Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
KULTŪRA IR ŽMONĖS

L.Juodkaitė nusilenks prie atminties šaltinio 

2013 gruodžio 31 d. 06:00
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Sausio 10 dieną 'Menų spaustuvės' Juodojoje salėje vyks Loros Juodkaitės šokio monospektaklio „Atmintis“ premjera. Tai bus pasakojimas apie tai, kad eidami per gyvenimą prarandame, pamirštame savo esmę, save.

Troškulio iškankintas keleivis ėjo dykuma ir prieš akis išvydo oazę. „Tai – tik miražas“, – pamanė jis ir numirė. Netrukus jo kūną aptiko du vienuoliai. „Kaip keista, – stebėjosi vienas, – vanduo už kelių šimtų sieksnių, o jis nepasiekė.“ Antrasis pasakė: „Tai būta šiuolaikinio žmogaus.“

Apie šiuolaikinį žmogų, užmiršusį, kas jis yra, visomis išgalėmis mėginantį įveikti milžiniškus informacijos, patirties sluoksnius, kad pasiektų savo esmę, ir bus naujasis šokio menininkės, choreografės L.Juodkaitės spektaklis „Atmintis“.

„Visada einu gilyn, prie esmės, ieškau gyvo vandens šaltinio. Kitaip kurti – neįdomu. Paviršius manęs nedomina, – pasakodama apie naująjį darbą „Lietuvos žinioms“, apibendrino šokėja. – Turėjau progų dirbti su garsiais choreografais. Tačiau tuoj traukdavausi pajutusi, kad einama paviršiumi, neįsigilinant, neleidžiant įsijausti į personažą. Tau reikia tik sušokti, sakydavo jie. Bet aš – ne lėlė.“

Pareiga

Su šiuolaikinio šokio choreografo prancūzo Rachido Ouramdane’o trupe L’A po pasaulį keliaujanti šokėja L.Juodkaitė jautė pareigą savo tėvynainiams padovanoti naują spektaklį. Pastarąjį kartą lietuvių publika ją matė praėjusį pavasarį, per „Naująjį Baltijos šokį“. Tada L.Juodkaitė lankėsi su japonu Kenzo Kusuda, rodė spektaklį-duetą „Miražas“. Jo gijos pasiekė ir naująjį kūrinį.

„Atmintis“ menininkės vaizduotę ėmė kaitinti rudenį, per kelis mėnesius trukusias gastroles su L’A. Ėjosi sunkiai kaip ir visiems nuoširdžiai dirbantiems. Mačiusi daugybę puikių spektaklių, be to, jau šešti metai bendraudama su itin precizišku, absoliučios estetinės švaros reikalaujančiu scenografu, L.Juodkaitė irgi labai reikliai ir kantriai gludino kiekvieną savojo kūrinio liniją.

Mėnesį repetavo užsidariusi studijoje, be muzikos – visą dėmesį sutelkė į judesį. „Bet kuris darbas turi savą istoriją. Kaip kūdikis. Mama man kartais priekaištauja, esą keliauju iš krašto į kraštą, neturiu šeimos, grįžtu viena namo. Jau norėtų anūkėlio. „Mama, – sakau, – sausio dešimtą gimdysiu. Bus dar vienas kūdikis.“ Nėštumas labai komplikuotas, tad toks bus ir gimdymas“, – juokėsi L.Juodkaitė.

Tik dėl jų

„Atmintis“ – paskutinis spektaklis, kuriame L.Juodkaitė yra ir režisierė, ir choreografė, ir idėjų įgyvendintoja.
„Atmintis“ – paskutinis spektaklis, kuriame L.Juodkaitė yra ir režisierė, ir choreografė, ir idėjų įgyvendintoja.

Iš pradžių viskas skendėjo Jos Didenybėje Abstrakcijoje. Gerai menininkės apsvarstytoms idėjoms stigo konkrečių formų. Spektaklio muzikos autorius kompozitorius Tomas Kutavičius pasiūlė kreiptis į dailininką Joną Arčikauską. Išklausęs menininkės jis patarė L.Juodkaitei remtis Albert’o Camus romanu „Svetimas“.

„Išties šis kūrinys mane labai įkvėpė. Pagrindinis veikėjas Merso simbolizuoja asmenybės laisvę, nepaklusnumą, nepriklausymą „sistemai“. Tačiau spektaklis jokiu būdu nėra „Svetimo“ inscenizacija. Romanas tik padėjo išgryninti keletą svarbių tiesų: gyvenimui prasmės suteikia kūryba ir meilė. Tik dėl jų verta gyventi, – tvirtino menininkė. – Vaikai dar turi švarų ryšį su visata. Spektaklis „Atmintis“ bus apie tai, kad eidami per gyvenimą prarandame, pamirštame savo esmę, save. Troškimai, norai, ilgesys užteršia net nuolat save stebinčio žmogaus sielą.“

Paskutinėje kūrybinio proceso stadijoje L.Juodkaitę lydi jos kūrybos partneris, aktorius, režisierius, pedagogas Valentinas Masalskis. Juos sieja bendras darbas kuriant šokio diptichą „Salamandros sapnas. Paveikslas“, taip pat milžiniška įtaiga žiūrovus stebinusį šokio spektaklį „Sibilė“. „Žmoguje užkoduota pasaulio evoliucijos atmintis, kuriančios ir griaunančios, gyvuliškos jėgos dualizmas. Todėl scenai pasirinkome ringą, kur vyksta kova tarp priešingų žmogaus pradų“, – pasakojo L.Juodkaitė.

Iki širdies gelmių

Rudenį buvo įsteigtas Loros Juodkaitės šokio teatras. Menininkei talkina scenografė Elvita Brazdylytė, vadyba užsiima jos sesė Vytautė. Kūryba – kolektyvinių pastangų rezultatas. „Šiuos žodžius man kitados sakė V.Masalskis. Tik dabar iki pačių širdies gelmių pajutau jų teisingumą", – tvirtino L.Juodkaitė. Ir davė žodį: „Atmintis“ – paskutinis spektaklis, kuriame ji yra ir režisierė, ir choreografė, ir idėjų įgyvendintoja. „Kitą kartą būtinai kviesiu režisierių. Turi dirbti grupė žmonių – kalbėtis, dalytis, ginčytis. Tik taip atsiranda spektaklis“, – nukirto šokėja.

Įsimylėjusi Olandiją

2012 metų rudenį Lione L.Juodkaitė šoko premjeriniame R.Ouramdane’o spektaklyje „Sfumato“. Nuo tada šis poetiškas kūrinys daug keliauja po pasaulį. „Jau užsimenama apie gastroles Singapūre, Meksikoje. Labai gailiuosi, kad buvo atšauktos kelionės į Beirutą ir Palestiną. Per brangu“, – pasakojo L.Juodkaitė. Garsi „Hermes“ kompanija užsakė R.Ouramdane’ui sukurti spektaklį, kurio premjera šį spalį vyko Lozanoje (Šveicarija). „Vasarą Rachidas man nori kurti solinį pasirodymą. Labai smagu, kad kompanija duoda darbo, nes Lietuvoje tiesiog neišgyvenčiau“, – teigė šokio menininkė.

Nemažai laiko L.Juodkaitė praleido Hagoje. „Iš tiesų – įsimylėjau Olandiją. Man buvo sudarytos galimybės pamatyti visus spektaklius, naudotis studija. Korzo teatras kvietė statyti spektaklį, tačiau labiau norėjosi šokti pačiai. Taip atsirado mano ir K.Kusudos duetas, – teigė menininkė. – Apskritai jau maniau rimtai kraustytis gyventi į Olandiją. Sukliudė ekonomikos krizė.“

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika