigyti dvi naujas modernias granolos produktų gamybos linijas – birios granolos produktų gamybos liniją bei granolos batonėlių produktų gamybos liniją.