Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
EKONOMIKA

Mantas Kondratavičius: verslo kultūra šiapus ir anapus Atlanto gerokai skiriasi 

2018 sausio 13 d. 12:00
Startup Lithuania“ ekosistemos plėtros vadovu Mantas Kondratavičius pradėjo dirbti palygint neseniai. Prieš tai turėjo nuosavą verslą, studijavo užsienyje. /
Startup Lithuania“ ekosistemos plėtros vadovu Mantas Kondratavičius pradėjo dirbti palygint neseniai. Prieš tai turėjo nuosavą verslą, studijavo užsienyje. /
Alinos Ožič nuotrauka

VšĮ “Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos kūrimo komandos „Startup Lithuania“ plėtros vadovu Mantas Kondratavičius pradėjo dirbti palyginti neseniai. Tačiau prisipažino iškart supratęs, kad prisidėjęs prie šios komandos įgis vertingos patirties.

Prieš imdamasis naujų pareigų Mantas dirbo rinkodaros agentūroje „Monotwo“, kurią įkūrė kartu su draugu, o dabar liko tik akcininkas. Nuosavo verslo jis ėmėsi prieš porą metų, kai grįžo iš stažuotės Amerikoje. Tenykščio gyvenimo būdo paragavęs vaikinas pasakojo, kad verslo kultūra šiapus ir anapus Atlanto gerokai skiriasi. „Už durų laukia du tūkstančiai kandidatų, kurie nori patekti į tavo vietą. Ką nors praleisi – galas. Tai padėjo išsiugdyti discipliną, tapti atsakingesniam, stropesniam. Nesakau, kad man šių savybių trūko, bet, tenka pripažinti, sustiprino požiūrį į darbą“, – kalbėjo M. Kondratavičius.

Manto Kondratavičiaus manymu, dar daug kur reikia pasistengti, ypač diegiant inovacijas, atnaujinant verslo procesus, ugdant specialistus.

Įveikė sudėtingą atranką

Prieš išvykdamas į stažuotę Mantas darbavosi išmaniuosius elektronikos prietaisus kuriančioje įmonėje „Deeper“. Neblogai sekėsi, tad rimtai dvejojo, ar leistis į tolesnius ieškojimus. Vis dėlto nusprendė įgyvendinti seną svajonę – išskrido į Los Andželą pagal Baltic-American Freedom Foundation (BAFF) stažuočių programą. „Norėjau kurti reklamos strategijas, imtis rinkodaros. Pasisekė įveikti sudėtingą atranką“, – sakė vaikinas.

Nauji iššūkiai laukė reklamos agentūroje „Mistress“, Santa Monikoje, Kalifornijoje. Beje, „Mistress“ ne kartą apdovanota didžiausio pasaulyje tarptautinio kūrybiškumo festivalio „Kanų liūtai“ („Cannes Lions“) prizais.

BAFF padėjo M. Kondratavičiui siekti savo tikslo: sutvarkė vizas, skyrė stipendiją, sumokėjo už skrydžius. Jis neslėpė, kad būnant užjūryje kilo minčių ten likti. „Kalifornija, darbas su pasauliniais prekių ženklais, geras oras, banglentės, – vardijo pagundas pašnekovas. – Vis dėlto nusprendžiau grįžti, juolab kad prieš išvykdamas turėjau aiškų planą: įgyti patirties, suprasti, kaip veikia verslas, užmegzti ryšių.“

Nors yra nemažai keliavęs, aplankęs daug valstybių, Mantui labiausiai patinka gimtasis Vilnius. „Lietuva – numeris 1. Ypač Vilnius, nuoširdžiai jį myliu. Sakoma, kad Los Andželas – tai didelė automobilių stovėjimo aikštelė. Yra tiesos. Grįžęs stebėjausi, koks Vilnius tvarkingas miestas“, – lygino vaikinas. Jis pasidžiaugė, kad Vilniuje gali daug kur nueiti pėsčiomis. Oras gaivus, gausu žalių erdvių. Kalbant apie verslą – buriasi vis daugiau naujų įmonių. Sostinėje, pasak pašnekovo, galima gauti didelį tarptautiškumo pliūpsnį.

Tačiau, kaip pripažįsta „Startup Lithuania“ ekosistemos plėtros vadovas, dar ne viskas yra tobula, išieškota. Tarptautinė patirtis jam leidžia daryti išvadą, kad esame žemiau už Europos vidurkį pagal efektyvumą, pagal tai, kokią vertę sukuriame.

M. Kondratavičiaus manymu, dar daug kur reikia pasistengti, ypač diegiant inovacijas, atnaujinant verslo procesus, ugdant specialistus. Dažnai kalbama, kad nėra gerų pardavimo ir rinkodaros specialistų, trūksta tarptautinės praktinės patirties (angl. know-how). Jis įsitikinęs, jog įmonės pačios turi investuoti į darbuotojų ugdymą. Šaliai, neturinčiai tokių išteklių kaip nafta ar dujos, žmogiškasis kapitalas yra esminis ekonominės veiklos veiksnys. „Kuo žmonės bus kūrybingesni, kuo efektyviau dirbs, kuo verslo procesai bus labiau sustyguoti, tuo didesnę pridėtinę vertę kursime. Didėjant įmonių pelnui gerės ir šalies ekonominė padėtis. Privalome žvelgti į ateitį, perimti geriausią praktiką iš pasaulyje lyderiaujančių bendrovių“, – dėstė M. Kondratavičius.

Siekiant žinomumo užsienyje, anot pašnekovo, reikia gerų pardavimo, rinkodaros specialistų, turinčių tarptautinės patirties. „Yra daug paslaugų centrų, gaminame kokybiškus produktus tarptautiniams prekių ženklams. Vadinasi, viską galime patys. Norėtųsi, kad iš Lietuvos būtų eksportuojami didelę pridėtinę vertę kuriantys produktai ar paslaugos“, – pridūrė Mantas.

Trys vertikalės

„Startup Lithuania“ užsiima startuolių ekosistemos plėtra. Specialistas išskyrė tris svarbiausias veiklos vertikales. Pirmoji – darbas su startuoliais (konsultacijos, renginių organizavimas, susitikimai, dirbtuvės, mentorystė). Antroji – investuotojai, verslo angelai, rizikos kapitalo fondai. „Stengiamės suvienyti pirmosios ir antrosios vertikalės dalyvius“, – paaiškino vadovas ir pridūrė, kad antreprenerystės (verslumo) esmė – pasinaudoti visomis galimybėmis. Žmonės skatinami nebijoti klysti – kurti verslą, inovacijas, būti aktyvūs ekonomikos dalyviai.

Trečiosios vertikalės dalis – politikos formuotojai. Jie rūpinasi reguliavimo aplinka, kad sąlygos kuo labiau atitiktų startuolių kūrėjų poreikius. Dirbama tiek su Finansų, tiek su Ūkio ministerijomis, rengiami įstatymų projektai dėl mokesčių, teisinės aplinkos.

Mantas Kondratavičius: verslo kultūra šiapus ir anapus Atlanto gerokai skiriasi

M. Kondratavičius išskyrė vieną problemų, su kuria susiduria jaunas verslas. Anot jo, reikia lankstesnio opcionų reguliavimo – atidėti apmokestinimo terminą, sutrumpinti opciono laiką. Startuoliams būtų paranku atsiskaityti su darbuotojais (už nustatytą užmokestį) įmonės vertybiniais popieriais. „Tik pradėjus verslą sunku mokėti didesnius atlyginimus, – dalijosi įžvalgomis M. Kondratavičius. – Deja, teisinė aplinka opcionams dar nėra itin palanki. Stengiamės spręsti šias problemas. Džiugu, kad yra teisininkų, kurie koncentruojasi į startuolių verslą ir padeda mums kurti startuolių ekosistemos reguliavimo aplinką.“

Tačiau, M. Kondratavičiaus manymu, tai turi rūpėti ne vien „Startup Lithuania“ komandai ar teisininkams, bet ir politikos įgyvendinimo institucijoms. „Na, o mūsų darbas – parodyti, kad startuoliams draugiškesnė aplinka būtų naudinga Lietuvos ekonomikai“, – konstatavo jis.

Paprašytas patikslinti, kokias įmones galima vadinti startuoliais, M. Kondratavičius atsakė, jog vadovaujasi žinomo investuotojo Steve'o Blanko apibrėžimu. Startuolis yra organizacija, kuri ieško atkartotino ir didelę plėtros galimybę turinčio verslo modelio. „Startuolis esi tol, kol tiksliai nežinai, koks tavo verslo modelis, kol ieškai, bandai, eksperimentuoji, mėgini prisitaikyti. Kitaip tariant, kol visi procesai nėra sustyguoti“, – paaiškino „Startup Lithuania“ ekosistemos plėtros vadovas.

Neretai pirmus dešimt metų įmonė veikia kaip startuolis. Tačiau Mantas nesiryžo sieti startuolio apibūdinimo su konkrečiu laiko tarpsniu ar gaunamomis pajamomis. „Šiuo atveju svarbu inovatyvi idėja, kuriama inovacija, ir nebūtinai produkto. Tai gali būti visiškai nauji verslo procesų modeliai“, – teigė specialistas.

Anot jo, kai visi pajamų šaltiniai tampa aiškūs, kai randama verslo koncepcija, startuolis virsta organizaciją. Bet statistika gana liūdna – apie 50 proc. startuolių žlunga jau po trejų metų. M. Kondratavičiaus įsitikinimu, kuo daugiau darai klaidų, tuo daugiau išmoksti ir įgyji patirties. Tada gali labiau tikėtis, jog įkursi kitą, sėkmingą verslą.

Verslumo gyslelė

M. Kondratavičius dar mokydamasis Vilniaus Užupio gimnazijoje pajuto vidinį norą turėti savo verslą. Paklaustas, ar tai buvo siekis prasimanyti lėšų, Mantas papurtė galvą. Labiau – smalsumas, tiesiog buvo įdomu. Nusistebėjus, kaip verslas gali būti sukamas ne dėl pinigų, pašnekovas patikino, kad siekdamas praturtėti kažin ar būsi pats geriausias ir sulauksi sėkmės. Svarbiausia – kokybė, kad ir ką darytum.

Sakoma, neva „geras pardavėjas gali bet ką parduoti“. Toks požiūris, anot M. Kondratavičiaus, neteisingas. „Jei pardavinėji neveikiančius, greitai gendančius produktus, kopijuotus ar prastus daiktus iškyla klausimas: kokios pardavėjo vertybės, kuo jis tiki?“ – verslo etikos svarbą pabrėžė Mantas.

Vilniaus universitete M. Kondratavičius įgijo politikos mokslų bakalauro laipsnį, domėjosi tarptautiniais santykiais. ISM Vadybos ir ekonomikos universitete baigė inovacijų vadybos ir technologijų perdavimo magistro studijas. Verslo niekada neapleido.

„Kodėl nusprendžiau rinktis ISM studijas? Nes trūko teorinių žinių. Visas žinojimas buvo iš praktikos“, – neslėpė Mantas ir pasidžiaugė toliaregiškai pasirinkęs magistrinio darbo temą apie startuolius

Jo tyrimas „Inovacijų tipai Lietuvos startuolių įmonėse“ – vienas originaliausių baigiamųjų darbų. Tai išsami analizė, leidžianti identifikuoti ir atskleisti lietuviškąjį startuolių modelį.

Pašnekovas įsitikinęs, kad labai svarbu pasirinkti veiklą, kuri patinka, taip pat – laiku priimti sprendimus ir neatidėlioti jų ateičiai. „Galite arba kurti savo verslą, arba kam nors dirbti – abiem atvejais bus gerai. Tačiau nevalia žvelgti į gyvenimą pro rožinius akinius. Reikia nepamiršti racionalumo, apgalvoti, ar įmanoma užsidirbti iš patinkančios veiklos. Kai pavyks šiuos dalykus sujungti, darykite tai, ką liepia širdis“, – patarė Mantas.

Reklama
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika