Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
PASAULIS

Viktoras Orbánas perėmė visą Vengrijos regioninę žiniasklaidą 

2017 spalio 9 d. 14:24
Paskutinis išleistas nepriklausomo Vengrijos laikraščio "Népszabadság" numeris prieš nutraukiant leidybą /
Paskutinis išleistas nepriklausomo Vengrijos laikraščio "Népszabadság" numeris prieš nutraukiant leidybą /
Reuters/Scanpix nuotrauka

Prieš 2018 metų Vengrijos parlamentus rinkimus kompanijos, susijusios su „Fidesz“ partijos lyderiu, perėmė paskutinius nepriklausomus šalies laikraščius. Apie tai praneša Tarptautinis spaudos institutas (IPI).

Likus pusei metų iki parlamento rinkimų, Vengrijos ministro pirmininko Viktoro Orbáno vyriausybė užbaigė Vengrijos regioninių laikraščių supirkinėjimą įvairių artimų draugų ir vyriausybei palankių verslininkų pagalba.

„Fidesz“ į valdžią atėjo 2010 metais. Nuo 2010-ųjų Viktoras Orbánas po savo sparnu iš lėto susirinko didžiąją daugumą Vengrijos žiniasklaidos priemonių. Regioninių laikraščių perėmimas yra labai svarbus žingsnis tildant oponuojančius balsus.

„Šie laikraščiai yra pigus ir efektyvus kanalas transliuoti vyriausybės žinutes platesnei auditorijai“, – teigia Attila Bátorfy, Centrinio Europos Universiteto (CEU) Medijų, informacijos ir visuomenės centro tyrėjas, kuris daug ir plačiai rašė apie Vengrijos žiniasklaidos panoramą.

Keturi Vengrijos nacionaliniai laikraščiai – iš kurių du tiesiogiai valdo „Fidesz“ – yra platinami visoje valstybėje, tačiau už Budapešto ribų jie nėra populiarūs, jų kopijų parduodama nedaug. Aštuoniolikoje iš devyniolikos apskričių regioniniai laikraščiai yra žymiai populiaresni nei dienraščiai, kuriuose didžioji dalis pateikiamos informacijos yra sukoncentruota ties Budapeštu.

„Dauguma žmonių už sostinės ribų skaito vien tik regioninę spaudą“, – paaiškino Dánielis Szalay, žurnalistas, rašantis apie žiniasklaidos reikalus svetainėje 24.hu.

Ilgą laiką tie aštuoniolika laikraščių buvo valdomi dešimčių kompanijų – kai kurie mažų šeimos verslų, kai kurie didesnių žiniasklaidos konglomeratų. Pokyčiai prasidėjo 2014 metais, kai Vengrijos Konkurencijos Valdyba leido apsijungti vengriškoms „Swiss Ringier“ ir „German Axel Springer“ grupių šakoms su ta sąlyga, kad dalis jų turimų laikraščių bus parduoti, idant monopolio formavimasis būtų sustabdytas.

Tai laikraščių grupei priklausė „Népszabadság“, anuo metu – didžiausias nacionalinis laikraštis Vengrijoje, bei nemažas kiekis regioninių leidinių. Tie laikraščiai buvo parduoti „Mediaworks“ kompanijai, valdomai Heinricho Pecina, austro verslininko, į kurį daugelis Rytų Europos politinių žaidėjų kreipdavosi dėl savo kontroversiškų verslo sandėrių.

2016 metais „Mediaworks“ nusipirko nemažai regioninių Vengrijos laikraščių iš kompanijos, kurios savininkas buvo vokiška „Funke Mediengruppe“. Būtent tada be jokio išankstinio darbuotojų perspėjimo ir buvo nutraukta „Népszabadság“ leidyba. Praėjus kelioms dienoms po uždarymo, H. Pecina pardavė „Mediaworks“ „Opimus“ grupei, kurios savininkas – Lőrincas Mészáros, Viktoro Orbáno vaikystės draugas ir buvęs beveik bankrutavusios dujų įrangos kompanijos savininkas.

Vengrijos Konkurencijos Valdyba sklandžiai ir greitai patvirtino visus šiuos sandėrius, kurių dėka liko vos keli vietiniai laikraščiai, kurių V. Orbáno įtakos ratas nesiekė. H. Pecina tris tokius nusipirko 2017 metų liepą.

2017 metų rugpjūtį „Lapcom“, įmonė, leidžianti nacionalinį leidinį „Bors“ ir paskutinius du regioninius laikraščius, buvo parduota „Avalue Befektetési Ltd“. Pastaroji kompanija yra valdoma Andy Vajna, Holivude dirbančio filmų prodiuserio, priklausančio V. Orbáno aplinkos verslininkų ratui. Jam taip pat priklauso TV2, vienas iš dviejų didžiųjų Vengrijos komercinės televizijos transliuotojų.

„Lapcom“ priklausę du regioniniai laikraščiai, „Kisalföld“ ir „Délmagyarország“, yra paskutiniai dabar jau pilnos valdžiai palankių regioninių dienraščių kolekcijos egzemplioriai. Abiejų leidinių tiražai atitinkamai yra 56 tūkstančiai ir 34 tūkstančiai. Jie jau kelis dešimtmečius buvo laikomi geriausiais Vengrijos laikraščiais.

„Kisalföld“ leidžiamas Dėro-Mošono-Šoprono apskrityje, esančioje netoli Austrijos sienos, o „Délmagyarország“ – pietinėje Vengrijoje esančioje Čongrado apskrityje. Čongrado apskrities centras, Segedas, yra vienintelis didelis Vengrijos miestas, kurį valdo ne „Fidesz“ partijai priklausantis meras, socialistas László Botka.

Kadangi visi aštuoniolika laikraščių priklauso verslininkams, žinomiems V. Orbáno interesų atstovams žiniasklaidoje – du A. Vajnai, H. Pecinai trys ir L. Mészáros trylika – regioninė dėlionė jau baigta.

„Sunku patikėti, kad visa tai vyksta Europos Sąjungai priklausančioje šalyje, – komentavo D. Szalay. – Daugelis išlikusių nepriklausomų valstybės laikraščių ir informacinių portalų iki šiol rėmėsi regioninės žiniasklaidos pabrėžiamomis vietinėmis problemomis. Dabar apie jas bus visiškai nepranešama.“

Ferencas Nimmerfrohas – žurnalistas, dirbantis Pėče, Baranios apskrities centre, kultūrinėje pietinės Vengrijos sostinėje – asmeniškai pajuto šito su V. Orbánu susijusio pirkimų vajaus pasekmes. F. Nimmerfrohas anksčiau buvo regioninio laikraščio „Dunántúli Napló“ redaktorius. 2014 metais leidinį nusipirko „Mediaworks“, o 2016 metų spalį pardavė „Opimus“ Grupei. Žurnalistas ir jo laisvai mąstantys kolegos beveik iš karto buvo atleisti „Opimus“ grupės.

„Mes jau kelis mėnesius žinojome, kad tai nutiks, taigi visiškai nenustebome“, – F. Nimmerfrohas teigė Tarptautiniam spaudos institutui.

Balandį F. Nimmerfrohas atidarė vietinę naujienų svetainę Szabadpecs.hu. Tačiau portalui išsilaikyti nėra lengva.

„Mes esame vienintelis žiniasklaidos kanalas Pėče, kurio nevaldo politinės partijos, – pažymi žurnalistas. – Yra viena svetainė, atstovaujanti Vengrijos socialistų partijos interesams, visi kiti čia palaiko „Fidesz“ liniją. Kuo mažiau laisva žiniasklaida, tuo labiau žmonės telkiasi aplink likusius laisvus balsus – mes tai matome iš mūsų skaitytojų skaičių.“

Tačiau pelningas žiniasklaidos verslas yra visai kas kito.

„Mėnesių mėnesius kalbėjomės su potencialiu investuotoju, kuris galų gale atsitraukė dėl politinių priežasčių, – pasakoja žurnalistas. – Mes taip pat žinome kompanijų, kurios mūsų nereklamuoja, nes bijo vietinių politikų.“

F. Nimmerfrohas teigė tikįs, kad nepriklausomas, pelningas regioninis laikraštis Vengrijoje tapo neįmanomu dalyku.

Kita vertus, vyriausybei palanki regioninė spauda, gali susikrauti labai nemažus pinigus. Pasak A. Bátorfy, „tų laikraščių leidyba niekada brangiai ir nekainavo, buvo gana pigi, ir visada atsipirkdavo leidėjams“. Dabar, visus regioninius laikraščius sukoncentravus vienose rankose, leidybos sąnaudos gali būti sėkmingai mažinamos, o jų skaitomumas, bent artimiausiu metu, turėtų išlikti stabilus.

D. Szalay pabrėžė kitą būdą padidinti pelną: „laikraščiai bus pilni valdžios reklamos, taigi didelė dalis valstybinių lėšų nusės laikraščių savininkų kišenėse“.

Tačiau galutinis tikslas, teigė jis, yra politinis.

„Dalyvaujančiai 2018 metų rinkimuose „Fidesz“ partijai reikia, kad regioninėje spaudoje atsispindėtų vyriausybės propaganda ir kad vietinės problemos būtų nutylimos“, – komentavo D. Szalay.

GOOGLE rekomenduoja
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaPrivatumo politika
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"