Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
EKONOMIKA

Lietuviškas inovacijų dizainas 

2017 vasario 23 d. 13:27
Julius Bučelis
Julius Bučelis
Asmeninio archyvo nuotrauka

Rinkoje konkuruojant tūkstančiams gamintojų, tik išskirtinis produkto dizainas gali patraukti pirkėjo akį ir užtikrinti kompanijos sėkmę. Rinkdamiesi naują daiktą stengiamės atsižvelgti į jo funkcionalumą, galbūt prisimename kažkada matytą reklamą, lyginame kainas. Tačiau dažnai lemiamą sprendimą priimti padeda daikto estetinis patrauklumas. Įvairiose verslo kompanijose dirbantys dizaineriai bando šiuolaikines technologines inovacijas įvilkti į vartotojui patrauklų apvalkalą bei palengvinti jų kasdienį naudojimą.

Tarp talento ir įgūdžių

Dauguma Lietuvos dizainerių savo kelią pradeda Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedros auditorijose. Čia studijavo ir jaunas, bet pripažinimą jau spėjęs pelnyti dizaineris Julius Bučelis. „Anksti žinojau, kad būsiu menininkas, nors svajojau būti tapytoju“, – prisiminimais dalinosi pašnekovas. Vėliau, paveiktas šeimos narių, jis nusprendė savo gyvenimą susieti su dizainu.

Reikia gebėti pamatyti tai, ko nemato kiti, o visa kita jau išmokstama.

Kaip ir bet kurioje kitoje kūrybos srityje, geras dizaineris turi turėti įgimtą pašaukimą, kūrėjo gyslelę. „Reikia gebėti pamatyti tai, ko nemato kiti, o visa kita jau išmokstama“, – teigia J. Bučelis. Greta meno dalykų studijavimo, dizaineriams tenka įvaldyti ir įvairius techninius įgūdžius, nuolat domėtis naujausiomis technologijomis bei inovacijomis.

J. Bučelis teigia, jog šiandien, kaip ir studijų metu, tobulėti ir ieškoti netradicinių sprendimų jį skatina konkurencija. Jis prisimena, jog baigus studijas pramoninis dizainas mūsų šalyje dar buvo gana skurdus, todėl kūrybai Lietuvoje buvo daug erdvės.

Technologijos tampa mada

Dar visai neseniai technologijos ir dizainas buvo suvokiamos kaip atskiros sritys. Tačiau gyvenimo tempui intensyvėjant, mes tampame vis labiau priklausomi nuo įvairių išmaniųjų įrenginių. Kompiuteriai ir mobilieji telefonai jau kuris laikas yra ne tik mūsų pagalbininkai ir darbui skirti įrankiai, bet ir patrauklūs aksesuarai. Todėl juos kuriantys dizaineriai privalo domėtis šiuolaikine mada, nuolat sekti pasaulines tendencijas.

„Ankščiau spręsti imdavai nuo technologijų, o dabar inspiracijos ieškome tarp mados kūrėjų ar jų sukurtų batų“, – juokauja J. Bučelis. Dizaineriai privalo neatsilikti ir nuo technologinių inovacijų. Todėl jiems dažnai tenka dalyvauti įvairiose tarptautinėse parodose, kur mokslo ir technologijų kompanijos pristato naujausias inovacijas.

Lietuviškas dizainas

Anot J. Bučelio, šiuo metu dizaino padėtis Lietuvoje gera, o dizaineriai užsakymų gauna tiek, jog yra galimybė pasirinkti. „Žinoma, visi nori inovacijos, stebuklo. Pradėjus nuo stebuklo, tenka atsiremti į pinigus ir galų gale gaunasi tai, kas gaunasi“, – sako J. Bučelis. Paskatas kurti naujus dizaino produktus duoda verslas, kuris siekia sukurti išskirtinį produktą ir sėkmingai konkuruoti rinkoje.

Ankščiau bijodavome svajoti, nes svajonių nebuvo įmanoma įgyvendinti.

J. Bučelio teigimu, studijuojant svarbu pajusti kūrybinę laisvę, nes vėliau, dirbant su konkrečiu verslo projektu, laisvės bus gerokai mažiau. Kai kurie dizaineriai tampa sėkmingais verslininkais, tačiau tai priklauso nuo asmeninių savybių, todėl kiti lieka dirbti grynai kūrybinį darbą.

Kuriamo produkto dizaino lygis itin priklauso nuo jo užsakovų skiriamų finansinių resursų. Nemažą vaidmenį vaidina ir kitų sričių – marketingo, rinkos tyrimų, įvairių technologijų – specialistai, kurie padeda pirminę dizainerio idėją pritaikyti naudojimui ir sėkmingam pardavimui. Tokiu būdu inovacija tampa ne tik gražiu dizaino kūriniu, bet ir patraukliu produktu potencialiam vartotojui.

Julius Bučelis / Asmeninio archyvo nuotrauka
Julius Bučelis / Asmeninio archyvo nuotrauka

Lietuva dizaino pasaulyje

„Vieningos dizaino mokyklos Lietuvoje nėra“, – sako J. Bučelis. Dėl išaugusių investicijų į šią sritį, žymiai pagerėjo sąlygos studentams, jie turi galimybę dirbti su naujomis medžiagomis tam pritaikytomis staklėmis, naudoti trimačius spausdintuvus.

„Tokios galimybės leidžia svajoti ir daryti bet ką. Ankščiau bijodavome svajoti, nes svajonių nebuvo įmanoma įgyvendinti“, – prisimena jaunasis dizaineris. Todėl dabartinių studentų darbai pasižymi ne tik puikiomis idėjomis, bet ir aukštu techniniu įgyvendinimo lygiu.

J. Bučelis pabrėžia, jog lietuviško dizaino produktai yra žinomi pasaulyje, nors nėra vieno išskirtinio juos vienijančio bruožo. Galbūt tai lemia didelė pramonės ir produktų įvairovė, todėl sunku formuoti vieningą dizainą.

Užsieniečiai dažnai nori, kad jiems ką nors sukurtumėme, bet tada reikia važiuoti ten.

Šiuo metu Vilniaus dailės akademijos galerijoje „Titanikas“ veikia paroda „Akademija+“, kurioje galima išvysti įvairių buvusių akademijos dizaino studentų kūrinius, tarp jų ir J. Bučelio. Jo darbai yra pelnę nemažai tarptautinių ir nacionalinių apdovanojimų. Dirbant kompanijoje „ACME Europe“ sukurta nešiojama garso kolonėlė BAT gavo „Geras Dizainas 2016“ apdovanojimą, ekrano valiklis „Drop“ apdovanotas „IF Design Award“ bei „Geras Dizainas 2015“ prizais, nešiojamos ausinės Moon ir kuprinė Peak 2014 m. pelnė „IF Design Award“ prizus, o ausinės Jungle sulaukė dėmesio „Geras Dizainas 2013“ apdovanojimuose.

Įkvėpimo jaunasis dizaineris semiasi bandydamas perprasti būsimo produkto funkciją. Suradus problemą, kurią dizaino pagalba galima išspręsti, funkcija tarsi padiktuoja būsimą formą. Šiuo metu J. Bučelis sako jau esantis pasirengęs žengti tolimesnį žingsnį ir išbandyti savo galimybes dirbant su tarptautinėmis kompanijomis.

„Užsieniečiai dažnai nori, kad jiems ką nors sukurtumėme, bet tada reikia važiuoti ten. Norėčiau dalyvauti visame procese – nuo idėjos kūrimo iki produkto paleidimo į rinką“, – teigia dizaineris.

Reklama
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika