Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Gimtasis kraštasKultūra ir žmonėsŠeima ir sveikataSportasŠvietimasĮdomybėsRinkimų maratonas
KULTŪRA IR ŽMONĖS

Prasideda kvadrienalė „Q19: Memorabilia. Įrašyti į atmintį“ 

2019 balandžio 12 d. 16:07
Q19. Pamėnkalnio galerija. Romualdas Inčirauskas "Egzodas", 2017.
Q19. Pamėnkalnio galerija. Romualdas Inčirauskas "Egzodas", 2017.
LDS nuotrauka

Šio penktadienio, balandžio 12-osios, vakarą sostinės Dailininkų sąjungos galerijoje (Vokiečių g. 2) įvyks Lietuvos dailininkų sąjungos (LDS) kvadrienalės „Q19: Memorabilia. Įrašyti į atmintį“ parodų atidarymas.

Bus pristatytos net keturios ekspozicijos Vilniuje: „Spalva Šviesa“ – Dailininkų sąjungos galerijoje (Vokiečių g. 2); „Ne_fiksuojanti laikmena“ – Arkos dailės galerijoje (Aušros Vartų g. 7); „Mitas – Tikrovė – Užmarštis“ – Pamėnkalnio galerijoje (Pamėnkalnio g. 1); „Užmarštis – Mitas – Tikrovė“ Šv. Jono gatvės galerijoje (Šv. Jono g. 11).

„Ketvirtoji šiuolaikinės dailės kvadrienalė pirmoji savo ekspozicijas kelia į kitus Lietuvos miestus, kviesdama ne tik sostinės, bet ir kitų miestų gyventojus bei svečius susipažinti su menininkų darbais.“

Tapo tradicija

Tai jau ketvirtoji šiuolaikinės dailės kvadrienalė. Kaip sakė Lietuvos dailininkų sąjungos (LDS) pirmininkė Edita Utarienė, tai tęstinis projektas. Pirmoji Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalė surengta 2005-aisiais. Jos meno vadovu buvo žinomas Lenkijos kuratorius Krzyszofas Stanislawskis. „Tuomet bandyta į save pažvelgti tarsi iš šalies. Parodos vyko ne tik parodinėse, bet ir įvairiose viešose erdvėse: Vilniaus geležinkelio stotyje, Vilniaus autobusų stotyje ir Tarptautiniame Vilniaus oro uoste“, – vardijo E. Utarienė.

Šiųmetė kvadrienalė, pasak Dailininkų sąjungos pirmininkės Editos Utarienės, plėtoja ir nagrinėja atminties temą. / Ritos Stankevičiūtės (LŽ archyvo) nuotrauka
Šiųmetė kvadrienalė, pasak Dailininkų sąjungos pirmininkės Editos Utarienės, plėtoja ir nagrinėja atminties temą. / Ritos Stankevičiūtės (LŽ archyvo) nuotrauka

Pasak jos, antroji kvadrienalė (vykusi 2009-aisiais) ypatinga tuo, jog buvo suformuotos dvi kolekcijos. Vieną kolekcijų sudarė trys kuratorės, stebėjusios meno vyksmą ketverius metus. Kitą kolekciją atrinko LDS parodų komiteto nariai iš dailininkų konkursui pateiktų kūrinių. Būtent šioje kvadrienalėje šalia įprasto dydžio kūrinių buvo eksponuojami didelių gabaritų erdviniai kūriniai, nes pagrindinė paroda vyko „Litexpo“ parodų rūmų erdvėse.

Trečioji šiuolaikinio meno „Kvadrienalė 2014 – dailė ant vėliavos stiebo“ buvo orientuota į pilietiškumą. Pagrindinė ekspozicijos vieta tuomet tapo po penkerių metų restauracijos atidaryta Vilniaus gynybinės sienos bastėja. Taip pat parodos vyko LDS galerijoje „Arka“ ir „Dailininkų sąjungos galerijoje“. Ši kvadrienalė išsiskyrė plačia geografija: dalyviai iš nedidelių miestelių Lietuvoje iki paryžiečių ir Niujorko gyventojų. Jos meno vadovas buvo Vaidotas Žukas.

O ši kvadrienalė, pasak E. Utarienės, plėtoja ir nagrinėja atminties temą: „Dailininkai siuntė darbų nuotraukas, siūlydami savo kūrinius šia tema. LDS gavo daugiau kaip 240 menininkų paraiškų. Po išsamios paraiškų peržiūros kvadrienalės kuratoriai atrinko 128 menininkų darbus kuratorinėms parodoms 8-ose galerijose. Kvadrienalės tradiciją, be abejonės, planuojama tęsti.“

Dailininkų „knygų mugė“

Q19. Arkos dailės galerija. Inga Likšaitė "Savas vanduo", 2016. / LDS nuotrauka
Q19. Arkos dailės galerija. Inga Likšaitė "Savas vanduo", 2016. / LDS nuotrauka

Į pastabą, kad menininkai šios parodos laukia panašiai kaip rašytojai knygų mugės, LDS atstovė spaudai, menotyrininkė Austėja Mikuckytė-Mateikienė atsakė, jog analogija išties taikli. Pasak jos, kvadrienalės parodose kasmet susiburia džiuginantis kiekis tiek meno žinovų ir gerbėjų, tiek ir rečiau parodose apsilankančiųjų. „Visi jie yra pakviečiami „skaityti“ vaizdų kalba. O vaizdų kalba šios kvadrienalės parodose labai įvairi – kiekvienas, greičiausiai, atras ką nors sau artimo – kaip ir literatūrinėje įvairovėje“, – aiškino ji.

Paklausta, kuo šis meno įvykis svarbus, LDS pirmininkė pabrėžė, jog kvadrienalėje sudaromos galimybės vizualiųjų menų atstovams, įvairių sričių menininkams parodyti visuomenei, ką jie naujo sukūrė per ketverius pastaruosius metus. Parodose dalyvauja kūrėjai iš Lietuvos ir gyvenantys svetur. „Labai įdomu stebėti meno procesus, jo kaitą. Kvadrienalės projekto parodos – gera edukacinė priemonė visuomenei, tiek vaikams, tiek suaugusiems – vienu metu galima pamatyti įvairų ir platų vizualiojo meno kūrėjų darbų diapazoną. Be abejo, profesionalams tai galimybė stebėti ir analizuoti tiek gerai žinomų, tiek jaunų kūrėjų darbus, kolekcininkams – atrasti naujus talentus“, – kalbėjo E. Utarienė.

Patardamos žiūrovams, į ką atkreipti dėmesį ir ko nepraleisti pro akis lankantis kvadrienalės parodose, kuratorės ragino pasiduoti jausmui.

Šiųmetės kvadrienalės atidarymas vyks Dailininkų sąjungos galerijoje, esančioje Vokiečių gatvėje. Jo metu bus pristatytos visos keturios parodos: „Spalva Šviesa“, „Ne_fiksuojanti laikmena“, „Mitas – Tikrovė – Užmarštis“, „Užmarštis – Mitas – Tikrovė“. Atidarymo metu skambės dainininkės Ramunės Šerepkaitės balsas. Po atidarymo Dalininkų sąjungos galerijoje visi kviečiami užsukti į Arkos dailės galerijoje vyksiantį vaizdo ir garso menininko Vyginto Orlovo performansą „/inter“.

„Jei esate atidus lankytojas (kas yra pagirtina) ir į visas keturias erdves tą vakarą nesuspėsite, kviečiame parodose apsilankyti iki gegužės 6 dienos. O visa kvadrienalė vyks net iki gegužės 25 dienos“, – patikslino A. Mikuckytė-Mateikienė.

Q19 DSG. Vidmantas Jusionis "Sargas", 2016. / LDS nuotrauka
Q19 DSG. Vidmantas Jusionis "Sargas", 2016. / LDS nuotrauka

Kvadrienalė – keliautoja

Anot A. Mikuckytės-Mateikienės, neliks nuskriausti ir ne vilniečiai, neturintys galimybių atvykti į sostinę – parodos atkeliaus pas juos. Balandžio 19 – gegužės 12 dienomis kvadrienalės paroda vyks Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (Didžioji vandens g. 2); balandžio 24– gegužės 18 d. LDS Meno parko galerijoje (Rotušės a. 27, Kaunas); balandžio 29 d.– egužės 16 d. LDS „Galerija XX“ (Laisvės a. 7, Panevėžys). „Na, o balandžio 30-gegužės 25 d. grįšime į Vilnių – paskutinioji šiemetinės Kvadrienalės paroda vyks LDS Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-dešinė“ (Latako g. 3). Negana to, planuojamos ekskursijos po parodas, performansai, satelitinės parodos ir internetiniame puslapyje esanti visų paraiškas teikusiųjų paroda“, – pažindino su numatomais renginiais A. Mikuckytė-Mateikienė.

LDS pirmininkės E. Utarienės žiniomis, būtent ši, ketvirtoji šiuolaikinės dailės kvadrienalė pirmoji savo ekspozicijas kelia į kitus Lietuvos miestus, kviesdama ne tik sostinės, bet ir kitų miestų gyventojus bei svečius susipažinti su menininkų, gyvenančių ir kuriančių šiandien, darbais.

Kolekcionuoti prisiminimus

Pasak Austėjos Mikuckytės-Mateikienės, kvadrienalės parodose kasmet susiburia džiuginantis kiekis tiek meno žinovų ir mylėtojų, tiek ir rečiau parodose apsilankančiųjų. / Simonos Vasilevskaitės nuotrauka
Pasak Austėjos Mikuckytės-Mateikienės, kvadrienalės parodose kasmet susiburia džiuginantis kiekis tiek meno žinovų ir mylėtojų, tiek ir rečiau parodose apsilankančiųjų. / Simonos Vasilevskaitės nuotrauka

Parodų anotacijoje rašoma, jog terminas „memorabilia“ apibrėžia tai, kas pateikia įrodymų ar informacijos apie praeities įvykius. Tai esą gali būti suvokiama ir kaip tam tikrų objektų kolekcionavimas, siekiant kažką prisiminti.

Aiškindama kvadrienalės „Q19: Memorabilia. Įrašyti į atmintį“ pavadinimo esmę, šių parodų kuratorė, menotyrininkė Evelina Januškaitė sakė, jog atmintis yra unikali, kiekvienam asmeniška, nuolat (persi)kurianti ir atsinaujinanti laikmena, kurią formuoja regėti vaizdai, patyrimai, įsivaizdavimai, juslinė patirtis ir pan. „Kiekvienas suvokėjas yra šios laikmenos nešiotojas, o atminties turiniai yra labai subjektyvūs, autentiški, jie nėra universalūs“, – kalbėjo ji.

Ar bus ką prisiminti nuvilnijus parodoms? Apie ką kalbėsime meno įvykiui pasibaigus? „Apibrėžti ar susisteminti, ką užfiksuos kvadrienalės parodų lankytojas, kuriuos dalykus jis išskirs iš vaizdų gausos ir įtikrovins savo sąmonėje, gali tik jis pats. Memorabilia funkcionuoja kaip ryšiai tarp asmeninių atminties matricų – tai ir bus svarbiausia, ką žiūrovas prisimins po šių įvykių“, – dėstė E. Januškaitė.

Jos išsakytai minčiai pritarė kvadrienalės parodų kuratorė, menotyrininkė Rita Mikučionytė sakydama, jog prisiminsime tai, kas asmeniškiausia: „Jautriausių ir įžvalgiausių menininkų kūryboje atrandame gyvenimo jausmą. Jų kūriniuose matome savo prisiminimus, įžvelgiame juos, nuskaitome.“

Žiūrovas, R. Mikučionytės manymu, per menininko kūrinį priartėja prie egzistencinių, globalių ir tuo pačiu labai individualių temų. Atsiminimo lygmuo yra egzistencinis, filosofinis, universalus. „Dabartyje yra ir praeitis, ir ateitis. Šis lygmuo visą laiką bus. Tai nereiškia, jog šią temą ir toliau plėtosime kitų kvadrienalių kontekste, bet atmintis kaip fenomenas visuomet aktualus“, – įsitikinusi ji.

Papildydama kolegę, menotyrininkė Nijolė Nevčesauskienė svarstė, jog prisiminimai apskritai yra mūsų gyvenimo esmė. Tačiau, anot jos, dar sunku pasakyti apie kvadrienalės visumą, nes dabar atidaroma tik pusė parodų. „Išskirtiniausia tai, kad Dailininkų sąjunga atsinaujina, jaunėja. Jauni, talentingi kūrėjai „spaudžia“ vyresniuosius. Tačiau ir pastarieji stiprūs, aktualūs, išskirtiniai, gebantys reaguoti į aktualiausius nūdienos įvykius. Reikia pasidžiaugti LDS atvirumu, gebėjimu suvaldyti tokį sudėtingą kvadrienalės renginį. Ir tai puikus komandos įdirbis“, – kalbėjo parodos kuratorė.

Patardamos žiūrovams, į ką atkreipti dėmesį ir ko nepraleisti pro akis lankantis kvadrienalės parodose, kuratorės ragino pasiduoti jausmui. E. Januškaitė patarė įsidėmėti tai, kas sužadina asmeninį laiko patyrimą, atminties efemeriškumo ir nostalgijos įspūdį. R. Mikučionytė siūlė pasivaikščioti po visas galerijas ir atrasti tai, kas artima. Tai esą gali būti net vienas vienintelis darbas, būtent dėl kurio buvo verta viską apeiti, kuriame galbūt atpažinsi save, savo praeitį, dabartį ir ateitį. Pasak jos, kiekvienoje galerijoje bus erdvių, požiūrių, raiškų skirtumai: „Rasite įvairių kūrinių – nuo tapybos iki instaliacijų, performansų. Eikite, ieškokite ir atraskite – toks mano palinkėjimas.“

Q19. Šv. Jono gatvės galerija. Žydrė Ridulytė "Gali būti bet kas", 2018. / LDS nuotrauka
Q19. Šv. Jono gatvės galerija. Žydrė Ridulytė "Gali būti bet kas", 2018. / LDS nuotrauka

N. Nevčesauskienės patarimu, lankantis Pamėnkalnio ir Šv. Jono gatvės galerijose reiktų atkreipti dėmesį į meno objektų, kūrinių tarpusavio dialogą, į tai, kaip sukomponuota ekspozicija, atsiskleidžia kiekvienas autorius, jo kūrinio ar kūrinių medžiagiškumas, tapybiškumas, skulptūrų faktūriškumas. Kvadrienalė, pasak menotyrininkės, tai erdvė, kur koncentruojasi geriausios meninės vertės kūriniai.

Kas ir kur

Kvadrienalės atidarymas vyks balandžio 12 dieną, penktadienį, 18 val., Dailininkų sąjungos galerijoje (DSG), Vokiečių g. 2, Vilniuje. Tą vakarą parodas šiose galerijose bus galima apžiūrėti iki 21 valandos.

„Spalva-šviesa“: paroda DSG

Parodą DSG kuruoja dailėtyrininkė Rita Mikučionytė. Apie parodą „Spalva-šviesa“ ji rašo:

„Mano akiratyje – prisiminimai ir šviesa. Šviesa yra spalva. Pildydama savuosius spalvų „portalus“ ir šviesos kapsulę mąsčiau apie realią ir anapusinę šviesą, apie liūdesio ir ilgesio ūkuose paskendusius kūrinius, kartais ironiškus, kartais istoriškus, kartais retoriškus... Dėliojau savąjį parodos vaizdų žemėlapį, siekdama išsaugoti nostalgiškų praeities įvykių ir melancholiškų įspūdžių spindesį bei švytėjimą.“

Parodoje dalyvauja: Aušra Andziulytė, Ričardas Bartkevičius, Ramūnas Čeponis, Kunigunda Dineikaitė, Gintaras Palemonas Janonis, Vidmantas Jusionis, Aistė Juškevičiūtė, Kristina Mažeikaitė, Rasa Noreikaitė-Miliūnienė, Saulius Rudzikas, Simonas Skrabulis, Gintautas Vaičys.

„Ne_fiksuojanti laikmena“: paroda „Arkos“ dailės galerijoje

Parodą „Arkos“ dailės galerijoje kuruoja menotyrininkė Evelina Januškaitė-Krupavičė. Apie parodą „Ne_fiksuojanti laikmena“ ji rašo:

„Šioje parodoje per reflektuojančius paviršius, fiksuojančią arba atspindinčią mediją bei efemeriškus nykimo ženklus skleidžiamas atspindžio naratyvas, kuriantis įspūdžiu grįstą atminties laikinumo patyrimą. Atspindys čia veikia kaip spontaniška dabarties kartotė ir panašybė: atspindyje ir fiksuotose jo formose mėgdžiojama tikrovė, o tuo pačiu – ir paties reginčio subjekto atvaizdas – imago. Vientisą savo paties imago subjektas gali patirti tik išoriškai – fiksuotų atvaizdų laikmenose (nuotraukose, ekranuose) ir efemeriškuose atspindžiuose.“

Parodoje dalyvauja: Patricija Gilytė, Eglė Karpavičiūtė, Vaiva Kovieraitė-Trumpė, Jolanta Kyzikaitė, Inga Likšaitė, Artūras Makštutis-Maksimilianas, Marija Marcelionytė-Paliukė, Živilė Minkutė, Vygintas Orlovas, Rodion Petroff, Eglė Pilkauskaitė, Julija Pociūtė, Petro Pyrohov, Vilma Šileikienė, Gintarė Stašaitytė, Valda Verikaitė.

„Mitas – Tikrovė – Užmarštis“: paroda Pamėnkalnio galerijoje

Parodą Pamėnkalnio galerijoje kuruoja dailėtyrininkė Nijolė Nevčesauskienė. Apie parodą „Mitas – Tikrovė – Užmarštis“ ji rašo:

„Pamėnkalnio galerijoje raiškiausiai išsiskiria mito-krikščioniškojo naratyvo temos, kurias skirtingai įgyvendino Sigitos Maslauskaitės aistringojo Asmodėjo personažas, skulptūrinis Romualdo Inčirausko biblinis personažas Egzodas ir Andriaus Zakarausko tapybos drobė „Raudonas potėpis“, įprasminusi vaizdinių poveikį istorinei atminčiai, simbolizuojanti jau gerokai nutolusius Sausio 13-osios įvykius. Benas Alejūnas istorinę atmintį tapyboje aktualizuoja tremties tema.“

Parodoje dalyvauja: Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, Andrius Zakarauskas, Robert Bluj, Rūta Eidukaitytė, Agnė Šemberaitė, Žygimantas Augustinas, Bronius Gražys, Mykolė Ganusauskaitė, Arvydas Brazdžiūnas-DUSĖ, Benas Alejūnas, Romualdas Inčirauskas, Nijolė Šaltenytė, Laura Šėrytė, Dainius Trumpis, Aušra Vaitkūnienė.

„Užmarštis – Mitas – Tikrovė“: paroda Šv. Jono gatvės galerijoje

Parodą šv. Jono gatvės galerijoje kuruoja dailėtyrininkė Nijolė Nevčesauskienė. Apie parodą „Užmarštis – Mitas – Tikrovė“ ji rašo:

„Šv. Jono gatvės galerijoje eksponuojamų kūrinių pasakojimo epicentre svarbiausius prasmių ekranus kuria dailininkai, o tai galima apibūdinti kaip daugiaprasmių idėjų koncentraciją, atspindinčią apie egzistencijos prasmę mąstantį žmogų, besiskleidžiantį neįprastomis kūrybinėmis trajektorijomis.“

Parodoje dalyvauja: Pranas Griušys, Jurgita Erminaitė-Šimkuvienė, Arūnas Kulikauskas, Kazimieras Brazdžiūnas, Evaldas Grinius, Ramūnas Grikevičius, Kristina Kurilionok, Audronė Andrulevičienė, Eugenijus Nalevaika, Žydrė Ridulytė, Laisvydė Šalčiūtė, Augustas Bidlauskas, Arūnas Daugėla, Živilė Jasutytė, Vytautas Žirgulis.

Reklama
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGimtasis kraštasGynybaĮdomybėsKontaktai
IstorijaKomentaraiKonkursaiKultūra ir žmonėsReklama
LietuvaPasaulisRinkimų maratonasSportas
Šeima ir sveikataŠvietimas
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika