Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
ĮDOMYBĖS

Michaelas O'Leary: įžūlusis „Ryanair“ bosas 

2019 kovo 11 d. 12:00
Michael O"Leary, pigių oro linijų "Ryanair" vadovas garsėja skambiais ir ne itin etiškais pasisakymais.
Michael O'Leary, pigių oro linijų "Ryanair" vadovas garsėja skambiais ir ne itin etiškais pasisakymais.
Scanpix nuotrauka

Charizmatiškas ir atvirai akiplėša vadinamas Michael O'Leary, pigių oro linijų Ryanair vadovas, ne kartą kritikuotas dėl aštrių pasisakymų. Nors pirmosios jo biografijos eilutės gana įspūdingos: kilęs ir pasiturinčios šeimos, lankė privačią mokyklą, studijavo Clongowes Wood koledže Dubline, rašo BBC verslo žurnalistas Tomas Espineris.

Liekančiam dar penkeriems metams vadovo kėdėje M. O'Leary santūrus elgesys yra svetimas. Jis nevengia viešai iškoneveikti ne tik kolegas, pavaldinius, bet ir klientus, konkurentus, priežiūros institucijas, valdžią, net aplinkosaugininkus ir mokslininkus.

Kartą keleiviams, siekiantiems susigrąžinti įmoką už kelionę, jis rėžė: „Mes nenorime nė girdėti jūsų snobiškų skundų. Pinigų mes negrąžinsime. Kurios dalies iš šio sakinio nesupratote?“ Taip pat yra pareiškęs, kad žmogaus veikla klimato kaitai jokio poveikio nedaro.

Jungtinės Karalystės skrydžių bendrovės „Easyjet“ įkūrėjas seras Stelios Haji-Ioannou BBC žurnalistams M. O'Leary apibūdino taip: „Jis siaubingai įžūliai elgiasi su savo klientais. Suprantate, jo darbo su klientais filosofija tokia: „f...“ tą, „f...“ aną.“

Kartą keleiviams, siekiantiems susigrąžinti įmoką už kelionę, jis rėžė: „Mes nenorime nė girdėti jūsų snobiškų skundų. Pinigų mes negrąžinsime. Kurios dalies iš šio sakinio nesupratote?“

„M. O'Leary iš tikrųjų išrado, jeigu taip norite, naują paslaugų rūšį aviacijoje: norintys sutaupyti 10–15 svarų keleiviai savanoriškai dvi valandas kratosi pirmyn į oro uostą bei atgal ir pusę tos sutaupytos sumos išleidžia autobuso bilietui. Jis išvystė šią rinką. Tie žmonės labiau nei kas kitas yra finansiškai pažeidžiami, todėl, kartais iškilus problemai, jie sutinka taikstytis ir su tokiu verbaliniu smurtu“, – apie konkurentą kalbėjo „Easyjet“ įkūrėjas.

Tiesa, 2014 metais, smuktelėjus žemyn „Ryanair“ pelnui, bendrovė nusprendė šiek tiek sušvelninti komunikacijos su klientais toną. Tačiau tai nesutrukdė įvesti griežtesnių bagažo taisyklių, pagal kurias keleivis, norėdamas į lėktuvą įsinešti ką nors daugiau nei mažą rankinę, privalo papildomai susimokėti.

M. O'Leary taip pat yra vienas iš aršių „Brexito“ kritikų. Mat Didžiosios Britanijos pasitraukimas iš Europos Sąjungos jam asmeniškai sukėlė didelį nerimą, kad po skyrybų iškils siena tarp Šiaurės Airijos ir Airijos Respublikos.

„Ryanair“ pradžia

Išėjęs iš „Trinity“ koledžo Dublino universitete M. O'Leary mokėsi mokesčių apskaitos bendrovėje, kuri vėliau tapo KPMG – tarptautinės audito, mokesčių ir verslo konsultacijų bendrovės dalimi.

Vėliau jis dirbo Tony Ryanui, kurio sūnūs taip pat studijavo „Clongowes Wood“ koledže.

T. Ryanas prieš įkurdamas „Ryanair“ bendrovę turtus susikrovė 1970–1980 metais iš orlaivių lizingo. 1985-aisiais jis įkūrė nedidelę skrydžių bendrovę, vykdančią reisus tarp Vaterfordo ir Getviko.

Įmonė iškart susidūrė su sunkumais – tokiam verslui išlaikyti reikėjo didelių investicijų, o keleivių buvo itin mažai. 1988 metais prie įmonės prisidėjęs naujas vyriausiasis finansininkas M. O'Leary kaip vienintelę išsigelbėjimo galimybę pasiūlė performuoti įmonę į pigių skrydžių bendrovę: atsisakyti verslo klasės keleivių, pereiti prie modelio „viena paslauga – visiems poreikiams“.

Skrydžių bendrovė 1990 metais buvo restruktūrizuota į pigių skrydžių įmonę, pasinaudojant pigių skrydžių bendrovės „Southwest Airlines“ modeliu. Po ketverių metų bendrovės vadovu tapo M. O'Leary.

Išlaidų karpymo manija

Tad kur slypi „Ryanair“ ir M. O'Leary sėkmė?

„Jis sumažins bendrovės išlaidas bet kokiomis priemonėmis, kad tik priviliotų keleivių į savo lėktuvus, – sako nepriklausomas kelionių apžvalgininkas Simonas Calderis. – Jis žengė gerokai toliau nei kuris kitas oro linijų vadovas, ieškodamas būdų, kaip nurėžti ir dar kartą nurėžti kainas. Jį tiesiog apėmė išlaidų mažinimo manija.“

„Ryanair“ išlaidas mažina įvairiose srityse: pereita prie keleivių registracijos internetu, kitu atveju tai darant pačiame oro uoste keleiviui už paslaugą jau tenka papildomai susimokėti. Papildomų mokesčių yra ir daugiau: už didesnį nei numatyta sąlygose rankinį bagažą, už galimybę pačiam rinktis vietas lėktuve ir panašiai. Ir šis modelis buvo ne tik finansiškai palankus, bet ir patiems bendrovės klientams gana patrauklus.

Vienas autoritetingiausių verslo leidinių pasaulyje „Forbes“ paskelbė, kad M. O'Leary pelnas siekia 1,1 mlrd. JAV dolerių. Bendrovė „Ryanair“ 2017–2018 metais skraidino 130 mln. keleivių.

Darbuotojų nepasitenkinimas peraugo į streikus, dėl kurių vasarą – intensyviausiu laiku – buvo atšaukta šimtai skrydžių./ Scanpix nuotrauka
Darbuotojų nepasitenkinimas peraugo į streikus, dėl kurių vasarą – intensyviausiu laiku – buvo atšaukta šimtai skrydžių./ Scanpix nuotrauka

„Veltėdžių“ personalas

M. O'Leary tikina, kad daugiausia išlaidų šiame versle sudaro personalo išlaikymas: „Mes visi į darbą priimame veltėdžius benkartus, kuriems reikia gero spyrio į užpakalį, tačiau niekam neužtenka drąsos tai pripažinti.“

2018 metų liepą lėktuvų įgulos nariai kreipėsi į bendrovės vadovybę reikalaudami didesnių socialinių garantijų: mokesčio už nedarbingumą ligos atveju, labiau apibrėžtų darbo valandų, minimalaus poilsio režimo. Taip pat stiuardai ir stiuardesės skundėsi dėl asmeninių išlaidų tarnybinei uniformai, vandeniui, maistui darbo metu.

Dėl darbo sąlygų ir užmokesčio nedžiūgavo ir pilotai. Darbuotojų nepasitenkinimas peraugo į streikus. Dėl jų vasarą – intensyviausiu laiku – buvo atšaukta šimtai skrydžių, už juos „Ryanair“ atsisakė mokėti kompensacijas keleiviams. Didžioji dalis jų buvo Jungtinės Karalystės piliečiai ir tokių keleivių, reikalaujančių kompensacijų, skaičius siekė dešimtis tūkstančių. Situacija buvo labai įtempta. Tad teko įsikišti Civilinės aviacijos tarnybai, ji iškėlė ieškinį „Ryanair“ bendrovei.

Nepaisydamas prieštaringų atsiliepimų, Simonas Calderis sako, jog vertinant M. O'Leary asmenines savybes reikia pripažinti, kad jis „nepaprastai žavus“ ir „labai charizmatiškas, įdomus žmogus bei šoumenas“.

„Vis dėlto, – priduria ekspertas, – nesu tikras, ar mano vertinimas išliktų toks pats, jeigu iš tiesų dirbčiau „Ryanair“ bendrovėje.“

Reklama
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika