Bankai spaudžia klientus atsisakyti kodų kortelių
Pri­si­jung­ti prie in­ter­ne­ti­nės ban­ki­nin­kys­tės pa­slau­gų skir­tos ko­dų kor­te­lės ne­tru­kus taps pra­ei­ti­mi. Di­džiau­si ša­lies ban­kai spau­džia klien­tus nau­do­ti nau­jus iden­ti­fi­ka­vi­mo bū­dus, nors šie ne­pa­to­gūs vy­res­nio am­žiaus ir silp­nes­nio re­gė­ji­mo žmo­nėms, taip pat ne­tu­rin­tie­siems iš­ma­nių­jų te­le­fo­nų.

Bent dviejų komercinių bankų – „Swedbank“ ir „Luminor“ – atstovai teigė, kad kodų arba slaptažodžių kortelės nebebus naudojamos jau nuo rudens. „Swedbank“ klientų naudojamos kodų kortelės nustos galioti šių metų rugsėjo 1 dieną, tačiau klientai jau pradėti spausti, kad jų atsisakytų kuo anksčiau.

„Swedbank“ Lietuvoje atstovas spaudai Saulius Abraškevičius patvirtino, jog šis bankas maksimalų mokėjimo pavedimo limitą, kai klientas jį tvirtina kodų kortele, nuo balandžio sumažina iki 50 eurų, o nuo gegužės 23 dienos – vos iki 30 eurų per dieną.

„Luminor“ Skaitmeninių kanalų departamento vadovas Evaldas Ruzgys aiškino, kad atsisakant kodų kortelių planuojami du etapai – mokėjimų ribojimas ir visiškas atsisakymas nuo rugsėjo mėnesio. Šis bankas savo klientams, turintiems kodų korteles, nuo liepos 2-osios sumažins dienos mokėjimų limitą iki 50 eurų. Nuo rugsėjo 10 dienos visai neleis tvirtinti mokėjimų kodų kortelėmis.

SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis sakė, kad paskutinės kodų kortelės banke nustos veikti maždaug 2020 metų pradžioje. „Visus klientus apie tai, kad jų slaptažodžių kortelė nebegalios ir kokias kitas priemones vietoj jos gali pasirinkti, informuosime asmeniškai“, – komentavo V. Žagūnis.

Šiaulių bankas artimiausiu metu neplanuoja atsisakyti kortelių ar kaip nors riboti jų naudojimą, bet skatina klientus „naudotis pažangesnėmis ir patogesnėmis saugumo priemonėmis – mobiliuoju parašu ir „Smart-ID“.

Saugesnės, nors ir nepatogesnės priemonės

SEB atstovai teigė, kad nemokama „Smart-ID“ programėlė, kovo mėnesio duomenimis, pagal prisijungimų skaičių prie interneto banko jau aplenkė slaptažodžių kortelę, kuri pirmą kartą buvo nustumta į trečią vietą.

„Slaptažodžių kortelėmis prie interneto banko šiuo metu jungiasi mažiau nei trečdalis SEB interneto banko sistemos naudotojų (...) Be to, šiuo metu „Smart-ID“ programėlę klientams siūlo jau keturi šalies bankai (SEB bankas, „Swedbank“, „Luminor“, Šiaulių bankas). Tad jei klientas turi sąskaitas skirtinguose bankuose, jam net nebereikia turėti dviejų ar daugiau prisijungimo priemonių“, – sakė V. Žagūnis.

Jis pridūrė, kad kodų kortelių panaudojimas jau ir šiuo metu yra ribotas, pavyzdžiui, jomis klientai negali pasirašyti e. dokumentų, e. sutarčių.

„Swedbank“ atstovo S. Abraškevičiaus teigimu, „Smart-ID“ šiuo metu aktyviai naudojasi apie 490 tūkst. šio banko klientų, ir kas mėnesį programėlės naudotojų skaičius esą pasipildo iki 50 tūkst. naujų vartotojų, o aktyvių kodų kortelių naudotojų mažėja.

Išmaniojo telefono neturintiems klientams siūloma naudotis PIN kodų generatoriumi. Jie prie savo interneto banko gali prisijungti ir naudodamiesi mobiliuoju parašu, kurį išduoda mobiliojo ryšio operatoriai.

PIN kodų generatorius dar išliks

Pasak „Luminor“ Skaitmeninių kanalų departamento vadovo E. Ruzgio, dar anksti būtų prognozuoti PIN kodų generatoriaus atsisakymą. „Nedrįstume prognozuoti dėl kodų generatorių – artimiausiais metais tikrai neplanuojame jų atsisakyti, tai yra patogus, tinkamas būdas prisijungti prie interneto banko ir tvirtinti mokėjimus, kai klientas neturi išmaniojo telefono“, – kalbėjo E. Ruzgys.

„Swedbank“ atstovai tvirtina, kad šiuo metu PIN kodų generatorius atitinka visus saugumo reikalavimus, tad jis yra vienas iš galimų pasirinkimo atvejų klientams identifikuoti.

SEB bankas nurodo, kad šios priemonės ateityje galimai atsisakys patys klientai.

„Slaptažodžių generatoriaus kaip ne tokios patogios priemonės (mažas ekranas, laikui bėgant pasibaigus baterijai reikia pasikeisti patį generatorių, jį reikia turėti su savimi) ilgainiui atsisakys ir patys klientai“, – neslėpė V. Žagūnis šio prietaiso nepatogumų vyresnio amžiaus ir regėjimo problemų turintiems klientams.

„Luminor“ atstovaujantis E. Ruzgys sakė, kad „Smart-ID“ priemonę padiktavo mobiliųjų technologijų plėtra. Banko atstovo manymu, tolesnes tendencijas taip pat lems mobilieji sprendimai. „Pastarųjų metų tendencija – daugiapakopis prieigų autorizavimas, naudojant tai, ką žmogus turi prie savęs arba žino, arba kas jis pats yra (pavyzdžiui, pirštų atspaudai)“, – sakė E. Ruzgys.