Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
EKONOMIKA

„Socialinis taksi“: ne tik iš taško A į tašką B 

2018 spalio 28 d. 12:00
"Socialinio taksi" projekto vadovė Solveiga Ratkevičiūtė prisipažįsta kartais pavargstanti visiems įrodinėti, kad tokia paslauga neįgaliesiems gyvybiškai reikalinga.
"Socialinio taksi" projekto vadovė Solveiga Ratkevičiūtė prisipažįsta kartais pavargstanti visiems įrodinėti, kad tokia paslauga neįgaliesiems gyvybiškai reikalinga.
Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Judėjimo negalią turinys žmonės pastaraisiais metais įgijo galimybę prireikus socialiniu taksi patogiai nuvykti ne tik vizito pas gydytojus, bet ir pasiekti oro uostą, aplankyti artimųjų kapus ar pamatyti išsvajotą jūrą. Projekto vadovė Solveiga Ratkevičiūtė įsitikinusi, kad šią paslaugą būtina plėsti.

Nacionalinis socialinės integracijos institutas nuo 2012 metų vykdo programą „Socialinis taksi“, pastaruosius pusantrų metų šios programos vadovė – Vilniaus universitete socialinio darbo magistro studijas baigusi Solveiga Ratkevičiūtė. Jos teigimu, šios paslaugos tikslas – organizuoti judėjimo negalią turinčių žmonių keliones į socialinio ir ekonominio užimtumo vietas: darbą, studijas, kino teatrus, pajūrį – bet kurią vietą, kur žmogus nori nuvykti.

Solveiga jau devintoje klasėje turėjo svajonę įsteigti laimingų vaikų namus, todėl baigusi mokyklą įstojo mokytis socialinio darbo specialybės.

Laisvę riboja aplinka

„Socialinio taksi“ darbuotojai ne tik nuveža neįgalųjį į jo pasirinktą vietą, bet ir nugabena laiptais, jei žmogus pats to padaryti negali, pasirūpina jo daiktais. „Turime specialią įrangą, kuria galime nukelti žmogų iš, tarkime, ketvirto aukšto, jeigu jis gyvena neįgaliajam nepritaikytame bute. Darome viską, kad jis būtų kuo labiau nepriklausomas nuo jį supančių žmonių“, – sakė Solveiga.

S. Ratkevičiūtės teigimu, tokios paslaugos neįgaliesiems reikėjo seniai. Dauguma pastatų, įstaigų, mokyklų, poliklinikų yra nepritaikytos ratukuose judantiems žmonėms. Miestų šaligatviai, perėjos taip pat dar kelia begalę problemų. „Gerai, kad miestai pastaraisiais metais pradeda taisyti šias spragas, tačiau situacija toli gražu dar nėra gera. Viešąjį transportą taip pat bandoma pritaikyti judėjimo negalią turinčiam žmogui, bet jo per mažai, kita vertus, nesutvarkytais šaligatviais žmogui ratukuose sunku iki jo nusigauti „, – kalbėjo Solveiga.

Ji prisiminė atvejų, kai norėdami padėti žmogui ratukuose patekti į autobusą ar troleibusą paslaugūs aplinkiniai jį tiesiog išversdavo iš jų, nes neturėjo žinių, kaip tai saugiai padaryti. Pasak Solveigos, įprasti taksistai neretai irgi atsisako vežti žmogų su vežimėliu, nes jiems neapsimoka, kelionė užtrunka ilgiau, reikia pakrauti ir iškrauti neįgaliojo vežimėlį, padėti žmogui įlipti į automobilį ir išlipti iš jo. Neapmokyti asmenys dažnai tiesiog baiminasi bendrauti su negalią turinčiu žmogumi.

Su asmeniniu asistentu

Pavėžėjimo paslaugą iki gydymo įstaigos neįgaliesiems teikia ir socialinių paslaugų centrai, tačiau ji ne visada tinkama, neorientuota į individualius žmogaus poreikius. Prireikus kur nors nuvykti vakare, ja pasinaudoti jau nėra galimybių, nes važiuoti galima tik darbo valandomis ir darbo dienomis. „Socialinis taksi“ prieinamas 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. „Daugelis mūsų klientų nelinksmai juokauja, kad jeigu vakare ar savaitgalį prireikdavo kur nors išvažiuoti, tai buvo galima padaryti tik greitosios pagalbos automobiliu. O jis veža tik į ligoninę“, – pasakojo S. Ratkevičiūtė.

Išanalizavus situaciją 2012 metais Vilniuje pradėta „Socialinio taksi“ kampanija. Tada sostinėje į gatves išriedėjo vienas judėjimo negalią turintiems žmonėms pritaikytas automobilis. Paslauga pasirodė tokia reikalinga, kad projektas ėmė sparčiai plėstis ne tik Vilniuje, bet ir kituose miestuose – Kaune, Klaipėdoje, Alytuje, Visagine, Zarasuose. „Socialinio taksi“ paslaugas galima užsisakyti užsiregistravus jų tinklalapyje. Tačiau suprasdami, kad vyresnio amžiaus neįgalūs žmonės ne visi naudojasi internetu, projekto kūrėjai turi ir telefono operatorę, kuri priima skambučius.

Pasak Solveigos, nors „Socialinio taksi“ paslauga yra mokama, kainos čia įkandamos ir neįgaliam žmogui, dažnai gyvenančiam iš pašalpos. Užsiregistravusiam klientui kelionė iki 5 km atstumu kainuoja 1,5 euro, iki 10 km – 2 eurus, iki 15 km – 2,5 euro.

Visi automobilių vairuotojai yra apmokyti teikti pirmąją pagalbą, bendravimo su negalią turinčiais žmonėmis ypatumų, jie yra asmeniniai asistentai, galintys padėti visais klausimais. Solveigos teigimu, per dieną socialiniu taksi pasinaudoja apie penkios dešimtys judėjimo negalią turinčių žmonių. „Neįgalieji labai rūpestingai planuoja savo laiką, todėl mūsų paslaugą užsako prieš 2 savaites ar net prieš mėnesį. Įsitikinome, kad tokių paslaugų poreikis yra kur kas didesnis, nei galime aprėpti. Turėtume du ar tris kartus didinti savo pajėgumus, kad galėtume patenkinti visus negalią turinčių žmonių poreikius, bet kol kas nėra tokių galimybių“, – apgailestavo pašnekovė.

„Socialinis taksi“: ne tik iš taško A į tašką B

Neįgalieji motyvuoja dirbti

Vienas „Socialinio taksi“ vairuotojų – pats judėjimo negalią turintis vaikinas, vairuojantis specialiai jam pritaikytą automobilį. Jis aptarnauja tuos neįgaliuosius, kurie patys gali nusigauti iki jo mašinos, gyvena negaliai pritaikytoje aplinkoje. „Mūsų Igoris – tikras lyderis. Pats nuolat važinėja į stalo teniso, kurį aktyviai žaidžia, varžybas. Šis jaunas vyras turi tokių būdo savybių, kurios motyvuoja visus žmones. Pabendravę su juo neįgalieji patiki savo jėgomis, ima siekti tikslų, savarankiškumo. Vaikinas baigė teisės studijas, dirba, vairuoja automobilį. Kai kurie mūsų klientai jau įprato, kad jais bus visapusiškai pasirūpinta, o Igoris skatina juos pačius veikti: savarankiškai įvažiuoti trapu į automobilį, nelaukti, kol kas nors vežimėlį tiesiog patogiai įstums. Ir tai padeda, žmonės ima stengtis“, – apie kolegą kalbėjo Solveiga.

Pašnekovė pabrėžė, kad šis projektas jai ypač svarbus, nes dar mokydamasi mokykloje susipažino su neįgaliais bendramoksliais. Vilniaus „Versmės“ katalikiškoje mokykloje, kurią 12 metų lankė Solveiga, 30 proc. mokinių turėjo kokią nors negalią. Tėvai jai pasakojo, kad vaikystėje buvusi „keista“, mat kai žaidžiant ją kas nors iš vaikų užgaudavo, tiesiog šypsodavosi ir niekada nesigindavo. „Prisimenu, kaip mokykloje šnekėdavome su bendraklase, kuri dabar jau išėjusi anapusybėn. Ji man sakydavo, jog jos didžiausias noras ne pradėti vaikščioti, o kad žmonės į ją žiūrėtų taip pat, kaip į visus kitus vaikus, kad žmonių akyse nematytų gailesčio“, – sakė S. Ratkevičiūtė.

Anot Solveigos, devintoje klasėje ji turėjusi svajonę įsteigti laimingų vaikų namus, todėl baigusi mokyklą įstojo mokytis socialinio darbo specialybės. Ilgai neradusi prasmingos ir motyvuojančios veiklos, susidomėjo socialinių verslų idėja, dalyvavo įvairiuose šios srities mokymuose. Prie „Socialinio taksi“ komandos ją pakvietė prisidėti dar tada, kai rašė magistro darbą universitete. „Kartais savo draugui pasiguodžiu: kodėl daryti gerus dalykus būna taip sunku? Kodėl nuolat turi eiti ir visiems įrodinėti, kad to reikia, žmonės turi judėti, nesėdėti uždaryti namuose dėl savo negalios. Kartais dėl to jaučiu siaubingą nuovargį. Bet pabendrauju su neįgaliaisiais ir suprantu: privalau stengtis, kad jiems būtų geriau“, – kartais apninkančiomis abejonėmis pasidalijo Solveiga.

Reklama
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika